Nye Pioneer DVD/HDD opptakere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Nye Pioneer DVD/HDD opptakere

Pioneer kommer med to nye modeller, DVR-440H og DVR-540H som overtar etter 433 og 530. Men de kommer UTEN HDMI interface! Synes det virker helt sykt. Prøver Pioneer å melke "mindre tekniske forbrukere" her, for så å annonsere nye modeller MED HDMI om kort tid når alle har oppdaget at HDMI er utrolig fint å ha for å koble til den nye flatskjermen?

Selv har jeg ventet med å kjøpe DVR-530H nettopp fordi jeg regnet med at neste modell ville ha HDMI, så nå ble jeg skuffet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det finnes alternativer til Pioneer...

Enig at Pioneer burde ha tatt med HDMI på sine nye modeller, men det finnes jo andre alternativer. Personlig synes jeg at SONY RDR-HX1010 (400 GB, HDMI) er det beste kjøpet, men liker f.eks JVC DMR 300 (160GB, HDMI) svært dårlig ettersom sistnevnte ikke kan overføre redigerte harddisk-opptak til dvd med større hastighet enn 1 x.

Sagt på en annen måte; brenning av dvdplate tar 5 minutter med nevnte SONY maskin og 2 timer med JVC-maskinen - forutsatt opptak i SP og 16x plate. Du tror det ikke før du får se det...

Pioneer har også en HDMI-maskin med stor harddisk, men den er for dyr sammenlignet med SONY HX 1010. En av de få tingene jeg savner på SONY-maskinen, er mulighet for brukerbestemte menybilder på brente dvd-plater - samt opsjoner for mer kreative dvd-meny-templates (på godt norsk..)

Philips hopper jeg over - har hatt svært dårlig erfaring med driftssikkerheten på deres opptagere. Overlater derfor til andre å kommentere det fabrikatet.

Panasonic lanserer forøvrig nye dvd-opptakere med harddisk og HMDI på det norske markedet i slutten av mai. Disse ser lovende ut, blant annet 500 linjers oppløsning på LP. Men jeg ble på den annen side skuffet over at man her ikke kan hurtigkopiere opptak fra HDD til DVD i annet enn 4:3 format. Ikke spesielt fremtidsrettet løsning med andre ord. Igjen så klarer Sony-maskinen dette - dersom man anvender DVD-r plate og ikke DVD+r.
    Med andre ord; ingen stor hemmelighet hvilken maskin som får mest applaus fra undertegnede...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig.

Sitat Opprinnelig postet av sruben
    Pioneer kommer med to nye modeller, DVR-440H og DVR-540H som overtar etter 433 og 530. Men de kommer UTEN HDMI interface! Synes det virker helt sykt. Prøver Pioneer å melke "mindre tekniske forbrukere" her, for så å annonsere nye modeller MED HDMI om kort tid når alle har oppdaget at HDMI er utrolig fint å ha for å koble til den nye flatskjermen?

Selv har jeg ventet med å kjøpe DVR-530H nettopp fordi jeg regnet med at neste modell ville ha HDMI, så nå ble jeg skuffet...
    Enig med deg i dette, har selv kjøpt meg storebroren til 530,n 630 og det samme gjelder her.Desverre ingen hdmi. :???: Men ellers er den kjemperå.Meget bra spiller ellers via rgb."Big Brother,n" til 630,n 930,n er som videofrikk altfor dyr selv med hdmi utg. Sjekk den her evt: 14000 big ones er for dyrt!!! :grin:
    http://www.pioneer.no/no/product_det...omy_id=432-477

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sruben

Er fullstendig enig med deg ! Fatter ikke at det er mulig, all den tid rene digitale løsninger som HDMI grensesnitt blir rimeligere å implementere enn å gå veien om dyre (dersom ytelsen skal være god vel å merke) analoge videokretser. Mulig de har mye analoge komponeneter liggende på lager.....

HDMI/DVI har gjort det mulig å få knallbra videosignal til feks projektor til en pris som er oppnåelig for vanlig dødelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HX1010 fremstår som et dårlig valg for meg. Som DVD-spiller tilsvarer den en hvilken som helst spiller til under 2000 kr. Som opptaker er den jo bra, men har den noe bedre billedkvalitet enn sine mindre brødre? Nei. HDMI-utgangen er neppe alfa og omega for et godt bilde, særlig når en tenker på at det er lavoppløste analoge tv-bilder som danner utgangspunkt for bildene. Det er mye som spiller inn på den totale billedkvaliteten, som f.eks. spillerens evne til å fjerne støy fra bildet og hvor gode algoritmene for å komprimere bildet inn på harddisken er implementert.

Personlig ser jeg heller ikke noe behov for en større harddisk enn 160-200 GB, noe som alle "middelklasse"-spillere likevel har i dag. Dermed mener jeg en heller bør se på faktorer som brukbarhet (eng: usability), dvs. hvor enkel den er i bruk, brukervennlighet, utseende, hvor godt fjernkontrollen fungerer osv. Andre faktorer er støynivå. Hvor stillegående er spilleren egentlig i bruk?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HMDI og Pioneer var utgangspunktet for tråden...

Utgangspunktet for tråden var at det ble etterlyst harddiskopptagere med HMDI. Jeg trakk frem alternativer til Pioneer og mener at Sony har en veldig bra HDD-DVD opptager på markedet (med HDMI) i modellen HX1010.

Du får sikkert samme høye opptakskvalitet med litt billigere modeller fra Sony også, men det er vel neppe noe sjokk at man betaler et lite pristillegg både for 400 GB harddisk og HDMI. Trenger man så 400GB? Jeg gjør i alle fall det og synes det er veldig greit med den ekstra plassen ift 80GB eller 160GB som nok er mer vanlig. Trenger man HDMI? Vedkommende som startet tråden ønsket i hvert fall det. Dersom noen foretrekker scart fremfor HDMI, så overlater jeg med glede den typen diskusjon til andre enn meg...

Diskusjonen om hvorvidt HDD-DVD brenneren tilsvarer en dvd-avspiller til en rimeligere penge synes jeg er helt uinteressant. Hvis påstanden er at HDD-DVD brennere generelt er dårligere til å spille av dvd-plater enn dedikerte dvd-avspillere, hva så? Det var jo opptakere som var utgangspunktet for tråden? Men siden temaet er oppe; jeg kan ikke se at SONY HX1010 har noen spesielle svakheter som dvd-avspiller heller.

Hvis man ikke liker det Sony's toppmodell har å by på - så velg for all del en annen maskin. Jeg selv synes det er et godt valg, som jeg er veldig godt fornøyd med. Ikke dermed sagt at den er perfekt, men jeg har etter at jeg kjøpte min første HDD-DVD opptager i 2003 / 2004 (Pioneer) fremdeles til gode å finne en maskin som er perfekt på absolutt alle punkter. Jeg har funnet min favoritt blant dagens tilgjengelige opptager-modeller, men andre har sikkert andre favoritter - avhengig av hva slags behov man har og krav man stiller.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony HD opptaker har bra DVD spiller !

Ikke fornøyd med DVD spilleren i Sony HX**** ???

Selv har jeg skaffet en HX510 fordi DVD spilleren er bra. Harddisk er også greit men med analog kabel fra UPC er det ikke så mye jeg gidder å ta opp:-x. Derfor holder en harddisk kapasitet på 80 GB lenge for meg. Før jeg skaffet denne testet jeg noe dedikerte DVD spillere med HDMI i prisklassen NOK 1000-2500. Skuff og skuff, HDMI er ikke manna på en 37" LCD og i de fleste tilfeller ga Componet kabel bedre bilde. Dermed var veien kort til Sony da den billedmessig slo det meste av HDMI spillere når det gjelder farger og sortnivå og har andre fasiliteter i tillegg. HDMI er for de som kjører prosjektor hvis den handterer oppløsningen da......

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •