Mange DVD opptakere mangler skikkelig pausefunksjon!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mange DVD opptakere mangler skikkelig pausefunksjon!

Jeg trodde pausefunksjon var noe man kune forvente på alle DVD/harddisk recordere nå. Det er jo den funksjonen som de fleste populærartikler i aviser etc framhever når de omtaler teknologien.
    'Trykk på pauseknappen når telefonen ringer' osv.

Pioneer har fått mye skryt for å være blant de beste, og jeg tok det bare som en selvfølge at den hadde slik funksjon. Men der ble jeg sørgelig skuffet. Man må bruke opptaksknappen.
    Disse opptakerene har dermed heller ikke den funksjonen at de tar opp kontinuerlig, slik at man til ennhver tid kan spole tilbake det man ser på.
    Jeg har fra før en Topfield PVR satelittmottager, de har jo hatt slike funksjoner i årevis. Det er helt utrolig at disse nye produktene ikke implementerer slik grunnleggende funksjonalitet.

I følge forbruker.no har Sony og Philips denne funksjonen, mens Pioneer, JVC og Panasonic ikke har skjønt hvordan det bør gjøres.
    http://forbruker.no/digital/tester/d...cle1172648.ece

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau. Irriterende igrunn. For best usability er det beste kanskje å kjøpe en TV med integrert harddisk, men desverre er det ikke så mange TV-er som kommer med dette enda...

Min Sony dvd-opptaker (eldre modell) mangler ikke bare pauseknapp, den bruker i tillegg nesten ett minutt på å starte opp etter at den har vært avskrudd. Før jeg rekker å starte opptaket har telefonen sluttet å ringe...

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de eldre versjonene av ny teknologi lider jo ofte av lite gjennomtenkte løsninger. Slik er også Nokia 9902 (en av de første satelittmottagere med disk), HDD er normalt i ro og må startes opp først (men det tar bare 5 - 10 sek).

Fikk en liten demo av Microsoft Media Center, de har skjønt hvordan det skal være. 2 timers live buffer og pauseknapp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jvc

Jeg kan bare snakke med de jeg har erfaring med, og det er JVC DR-MX1(0). Disse kan man jo spole 3 timer tilbake med på HDD`n, og her kan man også trykke på pause. I tillegg har de videospiller! :razz: Det som jo er litt dumt, er at man ikke kan sette på pause på DVD-opptak. Når det gjelder satelittunere, så er vel HDD`n heller dårlig her...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

live-buffer - hvilke spillere idag?

Hvilke dvd-opptakere har live-buffer idag? Hvorfor har ikke Pioneer og Panasonic dette som har vært lengst på markedet med opptakere?

Kenneth

Newcomer runebass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Jeg trodde pausefunksjon var noe man kune forvente på alle DVD/harddisk recordere nå. Det er jo den funksjonen som de fleste populærartikler i aviser etc framhever når de omtaler teknologien.

Pioneer har fått mye skryt for å være blant de beste, og jeg tok det bare som en selvfølge at den hadde slik funksjon. Men der ble jeg sørgelig skuffet. Man må bruke opptaksknappen.
    Disse opptakerene har dermed heller ikke den funksjonen at de tar opp kontinuerlig, slik at man til ennhver tid kan spole tilbake det man ser på.
    Jeg har fra før en Topfield PVR satelittmottager, de har jo hatt slike funksjoner i årevis. Det er helt utrolig at disse nye produktene ikke implementerer slik grunnleggende funksjonalitet.

I følge forbruker.no har Sony og Philips denne funksjonen, mens Pioneer, JVC og Panasonic ikke har skjønt hvordan det bør gjøres.
    Fem DVD-opptakere på testbenken
    ¨

Min Pioneer 645 DvDopptaker har pauselive funksjon.
    Og den fungerer utmerket syntes jeg. Si f.eks jeg ser på dagsnytt eller noe annet prog på tv å jeg må ut f.eks å lufte bikkja, da trykker jeg på "pauselive" knappen å da blir det still bilde.

Når jeg skal se videre er det bare å trykke play, eller så kan jeg spole frem å tilbake eller simpelt enn ta igjen opptaket, slik at jeg er i "nåtid" i opptaket.
    Er kjempe fornøyd med min opptaker. Den kan stort sett alt, overraskende bra.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har irritert meg mye også. Det skal være mulig å gå tilbalke i sendinger uten å måtte trykke på noe først. Det skal være et livebuffer/timeshiftbuffer som hele tiden spiller inn det man ser på slik at man når som helst kan spole tilbake eller pause. Det skal hele tiden spilles inn i bufferet selv om man ser på opptak fra HDD, DVD eller brenner til DVD. I tillegg skal man kunne ta opp en vilkårlig del av bufferet. Et annet problem er at mange av opptakeren er veldig trege med å brenne til DVD.

Av egen erfaring kan jeg si at Packard Bell EHR250DIVX og JVC DRMH300SE (JVC er treg til å brenne til DVD) har veldig bra timeshift-implementering. Packard Bell'en er nærmest perfekt, men har dessverre en vifte som bråker veldig. LG RH177/188/199 har helt ubrukelig timeshift. Dette er de modellene jeg selv prøvde i et forsøk på å finne den perfekte opptakeren, Jeg beholdt Packard Bell'en fordi den gjorde akkurat det jeg ønsket og så får jeg se om jeg får fikset viftestøyen.

John Roger

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en helt enkel Philips DVD/HDD opptaker som kostet kun 1990,- på elkjøp. Denne er enkel med kun 80 GB HDD. Brukervennligheten er derimot meget god. Den har ingen vifte og oppleves som helt lydløs. Den har 6 timers live-buffer som fungerer meget bra. Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en HDD opptaker uten denne funksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runebass
    ¨

Min Pioneer 645 DvDopptaker har pauselive funksjon.
    Og den fungerer utmerket syntes jeg. Si f.eks jeg ser på dagsnytt eller noe annet prog på tv å jeg må ut f.eks å lufte bikkja, da trykker jeg på "pauselive" knappen å da blir det still bilde.

Når jeg skal se videre er det bare å trykke play, eller så kan jeg spole frem å tilbake eller simpelt enn ta igjen opptaket, slik at jeg er i "nåtid" i opptaket.
    Er kjempe fornøyd med min opptaker. Den kan stort sett alt, overraskende bra.
    Interessant, vil det si at du slipper å trykke REC-knappen for å aktivisere "pauselive"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2 hd-opptakere, en Philips 80 GB og en Pioneer 545 160 GB. Kjøpte Philipsen for et år siden da det var bra tilbud på den. Ble fort avhengig av den, det var bare å slå den på, så startet den opptak. Kunne skifte kanal underveis uten at opptaket ble avbrutt. Det blir dannet en tidslinje etterhvert som opptaket pågår, og det er enkelt å velge et klokkeslett jeg ønsker å spole fram/tilbake til. Det eneste jeg ikke liker med denne opptakeren er fjernkontrollen, tastene er for små.

Så kjøpte jeg meg PJ (Hitachi TX300), og investerte da i en hd-opptaker med hdmi. Det ble en Pioneer 545, den hadde kommet bra ut i test. Men huff og huff, den er håpløs dårlig når det gjelder brukervennlighet i forhold til Philipsen. Støyer og er treg, og menyene er på svensk (eller engelsk). Den fungerer omentrent som en vhs-spiller, dvs slå den på og så kan du benytte tuneren til å bla i tv-kanalene. Hvis du ønsker å ta opp noe eller pause live-tv, så må du trykke en knapp, og da kan du ikke bla i kanalene mer. Det er da mulig å spole fram og tilbake, men ikke mulig å velge et bestemt klokkeslett. F.eks hvis jeg setter på opptakeren kl 1800, trykker REC-knappen og så lar den stå på utover kvelden, så kan jeg ikke enkelt velge å se et program som begynner 1830. Nei, da må jeg spole meg fram til det stedet jeg ønsker å se.

På pcn min er det mediacenter, der er det også en slags hd-opptaker. Den fungerer delvis som philipsen, dvs den starter opptak straks mediacenter live-tv blir startet. Men ved kanalbytte nullstilles opptaket. Det er ikke mulig å velge et bestemt klokkeslett, men spoling er meget hurtig, og man har heldigvis en tidslinje. (Pluss navn på programmet man ser på).

Skjønner ikke hvorfor pioneer vinner hd-tester, de er jo milevis bak philips når det gjelder komfort-funksjoner. Kan hende de har bedre bildekvalitet på opptakene, men det er slikt man egentlig ikke legger merke til i daglig bruk. Har lyst til å hive pioneeren ut av vinduet...

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KiSS DP-558 sin pausefunksjon fungerer også utmerket. Trykk pause for å pause, og play for å starte den igjen. Så kan man spole over feks reklamer hvis man har pauset den lenge nok.

Newcomer runebass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kepe
    Interessant, vil det si at du slipper å trykke REC-knappen for å aktivisere "pauselive"?
    Man trenger ikke å trykke på rec knappen, man trykker på en knapp som heter "pauselive". Det fungere slik at bilde står stille på skjermen, akkurat som man trykker på pause knappen på en DVD spiller. Opptaket bare forsetter i stille å i ro på HD'en eller en dvdplate, mens man f.eks er på WC eller lufter hunden. Når man har lyst til å forsette å se videre, er det bare å trykke play, så fortsetter der man trykket på pause.

Å hvis man har lyst til å komme til "nåtid" i programmet, så er det bare å spole fram til man for beskjed at man har tatt igjen prog i "nåtid". Har man lyst til å spole fram å tilbake, så gjør man bare det. Helt genialt, ganske enkelt. En funksjon som man bare kommer til å elske.

Knut233: Aner ikke åssen 545 kontra store broren 645 (som jeg har)er , men den er veldig bruker vennlig med NORSKE menyer. Ikke noe prob å ta opp prog, sammtidig som man blar i forkjellige kanaler på tuneren på dvdopptakeren. Å "støyer" gjør den heller ikke etter min mening, en PC "støyer" i mine ører, men ikke pioneer 645 som sagt i mine ører.

Man kan gjøre fritt hva man vill på 645'en samtidig som man tar opp et prog, man kan se på et opptak på HD'en eller på en DVD film, eller høre på musikk å redigere div klipp man har på HD'en mens man tar opp,man kan spole frem å tilbake, Ikke noe begrensinger, å det er det som gjør denne helt genial etter min mening.

Greit nok det er en feit manual som også står på NORSK, å det er masse funksjoner og det er mye å lese gjennom(noe som anbefales for å få fult glede av den), men det er fordi at den kan gjøre SÅ sinnykt MYE !

Dette er min første DVDopptaker, og jeg syntes at denne var veldig brukervennlig med NORSKE oversiktlige menyer, fyller alle mine behov ++.

Nå aner ikke jeg åssen philps eller andre merke opptaker er, men jeg kan forstå at Pioneer er en test vinner. Den har ihverfall imponert meg så langt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Daewoo DHR-8105, og den bufrer opptil 60 minutter så lenge den er påslått, trenger ikke trykke på noenting for at den skal ta opp. Ulempen er at den støyer litt så det blir litt slitsomt om den står på konstant.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Jeg trodde pausefunksjon var noe man kunne forvente på alle DVD/harddisk recordere nå. Det er jo den funksjonen som de fleste populærartikler i aviser etc framhever når de omtaler teknologien.

...

Fem DVD-opptakere på testbenken
    Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at SONY HX820 har denne funksjonen? Leverte min Panasonic DMR-EH55 på Elkjøp i dag og fikk igjen pengene fordi den begynte å bråke i tillegg til at den ikke har skikkelig pausefunksjon og tar opptak i dårligere kvalitet enn Eltax sin DVR555 (som forøvrig hadde en grei pausefunksjon med 60 minutters buffer)! Det eneste som var bra med Panasonic´en var at den reagerte raskt og var stillegående frem til nylig.

Edit: Stakk innom Hifiklubben på Lillehammer og plukka med meg den ene HX820´en de hadde i butikken. Den har forsåvidt pausefunksjon for livetv, men den er ikke like brukervennlig som det Eltax får til (må vente 2 minutter etter at jeg har satt på pause til jeg kan begynne å se på igjen). Jeg får heller ikke til å spole tilbake "live" tv-sendinger for å få med meg ting jeg går glipp av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Er det noen som kan bekrefte/avkrefte at SONY HX820 har denne funksjonen? Leverte min Panasonic DMR-EH55 på Elkjøp i dag og fikk igjen pengene fordi den begynte å bråke i tillegg til at den ikke har skikkelig pausefunksjon og tar opptak i dårligere kvalitet enn Eltax sin DVR555 (som forøvrig hadde en grei pausefunksjon med 60 minutters buffer)! Det eneste som var bra med Panasonic´en var at den reagerte raskt og var stillegående frem til nylig.

Edit: Stakk innom Hifiklubben på Lillehammer og plukka med meg den ene HX820´en de hadde i butikken. Den har forsåvidt pausefunksjon for livetv, men den er ikke like brukervennlig som det Eltax får til (må vente 2 minutter etter at jeg har satt på pause til jeg kan begynne å se på igjen). Jeg får heller ikke til å spole tilbake "live" tv-sendinger for å få med meg ting jeg går glipp av.
    Men vil du anbefale SONY RDR-HX820 fremfor f.eks Panasonic EH55 eller Pioneer 545 likevel ? Har hørt at Sony HX820 har en bra analog tuner og god brukervennlig, men at den er sinnsykt treig og bråker litt. Synes du de positive tingene med HX820 veier opp dette?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen er ikke helt stille slik EH55'en er, men den er mye stillere enn Eltax-opptakeren jeg hadde før. Støy er ikke et problem på HX820 (og jeg er kresen på det punktet!).

Panasonic sin pause-live-tv funksjon er helt bortinatta tungvint, så jeg kan fint leve med Sony sin måte å gjøre det på, selv om jeg savner Eltax sin brukervennlighet på akkurat det punktet. Jeg ser for meg at harddisken slites mindre siden den ikke blir brukt konstant slik den blir gjort i Eltax'en, så det betyr forhåpentligvis at opptakeren varer lengre enn Eltax'en gjorde.

Etter å ha hatt EH55 er HX820 merkbart tregere til å reagere på alt av kommandoer, men oppstartstiden er heldigvis bare dobbelt så lang (to sekunder vs. ett sekund på EH55 )

Når det gjelder tuner/opptakskvalitet er Sonyen den helt klart beste opptakeren jeg har hatt i hus!

Jeg har ikke testa noen av Pioneers modeller, så de kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vil påstå at HX820 er et bra kjøp til prisen de forlanger på Hifiklubben

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Sonyen er ikke helt stille slik EH55'en er, men den er mye stillere enn Eltax-opptakeren jeg hadde før. Støy er ikke et problem på HX820 (og jeg er kresen på det punktet!).

Panasonic sin pause-live-tv funksjon er helt bortinatta tungvint, så jeg kan fint leve med Sony sin måte å gjøre det på, selv om jeg savner Eltax sin brukervennlighet på akkurat det punktet. Jeg ser for meg at harddisken slites mindre siden den ikke blir brukt konstant slik den blir gjort i Eltax'en, så det betyr forhåpentligvis at opptakeren varer lengre enn Eltax'en gjorde.

Etter å ha hatt EH55 er HX820 merkbart tregere til å reagere på alt av kommandoer, men oppstartstiden er heldigvis bare dobbelt så lang (to sekunder vs. ett sekund på EH55 )

Når det gjelder tuner/opptakskvalitet er Sonyen den helt klart beste opptakeren jeg har hatt i hus!

Jeg har ikke testa noen av Pioneers modeller, så de kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vil påstå at HX820 er et bra kjøp til prisen de forlanger på Hifiklubben

Da blir et en Sony RDR-HX820 på meg også. Det er for øvrig ikke bare Hifiklubben som har denne til 2995,- men Bestbuy.no også.

Men hvor mye ville du lagt i en HDMI kabel til denne spilleren. Er det slik at de rimelige kablene gjør biffen, eller er det slik at dyrere high-end HDMI kabler er vesentlig bedre på detaljer etc. Er litt redd for å betale en masse for en kabel som er 100 ganger bedre enn hva DVD spilleren kan yte.

De har en kvalitetskabel på Elprice.no :
    Tech+Link High-End HDMI kabel 2M - elprice.no

Men jeg synes den er litt vel dyr......!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke er snakk om veldig langt kabelstrekk med veldig høy oppløsning i et ekstremt (elektrisk) støyende område vil jeg tro du klarer deg lenge med en HDMI-kabel fra Clas Ohlson Det er ikke snakk om at en billig HDMI-kabel taper detaljer i forhold til en dyr en. For øyeblikket har jeg ikke fått testa den digitale utgangen, da jeg kun har en DVI-kabel gående opp til projektoren. Komponentutgangen fungerer upåklagelig (men får ikke oppskalert bildet, noe som betyr nada for meg med 480p projektor )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •