SACD og Sub (Phillips 963SA)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD og Sub (Phillips 963SA)

Jeg har nylig anskaffet meg en sub, men har problemer med å få lyd ut av den jeg kjører analogt fra min dvd spiller (Phillips 963SA). Når jeg benytter digitalkabelen og benytter receiverens DA konverter (Yamaha RX1400) fungerer alt som det skal, men når jeg spiller SACD'er eller lar spilleren kode lydsignalet på dvd'er, så er det ikke noe lyd i sub'en. Jeg benytter Multi channel innstillingen på receiveren, og har sjekket at "Sub" er slått på under SACD Bass management menyen på spilleren.

Er det noen som har en idé om hva som er galt her? Regner med det er mulig å få sub'en til å virke siden det er 6 utganger, hvorav én er merket med "sub" på dvd spilleren?

=:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Jeg kjenner ikke til menyen på din Philips-avspiller, som forøvrig skal være en kompetent maskin, både som CD-/DVD- og, ikke minst, SACD-avspiller.
    Ettersom du får godkjent signal på film med digitalkabel, og sub'en virker som den skal der, så virker det logisk at det kan være noen feil med oppsettet ditt, enten hos forsterkeren el. hos DVD-spilleren, når du skal videresende SACD-signalene (analogt).

Siden du har gått inn i Bass Management-menyen på avspilleren, så går jeg ut i fra at det finnes en rekke underliggende innstillinger her, utover om du setter sub'en din til "on" eller ikke. Jeg ville først ha gått tilbake til standardinnstilligene for spilleren for å se om dette hjelper.

Hvis du så gjør tilsvarende på forsterkeren din, under "multichannel in ", og lar den operere i "direct"-modus, så skal det bli lyd i sub'en din når du avspiller SACD med dedikert 5.1-lydspor.

Kanskje må du justere opp volumet manuelt på sub'en til ønsket nivå for deg ved SACD-avspilling. LFE-kanalen gir mye mer lyd fra seg ved filmavspilling med digital koding av forsterkeren enn tilsvarende informasjon sendt analogt inn til forsterkeren, og da spesielt hos rene musikk-disc'er som SACD.

Hvis ikke dette virker for deg, og du ellers har koblet alt riktig, og dessuten dobbeltsjekket at alle kabler/plugger sitter ordentlig i, så må det være noe galt enten med linjeutgangen (analogt) hos avspilleren el. tilsvarende inngang på forsterkeren.

OBS! Man kan nesten ikke dobbeltsjekke nok i et større oppsett for å være HELT SIKKER på at man har gjort alle innstillinger/tilkoblinger riktig.

Mvh 777

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm - jeg har det samme problemet på min 963sa ved avspilling av sacd. Jeg har forresten samme forsterker også. Uansett så får jeg ikke sub ved acspilling av sacd og bruk av multich analog overføring, mens det virker ok ved digital overføring.
    Fant du noen løsning?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns å ha lest her i en annen tråd at sacd ikke har et eget sub-spor (?).
    Denne spilleren overfører vel ikke sacd digitalt, så suben skal da virke som normalt ved 2ch og DD/dts såfremt oppsettet er gjort riktig i spiller/receiver.

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at 963sa ikke overfører SACD på digital utgang, men på 5.1 analogutgang. x.1 betyr jo at det sub skal kunne overføres også. Hm - når jeg ser på noen av SACD platene mine så står det ikke at lyden er mikset i 5.1, men i "surround". Kanskje det betyr at lyden ikke er kodet i 5.1.....?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •