Problemer med Optical utgang på forsterker til dvd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer klingal sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Problemer med Optical utgang på forsterker til dvd.

Har nettopp kjøpt meg en thomson dvd opptaker med hd. Men har litt problemer her, siden jeg før har brukt coax digital kabel til lyden( og thomson spilleren ikke har det) har jeg et problem. Men den har jo en optical utgang på både dvd og forsterker( Jvc RX-6010R ). Men noe jeg ikke så før etter jeg har kjøpt ledning at det står "(CD)" under denne opticale ingangen. Hva er dette for noe? Det er ikke lys i utgangen på forsterkeren, men det er det på dvd spilleren. Noen som har noen forslag hvordan jeg får aktivitert denne utgangen? Har prøvd å trykke på digital på fjernkontrollen, hvor det går å velge mellom Analog og digital, samme prinsipp som coax. Er håpløst dette. Håper noen vet hvordan dette skal ordnes

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Det kan være "lys i tunnelen" allikevel! (He, he, nesten litt morsomt, dette)

Noen forsterkere, såvel som avspillere, har en tendens til å prioritere koaks-signalet fremfor det optiske signalet. Dette betyr at du uansett ikke bør ha begge typer kabel koblet til mellom avspiller (hvis denne har begge varianter) og forsterker (hvis inngangene er merket med samme kilde, og apparatet ellers befinner seg i "default"-posisjon) - alt dette for å være på den sikre siden.
    Dette kan igjen bety at du må gå inn i menyen for de respektive apparater og sette opp disse til ønsket innstilling (hvis DVD-avspilleren/-opptakeren bare har én type digital port er ikke dette nødvendig).

Om dette ikke løser dine problemer, og du vet at optisk inngang på forsterkeren fungerer som den skal, så blir det mørkere i tunnelen igjen....

Hvis forsterkeren ellers har flere optiske innganger, så prøv ut disse, også. Det spiller ingen rolle om den/de er merket med ulike kildebetegnelser, såsom CD, DVR, DVD etc.

Prøv den foreslåtte løsningen først, og kom gjerne med tilbakemeldinger.

Mvh 777

Newcomer klingal sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er ikke noe "lys i tunellen"...

Det lyser ikke ut fra den optiske utgangen fra forsterken... Det går heller ikke ann å velge cd, så digital. Dette går veldig bra på dvd, her kan man lett velge digital,analog. Jeg håper noen der ute har et svar her

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klingal
    Det lyser ikke ut fra den optiske utgangen fra forsterken...
    Det skal det heller ikke gjøre siden signalet kommer fra spilleren... Plugg i den optiske kabelen, begynn så å lete på receiveren din. Antar at du må velge cd som kilde, og så evt inn i menyen å velge digitalt signal. Harman og mange andre merker har den løsningen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke altid det virker av seg selv

Du må nok inn i oppsettet for forsterkeren. Selv kjøpe jeg en rimelig DVD spiller i går som spiller DIVX (også Thomsen :razz: ) da min Sony harddiskopptaker ikke takler dette. Da Sony'n benytte den Coaxiale digitalingangen kjøpte jeg en spiller med optisk utgang.

For å få denne til å virke måtte jeg inn i oppsettet til forsterkeren (Yamaha RX-V740) under SetMenu - InputMenu - i/o Assign .... Der valgte jeg i legge DVD spiller 2 på MD/CD-R som var ledig og ikke DVD da denne allerede var opptatt. Deretter omdefinerte jeg MD/CD-R til DVD 2 som høres litt mer fornuftig ut.

For din forsterker er det sikker annerledes men det er nok veien og gå :razz: .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •