dvd spiller med digital oppskalering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dvd spiller med digital oppskalering?

Er dette egentlig noe vits? Bilde blir vel oppskalert i tv'en uansett?

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro at nytten av dette avhenger av hvilken komponent som har den beste oppskaleringen, DVD-spilleren eller skjermen. Hvis skjermen får signalet inn i sin native oppløsning burde den da ikke gjøre en ny 'oppskalering'.

Jeg kjører 720p ut til min PV500 fra JVC DR-MH300. Funker fint, men jeg vet jo ikke hva skjermen gjør med signalet.

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den oppskalerer jo selvfølgelig ikke et signal som allerede er i riktig oppløsning... :-) 720p og 1080i tar den inn og viser som det kommer inn på skjermen.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det virker jo logisk at den ikke gjør det....men selvfølgelig syns jeg ikke det er ! Kunne derfor være interessant å høre om du VET dette helt sikkert..?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ingenting fort på hvitt at dette ikke skjer, men hvis en tenker litt logisk så er det vel litt rart hvis en tv som får 720p signal skal konvertere dette fra720p til 720p i tv'en....?

(Det var ikke meningen at det forrige innlegget virket "Spydig" og beklager hvis det ble oppfattet slik )

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Point proven....man kan TRO at det er slik, men AV-produsenter operer ikke alltid logisk !

Neida...oppfattet deg ikke som spydig, bare litt vel skråsikker...LOL

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe:-) 1-0 til deg! Vel uansett så ser jeg ikke helt hvordan en tv skal klare å oppskalere fra 720 til 720, men det er vel en liten mulighet for at det går an..? Noen som vet?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Den oppskalerer jo selvfølgelig ikke et signal som allerede er i riktig oppløsning... :-) 720p og 1080i tar den inn og viser som det kommer inn på skjermen.
    Og hva er den "riktige" oppløsningen når 720p jo er 1280x720 punkter i 16:9 og 1080i tilsvarer halvbilder med en oppløsning 1920x540, og skjermens native oppløsning for 16:9 er 1024x768 på 37" og 42" modellene av PV500 og 1366x768 for 50" modellen. Skjønner ikke annet en at det bare er 50" som kan vise et ekte 1:1 pixcel mappet 720p bilde innenfor den native oppløsningen, og at alle bildene må skaleres i skjermene dersom hele bildet i kildemateriale skal fylle skjermene og vises innenfor disse skjermene.

Det å skalere opp et bilde som etterpå må skaleres ned i skjermen igjen høres ikke helt smart ut i mine ører, men det kommer helt klart mye ann må hvordan dette gjøres i de forskjellige hardware enhetene, og fasiten for den beste løsningen får man vel egentlig i det synlige bildet på skjermen.

Har man sett litt forskjellig oppskalert DVD materiale, ser man ofte at det er store forskjeller på hvordan resultatene blir med oppskalering, og fra forskjellige scalere og DVD innspillinger (superbit osv) , så jeg tror ikke det finnes noe godt fasit svar på om det er best å oppskalere i kildespiller, skjerm eller begge deler, og man må nesten bare eksprimentere litt rundt dette med den hardwaren man bruker og lage sine egene preferangser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •