Ustabil HDD-opptaker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ustabil HDD-opptaker

Forsøkte meg tidligere med en tråd ang. en Daewoo DHR8105 som henger seg opp, men fikk ingen respons. Prøver derfor med litt annen tittel.

Jo, problemet er at denne spilleren henger seg opp, dvs. timeshift-avspilling stopper opp og spilleren reagerer ikke på noe, må ta strømmen :-x Begynner nå å bli bekymret for husfreden dersom dette skjer midt i Skjærgårdsdoktorn én gang til...

Er det noen som har erfaring med dette fenomenet med andre spillere? Fungerer din spiller helt problemfritt?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hatt noen slike problemer med dette på de Pioneer HDD DVD optagerene jeg har testet til nå, men det er vel mange mulige årsaker til at slike HDD DVD optager spillere stopper opp ved belastning og spesiellt timeslipping.

Tenker mest på at man kjører både hardisken og bildeprosessorene ganke intenst med en slik inn og avspilling, noe som setter en del krav til stabilitet i hardwaren og softwaren. Er man innefor garanti tiden for spilleren, kan det være lurt å merke seg hvilke situasjoner som skal til for at den henger seg og skrive ned en mulig test prosedyre, brenne ut alle opptak man ikke har lyst å miste og sende inn spilleren til sjekk/reparasjon.

Det man ellers kan gjøre selv for å redusere faren for heng, er vel å sikkre god kjøling av spilleren, både med god tilgang på kjøleluft og at ikke den oppvarmede kjøleluft "eksosen" går i sirkulasjon, og sjekke at det ikke er byggd seg opp støv i luftkanaler osv. Er garanti tiden ute, og man har litt elektonikk kompetanse kan man vel sjekke og rense eventuelle søv som kan resultere i overopphetnings problemer internt i spilleren også.

En annen ting man kan gjøre er å sjekke om det er gitt ut noen ny firmware fra produsenten, som muligen kan løse slike for produsenten "kjennte" timeslip opphengings problemer.
    Slike driftsforstyrrelser kan vel komme av små feil på el.nettet og stømforsyningen også, og det er vel ganske vanlig at mange problemer innenfor PC verdenen har hatt vært knyttet til en litt ustabil el.nett og stømforsyning, og en time slip situasjon krever nok pga stømforbruk mer av den interne stømforsyningen for å kjøre stabilt, som dermed ofte blir enda mer følsom for spenningsfall ol. på elnettet.

Er det "viktige" opptak man er redd man kan få problemer med opptak av, er det vel tryggest å unnga ekstra timeslip belastning, men det er vel ikke egentlig noen garanti for at det ikke går galt allikevel, så den sikkreste løningen er kanskje å investere i en annen HDD DVD spiller som er mer stabil, og bare fase vekk problem spilleren og bruke den til mindre viktige opptak....:wink:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo flere gode momenter her, ask4me2, takker for det. Spilleren ble kjøpt før jul, dvs. under 6 mnd. siden, så garanti skulle ikke være noe problem. Når det gjelder hvor viktig opptakene er, så lever jeg fremdeles i TV=live-verden, har aldri spart på noe som går på TV. Når det er sagt, så har denne boksen endret tv-tittingen totalt. At middagen er ferdig rett før Barne-tv begynner er intet problem lenger, heller ikke at Nytt på nytt begynner når ungene skal legge seg. Fabelaktig :grin: Men plutselig stopper hele skiten opp :evil:

Dette med firmware skal sjekkes. Så bør jeg kanskje se litt på plassering, står nå inne i en hylle med paraboldekoderen oppå, så den bør kanskje få en egen hylle. Stabiliteten i strømnettet kan det selvsagt være, men det blir en litt større sak å gjøre noe med. UPS i stua er ikke en ønskesituasjon.

Takk for innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    265
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en samsung hdd spiller. Den fungerer fint til det formålet du beskriver, men i det siste har den hatt problemer med å ta opp fra tvnorge! De siste dagene har det funket ok, men fikk beskjed om at "copy proctected film cannot be recorded"...! Og det ved opptak fra tv! hmmmm.

Hos expert påstår de at det er forsøk om dagen fra diverse kanaler om sending av kopisperresignaler. Da får ikke vi med hddopptakere tatt opp noenting! Driiiit.

Men etter telefon til tvnorge ble ikke dette bekreftet. De visste ingenting om dette...

Kanskje det er noen slike signaler på nettet du er tilknyttet og at spilleren blir forvirret av det?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tja det kan jo hende at den blir forvirret av noen slike signaler (hva slags signaler er det egentlig? Er de både på kabel og parabol?). TV-Norge finnes ikke hos oss siden vi har Viasat (skal ikke gå videre med hva jeg mener om Viasat, men har fra andre tråder fått inntrykk av at valget av parabolselskap er som å velge mellom pest og kolera...).

Har snublet over en dansk tråd ang. denne spilleren (link: http://www.recordere.dk/forum/forum_...818&PN=1&TPN=1 ) og de fleste virker fornøyd. Skal først teste dette med firmware (har lastet ned pakka med beskrivelse og det hele) og flytte den litt så den får bedre lufting, så får vi se om det hjelper. Skal melde fra her om det skjer noen mirakler.

Når det gjelder inntrykket ellers av spilleren, så er det flere ting som irriterer litt, og hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt en ny av et mer kurant merke. Jeg innbiller meg at de som er dyrere også gir bedre bilde, er raskere, bråker mindre, bedre menyer osv. Men det får bli et senere prosjekt med mer reaserch før innkjøp, denne ble et impulskjøp hos den lokale AV-dealeren.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny firmware = fix

Har de sluppet Firmware så er det noe som er feil. Min Sony fungerer helt knirkefritt, med den er stapp full av elektronikk og vifta går så godt seom hele tiden. I tillegg blir boksen ganske varm så god kjøling er helt klart et must på disse. Det blir nok mer og mer problemer med kopieringssperrer etterhvert, noe som også har vært oppe på forbruker inspektørene. Når vi får HD kvalitet på signalene kan vi trolig kaste disse boksene :neutral:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei på deg

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Forsøkte meg tidligere med en tråd ang. en Daewoo DHR8105 som henger seg opp, men fikk ingen respons. Prøver derfor med litt annen tittel.

Jo, problemet er at denne spilleren henger seg opp, dvs. timeshift-avspilling stopper opp og spilleren reagerer ikke på noe, må ta strømmen :-x Begynner nå å bli bekymret for husfreden dersom dette skjer midt i Skjærgårdsdoktorn én gang til...

Er det noen som har erfaring med dette fenomenet med andre spillere? Fungerer din spiller helt problemfritt?
    Hadde samme problem med en jvc drm1 opptager, den første opptagern fra jvc uten harddisk!!Denne funka bra i en lang tid med supre opptak,helt til den en dag ble håpløs,fikk opp melding om loading hele tiden.Den var umulig og slå av og reagerte ikke på fjernkontrollen.Den måtte kobles fra strømmen, for så og funke litt igjen, også dukka sammen problem opp igjen etter hvert.Dette er jo ille, så sendte den inn for og oppdatere firmavaren ,en data chip ble byttet. :-D Ganske utrolig bare etter ca et år,skjedde dette.Jeg tipset flere om denne opptageren som også kjøpte denne ,og hadde samme problem som meg desverre :-x Men nå er opptageren byttet ut med en Pioneer DVR- 630H-S 250 giga hardisk.Og denne har vært utrolig bra,ikke no og utestte på denne her.Ble kåret til årets opptager 2005!!!! :razz: :-D :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at andre har hatt problemer også :razz: Tyder vel på at endel av disse boksene ikke er helt gjennomtestet før de blir rullet ut til et sultent teknofolk... Vel, nå har jeg lasten ned ny firmware og brent CD, så dette skal inn i spilleren så snart jeg får den for meg selv. Det er bare det at problemet oppstår ikke hele tiden, det har gått en stund mellom de to siste gangene, og jeg har ikke funnet noen fremgangsmåte for å provosere frem dette. Så jeg får laste inn FW og folde lankene.

Here we go!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FW oppdatert

Ja, det var jo fort gjort. Resultatet var verken gnistregn eller røykutvikling, så slik sett var det kanskje vellykket. Ønsket selvsagt at jeg skulle få en slags åpenbaring men dette uteble. Ved første øyekast synes det som om menyene kanskje er litt raskere, men det er kanskje bare fordi jeg ønsker det slik. Får la den rusle en stund fremover og se om samme problemet oppstår igjen.

OT: Det er hvertfall norske menyer på denne spilleren, men jeg tror oversetteren er noe overbetalt. Tar et morsomt eksempel; når den har tatt opp (altså ikke ved timeshift, men regelrett opptak) og du trykker på stop for å stanse opptaket, kommer følgende melding: "Ajourfører disketten. Denne kanskje ta en få minuttene. Behage vent" :-) Virker som det er en slags tabell for ordalternativer, men det blir litt komisk.

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    OT: Det er hvertfall norske menyer på denne spilleren, men jeg tror oversetteren er noe overbetalt. Tar et morsomt eksempel; når den har tatt opp (altså ikke ved timeshift, men regelrett opptak) og du trykker på stop for å stanse opptaket, kommer følgende melding: "Ajourfører disketten. Denne kanskje ta en få minuttene. Behage vent" :-) Virker som det er en slags tabell for ordalternativer, men det blir litt komisk.
    :grin:
    Her lukter det maskinoversettelse. Den engelske teksten blir da:
    "Updating disc. This may take a few minutes. Please wait"

Jeg vedder en halv stein på at om du skifter til engelsk språk, så får du nøyaktig den teksten jeg skrev!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, har kommet til samme konklusjon jeg også. Men morsomt er det jo.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Vel, FW oppgradering var ikke vellykket, hvertfall ikke for det problemet jeg skisserte. Jeg klarte å provosere frem samme tilstand nå nettopp ved å gå inn i setup og endre fra RGB til composite mens den sto på pause. Kanskje noen som har mer peiling på hvordan disse boksene fungerer mht. signalbehandling og utgangssignaler kan tolke noe ut av dette.

Grunnen til at jeg gjorde denne endringer er at bildet ser mer silkeaktig ut på RGB enn på compisite, litt slørete liksom men derimot helt støyfritt. På composite er bildet på et vis skarpere og mer detaljert i mørke partier, men med noe mer støy/uroligheter. Vet ikke riktig hva jeg foretrekker... Bruker forøvrig en Sony Trinitron 29" fra rundt -94, og har alltid vært meget fornøyd med bildet på denne skjermen.

Kan det være slik at den jobber mer intensivt når den sender RGB ut enn composite og derfor går i frø?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •