Argon DVD-2006, ett kupp? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 63
    Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Personlig trenger jeg ikke et kalibreringsverktøy for å se om en DVD-spiller er elendig....

Men folk er forskjellige...
    Det er en utrolig god egenskap mtp at nesten alt av bildeutstyr på markedet trenger kalibrering for å yte sitt beste. Noen er også håpløst langt fra sitt beste rett fra esken. Du er nok genuin i så måte, som klarer å se dette så tydelig med det blotte øye...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Oppo ble vel rangert øverst på listen, så da er det litt trist at Grimstad ikke hadde samme evne som dere til å hente ut "det beste" av Argon???

Det er heldigvis forskjell på seriøse testere, og "mannen i gata"............
    Da er det jo godt at du kan trekke slike grundige konklusjoner, Flageborg!
    Jeg står fremdeles på at i forhold til min Pioneer 575 så er bildet fra Argonen betydelig dårligere. Oppoen har jeg ikke prøvd ennå...

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    skrur man av spilleren etter halvferdig film starter de helt på nytt igjen. man må enten la spilleren stå på pause eller se hele filmen....
    På Oppo kan en trykke Eject under avspillingen for deretter slå den av. Når en neste gang starter spilleren får en opp en melding om "resume playback", om en ønsker det må en trykke på Select knappen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor må man trykke eject når man ikke vil ha filmen ut, men kun skru av spilleren for å se den ferdig senere?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en BBK (oppo) og har aldri brukt den funksjonen så jeg måtte teste nå. Og ja en må trykke Eject under avspilling, så kan en trykke poweroff før DVDen kommer ut. Når en så starter den opp igjen får en valge om resume playback. Fungerte det.

Etter som jeg har forstått så er ikke denne (oppo/bbk) spilleren ikke laget for å kunne gjøre dette. (lagre Breakpoint fra DVDer i minnet)
    Men oppo har gjort noen endringer i firmwaren slik at ett Breakpoint kan bli lagret. Dette aktiveres via Eject knappen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrert ut av esken....

Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Da er det jo godt at du kan trekke slike grundige konklusjoner, Flageborg!
    Jeg står fremdeles på at i forhold til min Pioneer 575 så er bildet fra Argonen betydelig dårligere. Oppoen har jeg ikke prøvd ennå...
    Pioneer spillere gir bra bilde de. Selv min gamle Pioneer DV-380 danket ut en ny Samsung HD850 over HDMI med glans. Forøvrig skal man da ikke behøve å kalibrere om TV'n hver gang man skifter kilde som TV-kabel/DVD etc ? Brangsje folk jeg har snakket med blåser av HDMI utgangene og mener det bare er en motegreie så lenge man ikke har skikkelig HD materiale å jobbe med. Component utganger gir stort sett bedre bilde hvis man ikke teller pixler.

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Pioneer spillere gir bra bilde de. Selv min gamle Pioneer DV-380 danket ut en ny Samsung HD850 over HDMI med glans. Forøvrig skal man da ikke behøve å kalibrere om TV'n hver gang man skifter kilde som TV-kabel/DVD etc ? Brangsje folk jeg har snakket med blåser av HDMI utgangene og mener det bare er en motegreie så lenge man ikke har skikkelig HD materiale å jobbe med. Component utganger gir stort sett bedre bilde hvis man ikke teller pixler.
    Det kan jeg faktisk si meg enig i Ingeniør'n =) At vi har faktisk heller lite HD materiale pr dags dato.. Men det er jo rett rundt hjørnet, og er vel sikkert snakk om å være litt fremtidssikret.. Eneste kjekke jeg kan se med HDMI i dag, er at det finnes lange kabler (med tanke på prosjektor) som ikke koster skjorta, og at det er lettvindt å få kjørt lyd og bilde i ett =) Sånn jeg ser det når jeg får finger'n ut og kjøpt meg ny dvd-spiller nå, så blir HDMI utgang å gå til prosjektor, mens Component utgang til Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det er en utrolig god egenskap mtp at nesten alt av bildeutstyr på markedet trenger kalibrering for å yte sitt beste. Noen er også håpløst langt fra sitt beste rett fra esken. Du er nok genuin i så måte, som klarer å se dette så tydelig med det blotte øye...
    Utrolig egenskap? Genuin? Det var da en hoven kommentar...

Trenger da ikke kalibreringsverktøy for å få et inntrykk av hvordan en DVD-spiller fungerer? Hvor mye/hvilke instillinger på Argon DVD-2006 trenger man kalibreringsverktøy for å kunne klare å justere slik at man kan få en viss ide av hva denne DVD-spilleren klarer å prestere bildemessig???

Selv på min Pioneer DV-989 som jeg vil tro har litt flere instillinger iht bilde delen enn diskutert spiller, klarer jeg å teste ut instillinger. Selvfølgelig kan man gå til drastiske verk, og justere ytterligere med korrekt verktøy får å fintune, men at en typisk DVD-spiller forandrer seg totalt på alle mulige måter etter en justering nekter jeg å tro. (det forutsetter selvfølgelig at man har en viss formening om hva de forskjellige instillingene gjør og hvordan de påvirker bildet, og en noenlunde evne til å se hvordan f.eks hudtoner bør se ut).

Jeg har selv drevet litt med bildebehandlig, og pga det brukt "Spydere" for å få korrekt RGB-fargebalanse etc., så jeg vet litt hva som kan forventes, og hvor mye det går på iht justering...

Kommentaren din vil jo tilsi at ALLE som ikke har korrekt kalibreringsverktøy er totalt innhabile til å gi en kommentar av hvordan en DVD-spiller oppfører seg bildemessig...

Jeg vil i allefall ikke kalle meg selv genuin, men du er selvfølgelig velkommen til å hevde det motsatte...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Oppo ble vel rangert øverst på listen, så da er det litt trist at Grimstad ikke hadde samme evne som dere til å hente ut "det beste" av Argon???

Det er heldigvis forskjell på seriøse testere, og "mannen i gata"............
    Hvorfor henge deg opp i skarpheten, og gjøre et tappert forsøk på å regelrett "drite ut" Grimstad, når han kom til samme konklusjon som jfinneru, at Argon-spilleren ikke er bra?

Snakker om å være seriøs....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    jeg kan ikke svare for dem, men vi benytter testdisker som nådeløst avslører dårlig bildebehandling.
    Testen på dingz er ment å formidle hvordan det blotte øye forholder seg til de to spillerne, og å hevde at det er klasseforskjell mellom de to spillerne i så henseende synes som en overdrivelse.

Vi kjørte flere forskjellige filmer parallellt på begge spillerne, og det skal godt gjøres å finne dramatiske forskjeller. Dette minner meg litt om oppveksten i et Hi-Fi-hjem, hvor det hver måned i fatterns High Fidelity stod panegyriske og nesten skjønnlitterære beskrivelser av hvordan en kabel til 1000 kroner metern hadde gitt anlegget til 80 000 kroner, og testpersonen, et helt nytt liv. En kan godt hevde at det *er* en forskjell, men jeg tilhører ikke dem som abonnerer på teorien om at det ligger dramatikk i en kabel til 100 kroner meteren, og en til det tidobbelte.

Tidligere publiserte blindtester har til og med avslørt at trente ører ikke engang klarer bestemme forskjellen på en grei mp3-fil og ukomprimert PCM, så selv om testdisker kan demonstrere dårlig behandling på testdisknivå, så står jeg fortsatt inne for at forskjellen mellom de to spillerne så langt fra er radikal. I det minste ikke for mannen i gata.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres med andre ord ut som en ganske ukritisk "test". Hva er poenget med å teste hvis holdningen er at alle andre sikkert er "like ukritiske" og ikke legger merke til f.eks dårlig de-interlacing. Det er de små forskjellene som skiller dårlige produkter fra de gode, så nytter det ikke å ha en så slapp holdning til disse.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner å lure på om det noe poeng å kjøpe en DVD spiller med HDMI. Skal kjøpe meg PV600, og hadde tenkt å kjøpe en billig DVD spiller med HDMI og vente med HD-DVD/Blue-ray.
    Får inntrykk av at HDMI er best i teori, men komponent er fortsatt best i praksis.
    Desverre har ikke DVD spilleren jeg har i dag (Pioneer) komponent heller. :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det høres med andre ord ut som en ganske ukritisk "test". Hva er poenget med å teste hvis holdningen er at alle andre sikkert er "like ukritiske" og ikke legger merke til f.eks dårlig de-interlacing. Det er de små forskjellene som skiller dårlige produkter fra de gode, så nytter det ikke å ha en så slapp holdning til disse.
    Jeg skrev vel ikke at testen var ukritisk? Det er din karakteristikk av min beskrivelse.

Det jeg sier er at selv om en test-DVD kan avsløre forskjeller, så er det ikke nødvendigvis slik at disse forskjellene gir seg til uttrykk i en radikal forskjellighet når en ser en helt vanlig DVD-film.

Det er mulig en kan måle både frekvens- og dynamikkforskjeller mellom f.eks. én lydkabel og en annen, men det er ikke sikkert denne forskjellen er hørbar i en lyttetest.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Jeg begynner å lure på om det noe poeng å kjøpe en DVD spiller med HDMI. Skal kjøpe meg PV600, og hadde tenkt å kjøpe en billig DVD spiller med HDMI og vente med HD-DVD/Blue-ray.
    Får inntrykk av at HDMI er best i teori, men komponent er fortsatt best i praksis.
    Desverre har ikke DVD spilleren jeg har i dag (Pioneer) komponent heller. :-?
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor skulle komponent være bedre enn HDMI?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir en smaksak, da komponent ikke blir like "digitalt skarpt", som HDMI og DVI har en tendens til å bli. Man kan få en mer analog filmopplevelse.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men hvorfor skulle komponent være bedre enn HDMI?
    I teori skulle ikke komponent være bedre, men får inntrykk av det siden mange hevder at de får ofte bedre bilde med komponent enn HDMI.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Det blir en smaksak, da komponent ikke blir like "digitalt skarpt", som HDMI og DVI har en tendens til å bli. Man kan få en mer analog filmopplevelse.
    Jeg tror denne diskusjonen er i ferd med å tangere vinyl vs. CD-debatten ...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de tilfellene der en projektor har/gjør langt bedre bildebehandling enn DVD-spilleren, vil en få bedre bilde ved å la spilleren sende ut 576i og la projektoren gjøre de-interlacing og skalering.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    I de tilfellene der en projektor har/gjør langt bedre bildebehandling enn DVD-spilleren, vil en få bedre bilde ved å la spilleren sende ut 576i og la projektoren gjøre de-interlacing og skalering.
    Men 576i kan man vel få både via komponent og HDMI... Eller er ikke dette alltid tilfellet?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke alle spillere som leverer fra seg 576i over HDMI (pioneer gjør det) det er heller ikke alle projektorer/skjermer som takler 576i inn på HDMI.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg