slår billig-dvd m/hdmi min sony m/component?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

slår billig-dvd m/hdmi min sony m/component?

Hei, har tittet litt på Argon & OPPO sine billige dvd-spillere. Det jeg lurer på, er om det blir VELDIG mye bedre bilde enn det jeg allerede har... Jeg kjører component inn på Panasonic AE700 fra min Sony (husker ikke helt resten) DVD-opptaker 250GB som jeg kjøpte fra HIFI-klubben for ikke så lenge siden, denne kostet 5500,-

En annen ting, jeg kjører xbox på projektor via dvd-spilleren...vist jeg kjøper f.eks Argon spilleren(billigst med hdmi) vil den da scalere opp bildet fra xbox til 720p??

Sitter å vurderer om jeg skal legge 998,- i Argon spilleren, kjøre den inn på projektor med hdmi, Sony-spilleren inn via component for xbox/tv-opptak ol...så får jeg heller bare kjøre pc til projektor via s-video siden jeg ikke bruker den så mye til filmtitting. Mulig mye rot&rør her nå, men klokken er 06.30 å jeg er på nattevakt :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tlysaa
    Hei, har tittet litt på Argon & OPPO sine billige dvd-spillere. Det jeg lurer på, er om det blir VELDIG mye bedre bilde enn det jeg allerede har... Jeg kjører component inn på Panasonic 7700 fra min Sony (husker ikke helt resten) DVD-opptaker 250GB som jeg kjøpte fra HIFI-klubben for ikke så lenge siden, denne kostet 5500,-

En annen ting, jeg kjører xbox på projektor via dvd-spilleren...vist jeg kjøper f.eks Argon spilleren(billigst med hdmi) vil den da scalere opp bildet fra xbox til 720p??
    DEt vil muligens bli bedre bilde da opptakeren kompromisser endel med bildekvalitet, men jeg har ikke sammenlignet. Har selv OPPOen og den gir knallbilde på PJ.
    Du vil ikke kunne kjøre noe videosignal analogt inn på DVD spillerne og få dette ut på DVI/HDMI.
    Kjøp deg en 360, det skal jeg ha ;o)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men blir bilde såpass mye bedre med ny dvd med hdmi, kontra den jeg har med component kabel, at det forsvarer de kronene det koster å kjøpe ny dvd-spiller? hdmi kabel har jeg fra før...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette vil variere litt fra spiller til spiller. Jeg gikk nettopp fra en gammel Denon DVD2800 komponent til en ny Arcam DV79 HDMI. Kjørte begge spillerene samtidig og byttet mellom komponent/hdmi på PJen. Noe roligere og klarere bilde med hdmi, men dette alene kan på ingen måte forsvare summen du må legge imellom på spillerene. Forskjellene var egentlig marginale.
    På en opptager til 5500 er det vanskelig å si hvor my penger ded har lagt i kvaliteten på bildebehandling og komponentutganger. Det kan derfor hende du vil se stor forskjell på hdmi eller komonentutgangen på en dedikert dvd-spiller.
    Var jeg deg ville jeg lånt en spiller og testet det først så du ikke blir skuffet.
    Velger du å kjøre hdmi kan du alltids bruke komponentgjennomgangen på surround-forsterkeren til xbox
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som gjør at HDMI fra en billig-spiller kan være bedre enn komponent fra en dyrere spiller er

1) HDMI = digitalt signal
    - Det som kan degradere dette er evt dårlig kvalitet på selve lesingen av data fra DVD eller støy i spillerens design eller kretser. Men siden det her er snakk om digitalt til digitalt finnes det mange billige og gode løsninger.

2) Med kompnent utgang fra spilleren betyr det 2 ekstra konverteringer
    a) Konvertering fra digitale DVD data til analoge komponent data der kvaliteten på denne DA konverteringen er avgjørende. De beste chip'ene og løsningene er dyre.
    b) Komponent-inngangen på TV eller prosjektor går til en Analog-Til-Digital krets - som vist på side 2 her. Her kan det også skje en kvalitets-forringelse som avhenger av kvaliteten på denne chip'en i TV'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nf
    Det som gjør at HDMI fra en billig-spiller kan være bedre enn komponent fra en dyrere spiller er

1) HDMI = digitalt signal
    - Det som kan degradere dette er evt dårlig kvalitet på selve lesingen av data fra DVD eller støy i spillerens design eller kretser. Men siden det her er snakk om digitalt til digitalt finnes det mange billige og gode løsninger.

2) Med kompnent utgang fra spilleren betyr det 2 ekstra konverteringer
    a) Konvertering fra digitale DVD data til analoge komponent data der kvaliteten på denne DA konverteringen er avgjørende. De beste chip'ene og løsningene er dyre.
    b) Komponent-inngangen på TV eller prosjektor går til en Analog-Til-Digital krets - som vist på side 2 her. Her kan det også skje en kvalitets-forringelse som avhenger av kvaliteten på denne chip'en i TV'en.
    Meget bra oppsummert !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •