Annbefaling av dvd spiller med 1080p - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Skal du ha en DVD-spiller som skalerer opp til 1080p kan du per dags dato kun velge mellom Denon DVD A1XVA og Marantz DV-9600 så vidt meg bekjent. I tillegg kommer snart samsung med en spiller som er BETYDELIG billigere enn disse, som også skal greie 1080 progressivt ut.
    næh, kan nevne flere men de er i en annen divisjon som ikke er relevant her.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte vel bort den nye classe-spilleren i farten. Muligens har vel også meridian noe som etter sigende skal oppskalere til 1080p, men det kan vel du bekrefte/avkrefte jfinneru.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flink gutt
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Å takle 1080p i dette tilfellet blir å kjenne igjen signalet og ha mulighet til å nedskalere det til native skjerm-oppløsning.

For at en skjerm skal vise 1080p på ordentlig vis må den ha 1920x1080 pixel-oppløsning eller høyere, noe som er ganske uvanlig enda i størrelsen 50".

DrE
    yupp pioneeren min leverer 1920x1080 pixeloppløsning ja det er en 50"

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt gjort siden femti tommeren til pioneer med 1080p ikke er til salgs på en god stund ennå.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    godt gjort siden femti tommeren til pioneer med 1080p ikke er til salgs på en god stund ennå.
    hmmmm.. i bruksanvisninga mi på side 61 står det at dette panelet leverer 1920x1080p@24hz da må det da være rett. fikk skjermen for 2 uker sia. den va litt dyr ja.......
    foresten har jeg kjøpt en dv989 som jeg får bruke til det kommer noe nytt og bedre på markedet. du verden for et bilde det ble dette kan jeg annbefale alle en drøm for øynene og se på.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigerhopp
    hmmmm.. i bruksanvisninga mi på side 61 står det at dette panelet leverer 1920x1080p@24hz da må det da være rett. fikk skjermen for 2 uker sia. den va litt dyr ja.......
    foresten har jeg kjøpt en dv989 som jeg får bruke til det kommer noe nytt og bedre på markedet. du verden for et bilde det ble dette kan jeg annbefale alle en drøm for øynene og se på.
    Er det 506XDE du har kjøpt? I så fall, flott skjerm... gratulerer så meget.

Jeg tror bruksanvisningen kanskje er litt dårlig forklarende, for selve panelet på 506XDE er ikke 1920X1080, men skjermen støtter et 1080p signal inn... det er bare det at den konverterer (scalerer) signalet ned til den oppløsningen den har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er det 506XDE du har kjøpt? I så fall, flott skjerm... gratulerer så meget.

Jeg tror bruksanvisningen kanskje er litt dårlig forklarende, for selve panelet på 506XDE er ikke 1920X1080, men skjermen støtter et 1080p signal inn... det er bare det at den konverterer (scalerer) signalet ned til den oppløsningen den har.
    jo takk og takk. veldig fornøyd med skjermen så langt. det står flere plasser i anvisningen at den leverer 1920x1080p@24hz men jeg blir litt usikker da det står eksempelvis slik som dette :

Dersom du velger 1920x1080p@24hz for hovedskjermbildet i bilde i bildemodus kan det hende at videobilder ikke vises skikkelig. pga systemets kapasitet.

tror jeg sender en mail til pioneer over helga og spør dem.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tigerhopp
    jo takk og takk. veldig fornøyd med skjermen så langt. det står flere plasser i anvisningen at den leverer 1920x1080p@24hz men jeg blir litt usikker da det står eksempelvis slik som dette :

Dersom du velger 1920x1080p@24hz for hovedskjermbildet i bilde i bildemodus kan det hende at videobilder ikke vises skikkelig. pga systemets kapasitet.

tror jeg sender en mail til pioneer over helga og spør dem.
    Gjør gjerne det hvis du fortsatt er usikker.... Jeg har forøvrig samme skjerm selv.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Det er rett og slett latterlig dårlig av plasmaskjermprodusentene å ikke være klarere på akkurat dette punktet!

"HD-Ready" er for min del et uttrykk made in hell!

Det er fordi at det forvirrer så utrolig mange folk. Når til og med folk som finner veien inn på et såpass sært sted som avforum (sært, for ola nordmann generelt) er i tvil om panelenes egenskaper etter å ha studert brukermanualen så er det for dårlig.

Hva så om en plasmaskjerm med 1280x720 pixler "støtter" 1920x1080? Hvordan inn i granskauen skal 1920x1080 se bedre ut enn 1280x720 når panelet er 1280x720? Det eneste logiske for en kar på gata er jo å tro at 1920x1080 er bedre (fordi det er mer).

blir så sint! :-x

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD-Ready uttrykket er da i grunn ganske soleklart det??? OG ikke made in hell spør du meg. Enkelt og greit skal skjermen takle 720p og 1080i, had HDMI/DVI som støtter HDCP samt ha Komponent som støtter 720p og 1080i. Ikke særlig vanskelig, men at alle forskjellige formatene med HD-materiale og HD-oppløsninger er en jungel, det er riktig.

Synes dermed det blir litt feil å rakke ned på HD-Ready-uttrykket.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tull det du skriver om HD-ready Colgol. Det er ikke noe som sier at det skal støtte 720p, men at det skal støtte 720 linjer vertikal oppløsning. 720p er et format (1280x720) og skjermer med oppløsning 1024x768 støtter ikke dette uten at bildet skaleres ned horisontalt. HD-ready sier kun noe om vertikal oppløsning og at det skal være digital bildeinngang, og er derfor en helt ubrukelig "godkjenning" som kun bidrar til forvirring.

Fjernere fra "soleklart" kan det altså ikke komme. :?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er tull det du skriver om HD-ready Colgol. Det er ikke noe som sier at det skal støtte 720p, men at det skal støtte 720 linjer vertikal oppløsning. 720p er et format (1280x720) og skjermer med oppløsning 1024x768 støtter ikke dette uten at bildet skaleres ned horisontalt. HD-ready sier kun noe om vertikal oppløsning og at det skal være digital bildeinngang, og er derfor en helt ubrukelig "godkjenning" som kun bidrar til forvirring.

Fjernere fra "soleklart" kan det altså ikke komme. :???:
    Dette er sakset fra Eicta.org anngående HD-Ready-standarden: Her står det sort på hvitt at de skal støtte 720p og 1080i!

4. Requirements for the label “HD ready”
    A display device has to cover the following requirements to be awarded the label “HD ready”:

1. Display, display engine

· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display

engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.

2. Video Interface

· The display device accepts HD input via:

o Analogue YPbPr1, and

o DVI or HDMI

· HD capable inputs accept the following HD video formats:

o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and

o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)

· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

http://www.eicta.org/files/PressRelease1-114214A.pdf

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo også hele poenget mitt, den "støtter" 720p, men sier ingen ting om at skjermen må kunne gjengi 720p. Resultatet er skjermer som må skalere 720p ned/opp til panelets native oppløsning. Dette vet ikke ola-forbruker, og det er bakgrunnen for at HD-ready er en bløff.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fælt så vanskelig du skulle være da ColGol. Med uttrykket "å støtte" 1920x1080 vil antageligvis 90% av folket på gata tro at skjermen faktisk viser dette, og dermed vil de også si at "skjermen min har 1920x1080".

Hvis du ikke ser at dette er grunn til misforståelser så er jo det greit nok, men jeg tror da du er en av fåtallet som ikke ser det...

Oppskalering i dvd-spilleren (som mange vil legge vekt på som en kjempegod egenskap) og samtidig nedskalering i plasmaskjermen for å kunne vise det på skjermens antall pixler, ja det blir to skaleringer det! Skalering opp/ned er en kilde til artefakter og problemer. Jeg legger aldri en bunke tusenlapper på bordet for å få et panel med 1024x768 pixler som er HD-ready.

EDIT: Gorm var før meg ja

DrE

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo også hele poenget mitt, den "støtter" 720p, men sier ingen ting om at skjermen må kunne gjengi 720p. Resultatet er skjermer som må skalere 720p ned/opp til panelets native oppløsning. Dette vet ikke ola-forbruker, og det er bakgrunnen for at HD-ready er en bløff.
    Hele poenget med HD-Ready er vel at den vanlige forbruker skal kunne være sikker på ta del av den bedre bildekvaliteten som HD gir (så kan du selvfølgelig diskutere hva som er ekte HD eller ikke). Ola nordmann bryr seg fint lite om å telle pixler slik som "oss"....

De kan jo godt sette opp kravene, slik at nesten ingen skjermer blir "HD-Ready", men da hadde ola nordmann blitt enda mer usikker....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten det, eller så hadde kanskje produsentene fått ut fingeren og faktisk produsert HD-oppløste skjermer. Jeg er 100 prosent sikker på at HD-ready ikke fungerer som noe annet enn en diger sovepute for produsentene.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Fælt så vanskelig du skulle være da ColGol. Med uttrykket "å støtte" 1920x1080 vil antageligvis 90% av folket på gata tro at skjermen faktisk viser dette, og dermed vil de også si at "skjermen min har 1920x1080".

Hvis du ikke ser at dette er grunn til misforståelser så er jo det greit nok, men jeg tror da du er en av fåtallet som ikke ser det...

Oppskalering i dvd-spilleren (som mange vil legge vekt på som en kjempegod egenskap) og samtidig nedskalering i plasmaskjermen for å kunne vise det på skjermens antall pixler, ja det blir to skaleringer det! Skalering opp/ned er en kilde til artefakter og problemer. Jeg legger aldri en bunke tusenlapper på bordet for å få et panel med 1024x768 pixler som er HD-ready.

EDIT: Gorm var før meg ja

DrE
    Enig i det du sier... men jeg mener at hvis du stopper noen på gata og spør om hva de forbinder med 1920X1080 så ser de bare dumt på deg. Så for majoriteten spiller ikke dette noen rolle. De lurer bare på om de får bedre bildekvalitet eller ikke når de kjører i gang HD-sendinger, noe de altså gjør hvis skjermen er HD-Ready.

Men jeg er enig at det kan være forvirrende for noen... Forhåpentligvis får vi såpass bra skjermer etter hvert at det ikke trengs å settes noe slik standard.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten det, eller så hadde kanskje produsentene fått ut fingeren og faktisk produsert HD-oppløste skjermer. Jeg er 100 prosent sikker på at HD-ready ikke fungerer som noe annet enn en diger sovepute for produsentene.
    At dette er bra for produsentene er det vel ikke så mye tvil om... Ellers er jeg enig med deg. Jeg syntes bare det blir feil, og lett kan misforstås å kalle "HD-Ready" for en eneste BLØFF...

IMO

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe som sier at det skal støtte 720p,
    Var det du skrev i ditt innlegg som jeg reagerte på! Du skriver jo at det ikke er noe som sier at 720p skal støttes..... Det var derfor jeg reagerte! Du skrev ingenting om hvordan 720p eller 1080p for den saks skyld skulle "gjengis" i det inlegget jeg svarte på....

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •