HD-DVD / BlueRay - noen med erfaring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HD-DVD / BlueRay - noen med erfaring?

Jeg har tilbud om å få henten en spiller over dammen nå i sommer. Er det noen som har erfaring med noen spillere? Kjente problemer rundt disse?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville ventet på brukererfaring fra Blu-ray-spillerne. de kommer i juni først
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det kan være klokt å vente på de første tilbakemeldingene på blu-ray spillere. Kommer selvfølgelig an på hvor desperat du er? Uansett er det ikke mer enn et par filmer å se enda.

Denne testen hos Ultimate AV av Toshiba sin rimeligste HD-DVD spiller kan gi deg en meget god indikator på brukervennlighet og ytelse. Mye negativt, men også myepositivt: http://www.ultimateavmag.com/hddiscp.../506toshibahd/

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Tror nok det kan være klokt å vente på de første tilbakemeldingene på blu-ray spillere. Kommer selvfølgelig an på hvor desperat du er? Uansett er det ikke mer enn et par filmer å se enda.

Denne testen hos Ultimate AV av Toshiba sin rimeligste HD-DVD spiller kan gi deg en meget god indikator på brukervennlighet og ytelse. Mye negativt, men også myepositivt: http://www.ultimateavmag.com/hddiscp.../506toshibahd/
    Bra link ! Denne testen gjorde ihvertfall ikke at jeg fikk mer lyst til å kjøpe HD spiller på en lang stund enda. Denne spilleren må da ha blitt rushet ut døra for å være der før konkurrentene ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Bra link ! Denne testen gjorde ihvertfall ikke at jeg fikk mer lyst til å kjøpe HD spiller på en lang stund enda. Denne spilleren må da ha blitt rushet ut døra for å være der før konkurrentene ?
    Det er det nok liten tvil om... Personlig har jeg større tro på blu-ray, men begge spillere kommer nok til ha "issues" i første og kanskje andre generasjon.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med Blu-Ray akkurat nå er at de ikke klarer å produsere dobbeltlagsplater. I starten vil derfor filmene komme på enkeltsidige (25GB). På toppen av dette vil ikke Sony bruke VC-1 (Microsoft codec), og ikke velger de MPEG-4 heller. Så minus menyer, lyd, ekstramateriale etc har de noe under 20GB til rådighet for film i MPEG2-format. Vi får se om det er bra nok.

På den positive siden har jeg mer tro på spillerne til Samsung og Sony enn Toshiba sin.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er opp til utgiver å velge mpeg4 eller mpeg2. Spillerne støtter begge.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket om Sony som eier/utgiver at de initielle titlene som slippes.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en interessant tråd på avs der en fyr som jobbet med encodere sa at selskapene ikke klarte å utnytte AVC/VC1 så effektivt som man skulle tro. Faktisk så ble det tilsvarende mpeg-2. I tillegg så måtte de bruke mye lenger tid og ressurser for å bruke de nye formatene. Det er nok derfor Sony velger å bruke mpeg2 som er kjent og ikke byr på de samme utfordringene, for små eller ikke-eksisterende fordeler på det nåværende tidspunkt. Jada, de nye codecene vil bli utnyttet mye bedre, men på det nåværende tidspunkt er visst forskjellene neglisjerbare.

Tiden vil vise om vi klarer å se forskjeller. Jeg orker ikke å lete etter referanse, men det ble i allefall en heftig diskusjon.

Mvh

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Ultimate AV kommer de første utgivelsene fra Sony til å være enkeltlags-plater med mpeg2 1080p24 og ukomprimert PCM lydspor i 6 kanaler.

Fordelen er at lyden kan blir meget, meget bra. Ulempen er at det er begrenset med plass på 1 lag, noe som kanskje kan gå ut over bildekvaliteten, spesielt med tanke på at det brukes mpeg-2.

1. generasjons spillere og filmer både for HD-DVD og Blu-ray blir tydeligvis litt beta. Mye bedre enn DVD blir det uansett, men det er tydelig at det er rom for forbedringer i årene som kommer.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vist ingen som har 1. hånds erfaring med HD-DVD spillere her på forumet?

Det er alltid lurt å vente, men:
    Toshiba HD-A1 HD DVD PLAYER
    Price: $499.00 på www.amazon.com

Det er jo ikke akurat mye penger vi snakker om her.
    Da synes jeg at det hadde vært moro å prøve - etter filosofien
    "learnig by doing". Det kommer jo en del filmer nå i månedsskiftet mai-juni også.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, både jeg og jfinneru har HD DVD spiller. De 2 siste sidene i denne tråden står det vel litt. http://avforum.no/forum/hd-hardware-generelle-tr-der/34964-ikke-st-ende-ovasjoner-hd-dvd-slipp-usa.html

Jeg har en HD-XA1, og er strålende fornøyd. Jeg har dog ikke sett mer enn 2 filmer, men det ser fantastisk ut. Og jeg må få nevne at jeg har ikke opplevd et eneste problem på noen som helst måte. Greit nok den bruker litt tid på å starte opp, men det samme gjør prosjektoren, så de få sekundene gjør ingenting.

Basert på min egen erfaring, så anbefaler jeg denne spilleren for dem som vurdere å kjøpe en slik.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig forskjellene på de to modellene? Er det noen fordeler med HD-XA1 i forhold til den billigere utgaven? Hvordan er kvaliteten på filmene; er det store forskjeller der eller er det generelt bra? Tenker da mest på bildekvaliteten :-P Hva med avspilling av vanlig DVD på denne?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er da mer en treghet som er problemet, men man overlever da.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så håpløst at man må kalle det et problem, eller er det mer en liten "ulempe"...:wink: vi må jo fokusere på det positive, må vi ikke? :grin:

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil kalle det en liten ulempe, ikke noe annet.

Forskjellen er kun kosmetisk. XA1 har bl.a. lys i fjernkontrollen, RS-232 port og er bedre bygd, med kraftigere chassis, føtter osv. For ikke å glemme den motoriserte fronten, som mangler på A1. Blar du et par sider tilbake, finner du jfinneru's bilder, og mine litt senere, så kan du se bildet av akkurat det.

Men innholdet er akkurat det samme, så du oppnår ikke noe bedre kvalitet med XA1, i forhold til A1.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå er de første diskene ute, og kvaliteten er variabel. Velvel, hva kunne man forvente med 25GB minus lyd og menyer og ekstramateriale OG MPEG2....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •