Bildekvalitet mellom dyre og biilige dvd spillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet mellom dyre og biilige dvd spillere?

Vil det være veldig stor forskjell på bildekvaliteten mellom billige
    dvd spillere med HDMI/DVI utgang (ca1500,-) og dyrere dvd spillere
    til (5-6000,-)? Eller har jeg litt rett i dette:

- At dyrere DVD spillere har bedre design på selve spilleren og menyer.
    - Bedre kvalitet på chassis, ser mye mer solide ut.
    - Bedre D/A konvertere, noe som ikke kommer til sin rett hvis man
    skal bruke HDMI utgangen til bilde + coax/optisk for lyd?

Vil man egentlig se forskjell på bildekvaliteten eller må man lete
    etter forskjellene?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer vel helt ann på skjermen din. har du en gammal 28" er det bare tull å bruke over tusenlappen på en dvd

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ganske overrasket over forskjellen mellom Harmans DVD31 og Primares V26 på en Infocus projektor. Demofilmen var Jurassic Park 3.
    Med Primaren var det lettere å skille trær og grener fra hverandre, det ble liksom mindre grøt. Men det som overrasket meg mest var glansen i propellen på flyet. Med Primaren ser de jo blanke ut, mens Harman viser den som grå. Slike detaljer betyr mye for meg når jeg skal se film iaffal. Men det er og korrekt det andre du sier, byggkvalitet er for meg et viktig argument når jeg velger produkter.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    kommer vel helt ann på skjermen din. har du en gammal 28" er det bare tull å bruke over tusenlappen på en dvd

Jeg mener jo at det er lurt å kjøpe kvalitet uansett.... Hva når tv skal oppgraderes om et år? Da "må" han jo ha ny dvd spiller da....

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lglinstad
    Vil det være veldig stor forskjell på bildekvaliteten mellom billige
    dvd spillere med HDMI/DVI utgang (ca1500,-) og dyrere dvd spillere
    til (5-6000,-)? Eller har jeg litt rett i dette:

- At dyrere DVD spillere har bedre design på selve spilleren og menyer.
    - Bedre kvalitet på chassis, ser mye mer solide ut.
    - Bedre D/A konvertere, noe som ikke kommer til sin rett hvis man
    skal bruke HDMI utgangen til bilde + coax/optisk for lyd?

Vil man egentlig se forskjell på bildekvaliteten eller må man lete
    etter forskjellene?
    Nei det har du ikke rett i. Dyrere dvdspillere (fra 1500 til 6000) både bedre lyd og bilde. Spillere til 1500 har ofte heller ikke støtte for dvdaudio og sacd. Men det er nok mye fordi formatet ikke ville komme til sin rett på en så billig spiller

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Nei det har du ikke rett i. Dyrere dvdspillere (fra 1500 til 6000) både bedre lyd og bilde. Spillere til 1500 har ofte heller ikke støtte for dvdaudio og sacd. Men det er nok mye fordi formatet ikke ville komme til sin rett på en så billig spiller

Dvdaudio og sacd støtte spiller ingen rolle for meg. Er først og fremst dvd bilde via HDMI/DVI utgangen og AC3/DTS lyden jeg er ute etter når jeg skal kjøpe en ny dvd spiller, ettersom jeg sikkert kommer til å kjøpe meg en blue-ray spiller så fort dette "tar av". Spilleren skal forresten brukes på en 45" DLP tv.

Er det fortsatt stor forskjell på spillerne selv om man skal kjøre både bilde og
    lyd digitalt ut fra dvd spilleren? Trodde kanskje det da var mer opp til D/A
    konverteren som sitter i TV'n og forsterkeren?

Prøvde en marantz dvd spiller til 6000,- med HDMI utgang og oppskalering på skjermen min i forrige uke, men ble ikke til at jeg kjøpte denne spilleren ettersom jeg synes forskjellene fra min gamle dvd spiller var minimale
    (kjører der komponent uten prog scan). Synes også at menyene på denne spilleren var kjedelige, minnet meg litt om en spiller til rundt 1000kr.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du uansett kommer til å anskaffe Blueray/HDDVD spiller så tror jeg at jeg hadde gått for en billigere for så å kunne bruke mer penger når den tid kommer om du skjønner...?!

Så stor forskjell er det uansett ikke....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Hvis du uansett kommer til å anskaffe Blueray/HDDVD spiller så tror jeg at jeg hadde gått for en billigere for så å kunne bruke mer penger når den tid kommer om du skjønner...?!

Så stor forskjell er det uansett ikke....
    Det var et godt råd!En del av spillerne som koster mellom 1500,- og 3000,- gir et meget godt bilde iforhold til prisen. Det er bl.a mulig å få spillere med Faroudja DcDi og HDMI/DVI i denne prisklassen og de gir meget gode resultater.
    Stølen

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man har et bergrenset budsjett, er det MYE å hente på å se etter spillere på bruktbørsen ;-)
    Uansett så er det helt klart store forskjeller på bildet i mellom budsjett spillere til 1500, og en spiller til 5000+ Ikke alltid, men som regel. Forskjellen synes gjerne ikke på en vanlig TV, men dersom det blåses opp i 70" ++ via en Projektor, er det mye å hente på å velge en dyrere spiller.
    En spller som er dyrere har gjerne en mye mer påkostet lyddel også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer veldig på om jeg skal kjøpe en marantz 7600 brukt til 5500,-
    eller om jeg skal gå for en oppo 971H til 1600,-

Noen som har noen tips å komme med?

Vil det være så stor forskjell på bilde via HDMI/DVI og AC3 lyden via
    optisk/coax mellom disse spillerne, at det er verdt prisen?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det kun bildet delen som er viktig, ville jeg aldri ha kjøpt en Marantz DVD spiller. Marantz har sin styrke på musikk delen. Kjøpe heller Oppo, Samsung 950, nye Pioneeren som kommer (ca. 1500 kr) eller Argon DVD-2006.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Hvis det kun bildet delen som er viktig, ville jeg aldri ha kjøpt en Marantz DVD spiller. .
    Regner med att du har gode sammenligningsgrunnlag for en slik uttalelse. :???:

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lglinstad
    Lurer veldig på om jeg skal kjøpe en marantz 7600 brukt til 5500,-
    eller om jeg skal gå for en oppo 971H til 1600,-

Noen som har noen tips å komme med?

Vil det være så stor forskjell på bilde via HDMI/DVI og AC3 lyden via
    optisk/coax mellom disse spillerne, at det er verdt prisen?
    litt diskusjon rundt dyr og billig dvd: http://avforum.no/forum/showthread....&highlight=oppo

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Regner med att du har gode sammenligningsgrunnlag for en slik uttalelse. :???:
    Mulig det er en for sterk uttalelse. Har ikke testet dette selv. Jeg baserer det på tester og brukeerfaringer jeg har lest om Marantz DVD spillere. Det blir det sagt det samme om og om igjen. De er bedre en sine konkurrenter på musikk, men matcher ikke de beste på bilde.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Mulig det er en for sterk uttalelse. Har ikke testet dette selv. Jeg baserer det på tester og brukeerfaringer jeg har lest om Marantz DVD spillere. Det blir det sagt det samme om og om igjen. De er bedre en sine konkurrenter på musikk, men matcher ikke de beste på bilde.
    Det er ganske håpløst å komme med slike uttalelser basert på tro, og ikke på noen egenerfaringer. Lurer fælt på hvilke tester du har lest, og hvordan du leser dem egentlig?

Det er liksom "opplest og vedtatt" at Marantz er gode musikkprodukter. Javisst er de det, men ikke såååå ekstremt overfokusert på musikkbiten. Er liksom ikke bildedelen noe verdt?

Har selv rimelig god erfaring med diverse DVD-spillere, og har selv Marantz DV7600. Bildet den disker opp med er et godt hakk bedre enn min gamle Denon 2910, bl.a. mindre støy, og er fullt på høyde med Pioneers DV989. Her er det nyanseforskjeller og personlige preferanser som er avgjørende på om en velger den ene eller andre i blindtest.

Det er bare skadende for den som skriver innlegget og produktene at folk skal skrive slike innlegg basert på tro, og ikke egenerfaring....:???:

PS! Jeg skriver ikke dette innlegget fordi jeg selv har Marantz, dette gjelder generelt.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kjennsgjerning at Marantz ofte har fått gode skussmål når det kommer til å formidle musikk, anfield. Ingen som har sagt at de har dårlig bildekvalitet..

For å svare trådstarter:

Nei, det er ikke verdt pengene å bruke så mye ekstra på en DVD-spiller. I alle fall ikke hvis det kommer til opplevd kvalitet, der er det nyanseforskjeller og som oftest ingen store sprik i f.eks bildekvalitet. Kjøpet du en ny DVD-spiller med HDMI er det vanskelig å gå feil. Velger du å kjøpe en dyrere spiller vil jeg si at design, kvalitetsfølelse, preferanser for menystruktur, kanskje noen ekstra funksjoner og "det lille ekstra" som man gjerne betaler mye for, blir avgjørende. Du er altså inne på noe vesentlig i det første innlegget ditt

PS! Forskjellene i bildekvalitet mellom forskjellige spillere blir større dess større skjerm eller projektor du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dvd-spiller

Det som er viktig, er hva du skal bruke dvd-spilleren til.
    Hvis du har plasma eller projector, så bruker de digital bildebehandlig som vil gjøre signalet progressivt, og skalere til sin oppløsning.
    Det er selvfølgelig stor forskjell på bilde-behandligen. Noen ganger er det best og få dvd-spilleren til og gjøre den, og vice-versa.
    Det er ikke så lett og vite hvor bra en projector, eller plasma gjør denne jobben. Det går kanskje ann og finne ut på nett.
    Hvis du kjøper en dvd-spiller som gjør denne jobben veldig bra, er du garantert utrolig bra bilde. Som f.eks Pioneer 868 eller Denon 3910.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det er jo en kjennsgjerning at Marantz ofte har fått gode skussmål når det kommer til å formidle musikk, anfield. Ingen som har sagt at de har dårlig bildekvalitet..
    Svarte på bomholt som i sitt innlegg sier:

De er bedre en sine konkurrenter på musikk, men matcher ikke de beste på bilde.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun sett DV7600 en gang så jeg kan ikke uttale meg personlig, men selger av denne sa selv at Pioneer DV989 var bedre på bilde (et produkt han ikke solgte), men at DV7600 nok hadde et fortrinn ved bruk som ren CD-spiller. Personlig hadde han kjøpt DV7600 siden han selvfølgelig fikk den billigere, men også fordi han hørte mer på CD enn så film.
    Når man kommer i den prisklassen er nok det som Anfield sier, det er ikke "store" forskjeller, og man kan forvente bildekvalitet i høy klasse uansett.

Topic: Det er stor forskjell på billige og dyre DVD-spillere. Jeg oppgraderte nettopp fra en Yamaha til 2-3000 opp til Pioneer DV-989 og bildet er nå bedre enn og på høyde med flere HD-opptak jeg har... Har også prøvd andre DVD-spillere, men de kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Det er ganske håpløst å komme med slike uttalelser basert på tro, og ikke på noen egenerfaringer. Lurer fælt på hvilke tester du har lest, og hvordan du leser dem egentlig?

Det er liksom "opplest og vedtatt" at Marantz er gode musikkprodukter. Javisst er de det, men ikke såååå ekstremt overfokusert på musikkbiten. Er liksom ikke bildedelen noe verdt?

Har selv rimelig god erfaring med diverse DVD-spillere, og har selv Marantz DV7600. Bildet den disker opp med er et godt hakk bedre enn min gamle Denon 2910, bl.a. mindre støy, og er fullt på høyde med Pioneers DV989. Her er det nyanseforskjeller og personlige preferanser som er avgjørende på om en velger den ene eller andre i blindtest.

Det er bare skadende for den som skriver innlegget og produktene at folk skal skrive slike innlegg basert på tro, og ikke egenerfaring....:???:

PS! Jeg skriver ikke dette innlegget fordi jeg selv har Marantz, dette gjelder generelt.
    Kan nevne testen av Marantz DV 7600 i Lyd & Bilde (nr. 11-2005). Skrives at bildet er gjennomgående bra, men at den ikke matcher Denon 3910. I DVD og Hjemmekino (nr. 1-2006) er Marantz DV9600 testet og det samme sies her. Den får 16/20 og blir trukket for bildet sammenlignet med Realta-brikken.
    I nr. 2-2006 i samme blad er Marantz DV6600 testet. Den får også 16/20 og det blir sagt at Denon 1920 som koster 2100 kr mindre er like bra på bildesiden.
    Mange av våre kommentarer og anbefalinger er vel basert på hva vi har lest i tester og kan ikke se hva som er galt med det.
    Dersom Iglinstad er ute etter en DVD spiller med HDMI og ikke bryr seg så mye om musikkgjengivelsen til spilleren, står jeg fast på det jeg sa. Kjøp en rimelig spiller med HDMI. Tror ikke han vil se noe særlig forskjell på 45" skjermen sin.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •