Best egnet Dvd-spiller til AE300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best egnet Dvd-spiller til AE300

Til alle dere som har AE300, hvilken Dvd-spiller egner seg best for denne? Tenker da på om man kan merke forskjell fra en dvd-spiller med prog.scan og en uten. Noen som har sammenlignet noen dvd-spillere til denne proj?
    Har hørt at AE300 har god ehh... "scanner" selv (husker ikke helt hva det heter), slik at skal bilde bli bedre, må scanner være bedre i dvd spiller enn den som er i AE300. Er dette tilfelle?

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare erfaring med to spillere foreløpig; Denon DVD-2800 og Xbox. Kjører begge på komponentkabel og kan velge mellom progressive/interlaced. Synes begge gir bedre bilde når kilden spiller progressivt istedet for at Panasonicen håndterer det. Xbox med spill i 720p gir en enorm kvalitetsøkning fra standard 480i. (naturlig nok..)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar neonsun!

Men går det ann at dvd-spilleren kan kjøre progressiv scan gjennom scart kabel? Jeg har en meget dyr scart kabel 1000kr (10m) og vil nødig måtte bytte ut denne.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til Neonsun....

Hvordan blir bilde bedre? bedre farger? bedre skarphet? osv...
    Jeg vet det kan være vanskelig å bedømme hva som er bedre, men hvis du kan sette fingeren på noe så ville det vært til stor hjelp

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    Takk for svar neonsun!

Men går det ann at dvd-spilleren kan kjøre progressiv scan gjennom scart kabel? Jeg har en meget dyr scart kabel 1000kr (10m) og vil nødig måtte bytte ut denne.

Nei det går desverre ikke, kun progressive gjennom komponent kabel

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff..det var leit...men men...da vet jeg i alle fall at det ikke er vits å kjøpe ny dvd-spiller med prog scan uten å investere i 10m lange komponent kabler samtidig. 10 meter lange komp kabler koster sikkert i alle fall 1000 spenn :cry: :cry:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spøsmål til dvdjan. Blir det bedre oppløsning gjennom komponent enn scart? dvs..nærmere 960X540 enn jeg klarer med scart?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnnjei, oppløsningen på DVD-filmer er fast på 720x480 i NTSC, 720x576 i PAL, så med mindre du bruker en ekstern skalerer, HTPC eller noen av de nyeste DVD-spillerne med innebygd skalering, vil du ikke kunne påvirke oppløsningen ut fra en DVD-spiller, den blir det samme uansett hvilken kabel du bruker.

Progressivt tegner imidlertid alle linjene én for én istedet for annenhver gang (interlaced) så du får et roligere bilde som gir bedre skarphet og "3D-følelse" i bildet. Progressive scan må altså ikke forveksles med skalering, det er to forskjellige ting.

Nå skal jo Scart med RGB i teorien være bedre enn komponent, siden farge-"oversettelsen" blir gjort i DVD-spilleren istedet for i prosjektoren, men i praksis har dette vist seg mer eller mindre som hipp som happ. Jeg bruker i hvert fall komponent på min PT-AE300 og er godt fornøyd med det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel...bedre skarphet og bedre 3D-følelse ser jeg på som svært viktige aspekter. Men siden det ikke går med prog gjennom scart så kan jeg vel glemme dette.

Takk for info om oppløsning. Men vil det si at om jeg kjøper en ny dvd spiller med innebygd skalering, så vil jeg kunne få bedre oppløsning, selv uten å benytte meg av komponent kabel?

Personlig syntes jeg fargene er mindre viktig enn skarphet, oppløsning og 3D-følelse, så jeg hadde nok gått for komponent om jeg kunne velge.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet har spillerne med innebygd skalering bare støtte for dette på digitalutgang (dvs DVI/HDMI) - men jeg er ikke helt sikker. Finn tråden om Pioneer 868 - der står det mer om dette.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pr. spesifikasjon på EA300 så vil man ikke kunne oppnå maks bildekvalitet (AA) ved bruk av DVI inngang (står i manualen), så da nytter det ikke å bruke en dvd spiller med intern skalering kunn gjennom DVI port.

Men men..etter deres gode hjelp har jeg funnet ut at for at jeg skal få et bedre bilde på min 300 må jeg bytte ut både dvd spiller og kabel...dvs et utlegg på minst 5000kr..Dette er kanskje litt mye, med tanke på at 300'en ikke er en high-end projektor..tenker da på at utstyret blir "overkill" i forhold til proj.

Men takk til dere som har gitt meg den informasjonen jeg trengte til å ta en avgjørelse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •