poeng i oppskalering på 40"??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

poeng i oppskalering på 40"??

Må ha meg en ny dvd spiller. Har bare noe gammelt møl nå. Lurer på en Samsung Hd 950 el 860 evt 960 når de kommer. Er det noe poeng i å ha en dvd med oppskalering når man har en Samsung R71 40"?? Får man noe utbytte av det? Hvis ikke vurderer jeg heller å kjøpe en Samsung Hr 725 m/ Hdmi (160gb) som man nå får faktisk ned i 2500kr..
    Trenger forsåvidt en harddisk opptaker, men tenkte egentlig å vente til de kommer med m-peg4 dekodere med harddisk istedet!(men kan vel ta sin tid?)
    Noen som har noen meninger om oppskalering på en så "liten" skjerm....?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Samsung R51 (40") og Samsung HD-850 spiller. Oppløsning 1920X1080i

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Jeg har Samsung R51 (40") og Samsung HD-850 spiller. Oppløsning 1920X1080i
    Blir det bra da?
    R51 og 71 har jo en nativ oppløsning på 720p el 768, da blir jodet skalering på her og der eller?
    Kan du forresten stille HD-850 til 768p eller bare 720p?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes bildet er nokså bra jeg..
    HD850 kan stilles til 576p, 720p, 768p og 1080i.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunnen til å la dvd-spilleren ta seg av skaleringen må være om den er bedre enn den interne scaleren i TV'en. Og det er som regel liten vits å skalere opp til 1080i hvis skjermen er 480p eller tilsvarende.

Mvh

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poeng i oppskalering på 40"?
    Bildet må oppskaleres uansett, det kommer som sagt bare an på om spiller eller TV gjør den beste jobben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av livewire
    Må ha meg en ny dvd spiller. Har bare noe gammelt møl nå. Lurer på en Samsung Hd 950 el 860 evt 960 når de kommer. Er det noe poeng i å ha en dvd med oppskalering når man har en Samsung R71 40"?? Får man noe utbytte av det? Hvis ikke vurderer jeg heller å kjøpe en Samsung Hr 725 m/ Hdmi (160gb) som man nå får faktisk ned i 2500kr..
    Trenger forsåvidt en harddisk opptaker, men tenkte egentlig å vente til de kommer med m-peg4 dekodere med harddisk istedet!(men kan vel ta sin tid?)
    Det høres ut som om du stiller to spørsmål:
    1) trenger jeg høy oppløsning på en skjerm på 40"
    2)vil denne skjermen ha godt av en "oppskalerer"

Svaret på sprsm nr 1 er at tester av BBC viser at menneskeøyet er i stand til å se forskjellen på vanlig oppløst tv (720x576 pixler) og såkalt 720p (1280x720 pixler) fra ca 29" og oppover ved en avstand på 2.7 meter. For å se forskjellen mellom 720p og 1080p ("full hd") må vi opp i 60" ved samme avstand.

Denne testen er gjort uavhengig av kilde, utstyr og bevegelse, og er en ren test av hva øyet er i stand til å se (gitt en gruppe av test-personer med noe spredning).

Svaret på sprsm 2 er som sagt før, oppskalering gjøres uansett så lenge 720x576 pixler vises på en skjerm som har 1366x768 (?) pixler. Spørsmålet er bare om en ekstern skalerer gjør jobben bedre enn den som er innebygd i tv-en¨

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den er jo jeg med på.. Men får tv et bedre "signal" om du vil, hvis en dvd er oppskalert til 768p i mitt tilfelle, eller kan det det fortsatt være at tvèn ville gjort en bedre jobb en dvd spilleren? (som dere skjønner ikke helt inne på dette)
    Da tenker jeg spesielt i mitt tilfelle, en Samsung Hd 950 feks, som er i 1500 kr klassen, mot en Samsung R71 40"
    Der kom det et svar mens jeg skrev dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for oppklarende svar..hehe skal ikke være lett..mye og sette seg inn i..
    Så det jeg må finne ut av da er om en av Samsungs spillere gjør en bra jobb, og de er jo ganske billige, så får vel bare kjøpe en å finne ut av det. Gidder ikke kjøpe noe dyre greier i påvente av Blue-Ray og Hd-Dvd..
    Men hvis noen har erfaringer med ca samme sammensetninger så kom med det..
    Var litt giret på å kanskje bruke de små pengene på en HDD opptaker istedet, får som sagt Samsungs HR725 til 2500 om dagen..Den har jo Hdmi men ikke scaler. Kanskje er den like bra bilde på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skalerer kan ikke tilføre bildet mer informasjon eller detaljer. Den har som hovedoppgave å strekke ut et antall pixler over en større bildeflate uten for store bi-effekter. Noen algoritmer gjør dette bedre enn andre, og de beste krever mye hardware og softwareutvikling.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal benytte HDMI grensesnitt, så børe du ta med OPPODV971H i vuredringen din. Den ligger på samme pris som de nevnte Samsung DVDene (1500,-), men med enda bedre bildekvalitet.
    Litt OT: Hvor finner du HR725 til 2500,- ? Det var da grisebillig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pixmania. ja grise billig... derfor jeg vurderer den istedet.. Har lest litt om Oppo, men er litt opptatt av design og det er vel ikke Oppo sin sterkeste side?
    Er jo heller ikker minus med samme merke som tvèn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pixmania. ja grise billig... derfor jeg vurderer den istedet.. Har lest litt om Oppo, men er litt opptatt av design og det er vel ikke Oppo sin sterkeste side?
    Er jo heller ikker minus med samme merke som tvèn
    Litt stiv fraktpris gjør jo prisen endel høyere, men fortsatt billig ja. Noen erfaringer ?
    Når det gjelder OPPOen så får man ikke samme kvalitetsfølelse som med en Samsung, det stemmer. Selv har jeg prioritert bilde, da den allikevel er gjemt bort bak en glassdør i et lite rack i kjellerstua

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •