DVD-a, SACD, CD hva er aktuelt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD-a, SACD, CD hva er aktuelt

Sitter og leser en tråd fra i fjor om DVD-audios snarlige død, men etterhvert ramler man utpå i en diskusjon om hvorvidt anlegg lød bedre på femtitallet. :-(

Det jeg lurer på her jeg sitter med en CD spiller og en DVD spiller, begge deler relativt rimelige, og har tenkt å bytte ut etterhvert. Jeg har CRT TV, og har dermed ikke bruk for DVI/HDMI, (foreløpig) ser mye film, men hører også en del på musikk. Lurer derfor på hva jeg skal satse på, skal jeg gå for en spiller som spiller alle format, en DVD spiller og en SACD spiller eller hva? Har i utgangspunktet tenkt på Pioneer 585 som DVD spiller og evt. DVD-A, SACD spiller og f.eks. Cambridge 640 som CD spiller. Andre forslag mottas med takk. Har i utgangspunktet tro på at en CD spiller vil produsere et "bedre" lydbilde enn en kombispiller.

Vil det lønne seg å satse på en spiller som spiller "alt", eller en kombinert løsning? Budsjettet sier seg omtrent med de komponentene som er foreslått. Er først og fremst ute etter synspunkter for og i mot en spiller kontra to spillere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SACD, DVD-audio

Du kan trygt si at DVD-audio er død. SACD lever, og det kommer det til og gjøre i fremtiden også. Det er spes. på klassisk musikk det kommer mange titler i mnd. men det dukker opp pop artister ect. på formatet også, men det er litt lenge mellom utgivelsene. Du kan si at SACD er litt for spes. intresserte som vinyl-plater, som også vil leve i ett nisjemarket lang tid fremover.
    Det som er litt av greia er at det blir ikke så veldig mye bedre enn CD.
    Du må ikke tro at SACD er helt fantastisk i forhold til CD. Det jeg har merket er at SACD har litt bedre dynamikk, og oppløsning.
    Jeg kan også si deg at dette vil du ikke merke før du kjøper ett veldig dyrt stereo anlegg. Jeg har hatt mange SACD spillere, og det er ikke før jeg kjøpte Primare DVD30 som koster kr 24000,- at jeg fikk noe utbytte av formatet.

Det du må gjøre er å kjøpe en bra CD-spiller. Det er veldig få DVD-spillere som er bra på CD. Jeg hadde f.eks Pioneer sin forrige topp modell 868. og den var ikke særlig bra på CD. Jeg er ganske sikker på at den Cambridge CD-spilleren du har tenkt på, spiller mye bedre enn den.

Hvis du skal ha DVD-spiller som er veldig bra på musikk til en ok pris.
    Kan jeg anbefale Primare DVD26, eller en av Arcam sine modeller.
    De er bra på CD.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. For å gjøre det hele komplett, så er jo spørsmålet hvordan låter en 3-4 år gammel CD spiller som kostet 6-7000 dengang i forhold til en som ny koster rundt 3000 nå?

Siden jeg ikke er mye opptatt av klassisk musikk er kanskje ikke SACD noe for meg...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD-spiller

Tror ikke du bør tenke på SACD nei.
    Utviklingen på cd-spillere går fremover, som det meste..
    En cd-spiller som cambridge vil garantert spille mye bedre enn
    den gammle spilleren din.
    Det som er den store forskjellen fra gammel spiller, er konverteringen fra digitalt (CD) til analogt.
    Det er en eller flere DACer som gjøre den jobben, og de er blitt mye
    bedre enn for mange år siden.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom musikk er viktig for deg så er det ingenting som kommer i nærheten av vinyl.

LP'er selger bedre enn både SACD og DVD-A tilsammen og det har i de senere årene kommet ut langt flere nye platespillere enn cd spillere.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå som hd-dvd - blueray er på trappene kommer det vel et nytt audioformat for denne verden også.. tror jeg boikotter alle disse formatene og holder med til cd helt til man har kommet frem til et format som jeg er sikker på holder like lenge som cd. (Tipper det blir nedlastet wma i høykvalitet rett til disk, sikkert proppfull av DRM og kopisperrer )

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Dersom musikk er viktig for deg så er det ingenting som kommer i nærheten av vinyl.
    Har den gamle REGA'en stående ennå.:-)
    Problemet er at når en først har et surroundanlegg er det greit å kunne benytte de format som er aktuelle. Har gjerne skulle hatt et anlegg til musikk og et til film, men plass og penger setter en stopper for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten

LP'er selger bedre enn både SACD og DVD-A tilsammen og det har i de senere årene kommet ut langt flere nye platespillere enn cd spillere.

mvh
    At Vinyl er bra er det ikke tvil om. Men og si at ingenting kommer i nærheten av vinyl, er rent tullete.
    Jeg tror problemet ditt er at du ikke har en god nok cd-spiller.
    Det som er med Vinyl er at det som oftest låter varmere, og som da er mer behagelig og høre på.

Det er riktig at LPer selger bedre enn SACD og det er ganske natulig, siden det er mye større utvalg, og veldig utbredt i markedet.
    Men det er ikke fryktelig mange utgivelser som kommer på LP lenger, og fremtiden ser ikke veldig lovende ut.

Jeg skjønner ikke hva du mener med at det kommer flere nye platespillere enn cd spillere. Hvor har du det fra ?
    Du mener at DVD-spiller, ikke er CD-spiller ?

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg har lagt klart mest penger i vinyl-riggen så er ikke CD-riggen min så verst (drivverk/DAC kombinasjon ca.60 000kr). Dessuten så er jeg mye rundt og hører på high-end anlegg både lp og cd baserte.

Det er et ganske mye å hente når man kommer til cd-riggene oppunder 300 000,- , men min personlige mening er at vinyl uansett er bedre på å formidle musikken.

Stort sett alt nytt blir gitt ut på vinyl, men det kommer noen måneder senere.

Du må gjerne telle dvd spillere som cd spillere, det har kommet svært mange nye platespiller modeller de siste årene.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var hyggelig og høre at det meste forstatt kommer på vinyl.
    Det hadde jeg ikke trodd.
    Hvor kjøper du vinyl-platene dine ?
    Håper vinyl kommer til og eksistere i lang tid fremover, det fortjener
    formatet virkelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •