mp3 dekodet av spiller eller konvertert

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mp3 dekodet av spiller eller konvertert

bruker å kaste over noen album fra pcn til dvdR i pioneer spilleren.
    syns de samme filene konvertert til wav og så til audiocd låter bedre enn kjørt som datafiler via spilleren sin egen dekoder...
    er dette en slags placebo ang. nivå på digitalutgangen eller noe reèlt og vanlig?

teknisk burde det vel egentlig være bedre kjørt som datafil i minnet...

gjelder en billig 370, men antar selv de dyrere spilleren har lignende chipløsning der.

noen som har sammenlignet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bruker å kaste over noen album fra pcn til dvdR i pioneer spilleren.
    syns de samme filene konvertert til wav og så til audiocd låter bedre enn kjørt som datafiler via spilleren sin egen dekoder...
    er dette en slags placebo ang. nivå på digitalutgangen eller noe reèlt og vanlig?

teknisk burde det vel egentlig være bedre kjørt som datafil i minnet...

gjelder en billig 370, men antar selv de dyrere spilleren har lignende chipløsning der.

noen som har sammenlignet?
    Kan jo ikke utelukke at boksen "post-prosesserer" mp3 forskjellig fra CD? Ellers er vel funksjonen til en mp3 dekoder spesifisert på bit-nivå, så forskjeller i selve dekodingens lydkvalitet bør komme av at en eller begge er defekte...

HVorfor burde det være teknisk best å kjøre noe som datafil i minnet?

mvh
    Knut

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganske innlysende vil selfølgelig en dataavlesning fra et stillestående minnekort være mye sikrere enn en roterende plate hvor laseren må korrigere i realtime fra et drivverk som er skånsom mot alt fra vibrasjon, helling i grader, gravitasjonskrefter osv. for ikke snakke om at den i 1x hastighet har bare en sjanse til å kalkulere ut sammenhengen av digitalinformasjon.
    det behøver ikke være defekt for å låte annerledes i så måte, f.eks kreves det flere tusen bitfeil for å gi et "popp" i lyden av en mp3fil.
    de færre, kan så være mulig å høre som unoter oppover i diskanten hvor jitter er mest tydelig.

sett bort fra det tekniske lurte jeg bare på om det var andre som hadde samme erfaringer fra denne leverandøren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ganske innlysende vil selfølgelig en dataavlesning fra et stillestående minnekort være mye sikrere enn en roterende plate hvor laseren må korrigere i realtime fra et drivverk som er skånsom mot alt fra vibrasjon, helling i grader, gravitasjonskrefter osv. for ikke snakke om at den i 1x hastighet har bare en sjanse til å kalkulere ut sammenhengen av digitalinformasjon.
    det behøver ikke være defekt for å låte annerledes i så måte, f.eks kreves det flere tusen bitfeil for å gi et "popp" i lyden av en mp3fil.
    de færre, kan så være mulig å høre som unoter oppover i diskanten hvor jitter er mest tydelig.

sett bort fra det tekniske lurte jeg bare på om det var andre som hadde samme erfaringer fra denne leverandøren.
    Det hørtes veldig ut som noe fra tidlig 90-tallet. Idag så bruker så og si alle dekoder/dac chipper FIFO buffere for å sikre jevn datastrøm mellom fysisk media og avspillings logikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en dyrere pioneer bilspiller, selvfølgelig er en vanlig cd best på lydkvalitet, helt annet stereoperspektiv og lydbilde når jeg spiller av en kjøpe cd.

Laster litt mp3 også, og da er lyden best om jeg brenner de i waw en når det leses mp3 direkte fra plate...hvorfor vet ikke jeg, men låter mere komprimert fra mp3 en fra waw selv om filen er den samme.

Skal jeg nyte lydbildet i bilen må jeg uansett gjøre dette fra en orginal kjøpe cd men mp3 er helt ok for party

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det var det jeg trodde.

å ikke prestere tapsfri dekoding ut av en digitalutgang er en prestasjon. spare på alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja. Ut fra den tankegangen så bør jeg vel gå bort ifra å lagre ting jeg har jobbet med i ukesvis på harddisk og heller gå over til usb-sticks? ;-)

-k

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en harddisk arbeider iallefall på en helt annen måte enn en optisk plate, i et lufttett magnetisk vacuum.
    men kort er selfølgelig enda mer pålitlige. er en grunn til at det ikke brukes harddisker i servere. alt med bevegelige deler er utsatt. end of story!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en harddisk arbeider iallefall på en helt annen måte enn en optisk plate, i et lufttett magnetisk vacuum.
    men kort er selfølgelig enda mer pålitlige. er en grunn til at det ikke brukes harddisker i servere. alt med bevegelige deler er utsatt. end of story!
    Har du noen ide om bitfeilraten ved lesing fra CD/CD-rom?

Hvilke servere er det du arbeider med? De som står her på jobb har definitivt harddisker...

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •