God lyd! Ikke bare stereoanlegget sin jobb!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God lyd! Ikke bare stereoanlegget sin jobb!

Hei!

Jeg har et stereoanlegg jeg etter diverse oppgraderinger er blitt meget fornøyd med! Nå er det ikke slik at musikken alltid låter like bra, - og da tenker jeg ikke på de ulike artistene og melodiene, men gjengivelsen fra cd-platene. Her er det til dels store forskjeller, og et godt stereoanlegg avslører svakhetene (og framhever de positive egenskapene) ofte nådeløst. F.eks har jeg lagt merke til at Madonna cd-er hvor Warner Brothers står bak produksjonen, er av ypperste kvalitet (i alle fall slik jeg kan bedømme).

Det jeg er ute etter er rett og slett hvilke erfaringer dere der ute har med ulike produsenter av cd-plater. Er det noen produsenter som er skikkelig bra og som anbefales? Er det noen man bør være mer skeptiske til? Ønsker også gjerne forslag på cd-plater med gode innspillinger, uansett hvilken artist det er snakk om.

På forhånd takk!
    Mvh. Bjørn.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har og lagt merke til store forskjeller på kvaliteten på innspillinger. Jeg hører mye på klassisk musikk og her bør en som regel styre unna billig-innspillingene.

Spesielt har det vært veldig varierende kvalitet på Deutsche Grammophon sine innspillinger.

Det er selvfølgelig min personlige mening. Dilemmaet er jo at det er ofte på disse billigselskapene at en finner det meste av klassisk musikk, i hvetfall her til lands.

Mvh
    Bjørnar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle kanskje vært postert i dette forum : http://avforum.no/forum/cd-sacd-og-dvd-audio.html

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjorn
    F.eks har jeg lagt merke til at Madonna cd-er hvor Warner Brothers står bak produksjonen, er av ypperste kvalitet (i alle fall slik jeg kan bedømme).
    Enig med deg - Madonna høres fantastisk ut.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kirkelig kulturverksted
    Jan Erik Kongshaug
    Rainbow studios

Om du finner et av disse navnene på platecoveret, så er sannsynligheten stor for at innspillingen er i absolutt toppklasse. Så er spørsmålet om man liker musikken, og det er vel det viktigste...?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Enig med deg - Madonna høres fantastisk ut.
    Snakket med "Snickers-is" om dette albumet for en liten stund tilbake. Og han mener Madonna's siste er forferdelig dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kirkelig kulturverksted
    Jan Erik Kongshaug
    Rainbow studios

Om du finner et av disse navnene på platecoveret, så er sannsynligheten stor for at innspillingen er i absolutt toppklasse. Så er spørsmålet om man liker musikken, og det er vel det viktigste...?

Helt enig! Musikken er det viktigste, - og etter egne erfaringer har nettopp musikk jeg ikke tidligere har hørt særlig mye på, blitt utrolig flott, - takket være et nytt og oppgradert stereoanlegg.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hackpacker
    Har og lagt merke til store forskjeller på kvaliteten på innspillinger. Jeg hører mye på klassisk musikk og her bør en som regel styre unna billig-innspillingene.

Spesielt har det vært veldig varierende kvalitet på Deutsche Grammophon sine innspillinger.

Det er selvfølgelig min personlige mening. Dilemmaet er jo at det er ofte på disse billigselskapene at en finner det meste av klassisk musikk, i hvetfall her til lands.

Mvh
    Bjørnar
    Naxos er vel et "billigmerke", men jeg har alltid hatt inntrykk av at de har OK kvalitet.

Frode

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Snakket med "Snickers-is" om dette albumet for en liten stund tilbake. Og han mener Madonna's siste er forferdelig dårlig.
    Takk for advarselen, tror jeg vil prøvelytte den før den skaffes.

Derimot har jeg Immaculate Collection (gammel samle skive) og Ray of Light med henne - de skivene er fantastiske.

Det er like moro hver gang og dra i gang for eksempel en fjollete sang som "Borderline" og se venner på besøk stå med kjeften åpen hehe.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et par firma som selger "audiofile" innspillinger:
    http://store.acousticsounds.com/store.cfm
    http://www.elusivedisc.com/

Frode

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Naxos er vel et "billigmerke", men jeg har alltid hatt inntrykk av at de har OK kvalitet.

Frode
    Selvfølgelig finnes det greie inspillinger på "billig merker" også. Men jeg har veldig blandet opplevelser. Jeg har noen utgivelser fra Naxos som slett ikke er gode.

Det jeg mener er at en må være obs på disse merkene.

mvh
    Bjørnar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skotske linn har/hadde ihvertfall, eget plateselskap. det var ingenting å si på lyden på de platene med "the blue nile" ihvertfall

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Takk for advarselen, tror jeg vil prøvelytte den før den skaffes.

Derimot har jeg Immaculate Collection (gammel samle skive) og Ray of Light med henne - de skivene er fantastiske.

Det er like moro hver gang og dra i gang for eksempel en fjollete sang som "Borderline" og se venner på besøk stå meg kjeften åpen hehe.
    Du kjøper ikke plata bare p.g.a innspillingskvaliteten vel? Hvis du liker låtene er det jo inge vei utenom, hvis man ikke får kjøpt filene over nett i "loseless" format eller hva det heter da. Men det er vel den samme innspillingen? Eller kan det være i "trykkeriet" at det blir dårlig?

Selv synes jeg "frozen" på "ray of light" er kul her.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...............Madonna's siste skive er forferdelig dårlig.
    Jaså?.............skal sjekke den skiva med en gang, så får vi se om dette stemmer.;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at dette ikke er mitt utsagn. Regner vel med at Isen kommer til å komentere dette selv når han stikker innom..... Jeg synes selv at et par av låtene på det albumet er bra, og det er nok i seg selv til å kjøpe det. Mine høytalere er sikkert ikke noen referanse for å avsløre dårlige innspillinger. Men for ørevoksfjerning stiller de sterkt. Fra spøk til alvor, jeg ble litt nyskjerrig på hdcd og kjøpte Mike Oldfield - Platinum og Mark Knopfler - Golden Heart. Men kan vel ikke umiddelbart si at jeg for noen åpenbaring av lyden. Problemet er vel her at jeg har hørt svært lite av/på artistene. Prisen var da hyggelig 79.- pr. stk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kjøper ikke plata bare p.g.a innspillingskvaliteten vel? Hvis du liker låtene er det jo inge vei utenom, hvis man ikke får kjøpt filene over nett i "loseless" format eller hva det heter da. Men det er vel den samme innspillingen? Eller kan det være i "trykkeriet" at det blir dårlig?

Selv synes jeg "frozen" på "ray of light" er kul her.
    Nei - på ingen måte. Dette er skiver jeg kjøpte for lenge siden - Ray of Light fikk jeg til bursdag i -99 tror jeg - Immaculate Collection kjøpte jeg i 1992.

Har ikke spilt de på mange år, men når det kjøpes nytt hifi-utstyr så må jo også de gamle cd'ene testes. Gamle favoritter får da nytt liv

Men må si at den gode lydkvaliteten som Madonna har, inspirerer til å kjøpe flere titler av henne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med "King of pop", selveste Michael Jackson. Husker når den dobble cd'en kom for en del år tilbake. History mon tro? Skikkelig trykk i innspillinga. Hvordan synes dere med "fintspillende" høytalere denne plata er? MJ har (hadde) vel en del gromt utstyr, b.la en del electrokompaniet hvis jeg ikke husker feil. Men det har kanskje ikke noe med studioet han å gjøre?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke History, men kjøpte nylig Dangerous.
    Må være en av de cd'ene med best lydkvalitet jeg har! Veldig ren og klar lyd, uten at jeg klarer å beskrive det så mye bedre:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne hørt begrunnelsen. Jeg synes dette er en svært god produksjon. Men det kan sikkert være at all behandlingen gjør at lyden teknisk sett ikke er optimalt. Godt håndverk er det dog uansett! Denne platen kan jeg nyte fra begynnelse til slutt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    History og Dangerous står også på min liste - men jeg lurte litt på Thriller i sacd-format - noen som har denne? Billy Jeans bass-gang må vel høres rimelig fet ut her?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •