En god Cd-Spiller som ikke koster all verden.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En god Cd-Spiller som ikke koster all verden.

Skal nå ut å handel jeg en cd spiller. Men er usikker på hva som er bra.
    Har per i dag en Sony CDP-XE370. Den er grei den. Men er ute etter noe bedere.
    Hadde ikke tenkt meg over 3K. Har sett litt rundt. Men hvordan er NAD cd spillera i dag? Hadde en NAD cd spiller for snart 4 år sia, og den var ikke akuratt mye å skryte av. Funka i 2 år den. Så var ikke det mer å ta vare på.
    Cambridge, hvordan er de cd spillera? Trenger ikke å være en av de merkene, bare å komme med forslag, men den må ikke koste over 3500 kr. Det MÅ væra digital ut, optisk eller coax spiller ingen rolle.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ein NAD C 521 BEE. Eg er iallfall nøgd med den. 2300 kr.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kost på deg litt til, og gå for denne. Knall god spelar.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...last7&mypage=3

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz hadde jo CD5400 til 2495,- som to år på rad ble årets referanse-spiller i budsjettklassen. Den fikk/får du og i OSE utgave som er noe tweaket, og kostet vel 4495,- da.

Mulig disse fåes billigere nå siden de er på vei ut, og etterfølgeren har kommet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du digitalutgangen er det ett fett hva du velger, med mindre du har gullører og high end anlegg. Cambridge har fine spillere som ikke er så dyre.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Den Cayin CD25 er jo ganske fristene da. Enig der Electra. Kan vel strekke meg ditt å kanskje.. Vi for se.
    Pogwaq:
    Jasså..Så det gjeller kun på Analog at man virkelig merker noe?! Har sett litt på dessa Cambridga ja. Men vi for se, muligens jeg går for Cayin..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de som mener å høre stor forskjell på drivverk, men jeg har iallefall ennå tilgode å kunne si det. Hovedforskjellen ligger i digital/analog-konverteringen, og om du sender ut digitalt fra spiller er det forsterkeren som tar seg av dette.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge sin prisvinnende Azur 640C kommer nå i ny versjon, den har fått mye skryt!

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også legge inn et svar her.. hehe, Jeg er enig i at den Cayin spilleren er et veldig godt kjøp. Eller så kan du jo se på Cambridge 640c V.2 eller HK-970 HD SOm også er en veldig god cd spiller med uppsampling.

Newcomer flipper sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Tommy Nilsemn]Skal nå ut å handel jeg en cd spiller. Men er usikker på hva som er bra.
    Har per i dag en Sony CDP-XE370. Den er grei den. Men er ute etter noe bedere.
    Hadde ikke tenkt meg over 3K. Har sett litt rundt. Men hvordan er NAD cd spillera i dag? Hadde en NAD cd spiller for snart 4 år sia, og den var ikke akuratt mye å skryte av. Funka i 2 år den. Så var ikke det mer å ta vare på.
    QUOTE]
    Det tror jeg må ha vert tilfeldig.
    Så vidt jeg kan huske ble vel NAD produsert av Sony

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Bruker du digitalutgangen er det ett fett hva du velger
    Spesielt.. du er den eneste i Norge jeg har hørt si noe slikt. Har du noe å backe opp dette med, bortsett fra dine egne erfaringer?

Jeg er sikker på at en Sony/Marantz/Primare til 5-10k spiller bedre og er generelt sett bedre sammenskrudd enn en Matsui til 499,-

Og da tenker jeg ikke spesielt på digitalutgangen..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Spesielt.. du er den eneste i Norge jeg har hørt si noe slikt. Har du noe å backe opp dette med, bortsett fra dine egne erfaringer?

Jeg er sikker på at en Sony/Marantz/Primare til 5-10k spiller bedre og er generelt sett bedre sammenskrudd enn en Matsui til 499,-

Han tenker vel på at hvis du bruker digitalutganen så sender spilleren bare digitale signaler til forsterkeren - som leser av lyden, den bruker ikke konverteren inne i cdspilleren, men lar forterkeren gjøre jobben. Men om dette gjør at lyden blir bedre en hvis en kjører lyden analog fra cdspilleren - lar den koventere, det tviler jeg på!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos

Nå snakker jeg ikke om sammenskruingen, men lyden. Helt klart vil en dyrere spiller være av bedre byggekvalitet. Selvsagt, jeg baserer det på egen erfaring, har kjørt noen tester her (Arcam AVR200/JMlab Cobalt) og hos en kamerat (EC pre og power/ProAc), og ingen av oss klarte å høre forskjell på drivverket på Arcam CD72, en billig DVD-spiller fra Pioneer og en enormt monstrum fra Denon jeg ikke husker navnet på i farta. Mener også einis her på forumet har referert til en test der man ikke klarte å høre forskjell på en billig DVD-spiller og en dedikert transport til 15k. Så ja, jeg vil påstå forskjellene som regel er små.

Du kan også se i alle CD-spillertrådene at det ofte anbefales å beholde den (rimelige) CD/DVD-spilleren man har og heller kjøpe en ekstern DAC.

Har du noen tall å backe opp viktigheten av drevet med? Jeg utelukker ikke at det kan ha noe å si, men tviler på at det er relevant i denne prisklassen, med mindre det har åpenbare lesevansker.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i svarte!? Blir NADprodusert av Sony??
    Det viste jeg ikke.
    Ok, så vist man kjører analogt, så vil man få bedere lyd en via digital?
    Har jeg fårstått riktig nå?? Men ja, hva sier dere om NAD C542? Den har jo det meste. Eller cambridge 640C v2? De ser jo ut som gode spillere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ja, jeg vil påstå forskjellene som regel er små.
    Jepp, jeg skjønner argumentene dine. Min påstand er at mange er istand til å høre forskjell både på kabler og cd-spillere, dersom man får det korrekt demonstrert, og selv om det ofte er veldig små forskjeller. Klang og karakter er det jeg merker best, samt enkelte detaljer på innspillingen som kommer bedre frem på noe utstyr enn annet. Men som du og sier, det er trolig ikke et av de største argumentene i denne prisklassen. Jeg liker dog ting som er skikkelig sammenskrudd, og liker feks Primare og Marantz veldig godt pga dette.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Hva i svarte!? Blir NADprodusert av Sony??
    Det viste jeg ikke.
    Ok, så vist man kjører analogt, så vil man få bedere lyd en via digital?
    Har jeg fårstått riktig nå?? Men ja, hva sier dere om NAD C542? Den har jo det meste. Eller cambridge 640C v2? De ser jo ut som gode spillere.
    Musikken går fra plata til ørene via disse trinnene.

CD-drev -> DAC -> Forforsterker -> Effektforsterker -> Høyttaler

Samt kabler innimellom. Av faktiske enheter i ditt tilfelle forstår jeg det ser slik ut:

CD-spiller (drev og DAC) -> Receiver (DAC, forforsterker, effektforsterker) -> Høyttaler

Med andre ord har du valget mellom å bruke DACen i CD-spiller, og så overføre analogt, eller gå direkte fra spiller til receiver via optisk eller coax, og la DACen i receiveren gjøre jobben. Hva som gir best lyd er ikke godt å si da du ikke har sagt noe om verken hva resten av utstyret ditt består av, hva slags lyd du liker, eller hvordan rommet ditt er. Om du har en receiver til et par tusenlapper og kjøper en CD-spiller i samme prisklasse er det naturlig å tro ha produsenten har kunnet sett av mer penger til DA-konverteringen, men det er ikke alltid godt å si, og uansett kommer vil tilbake til matching og lydpreferanser.

Når det gjelder viktigheten av drev og kabler tar debatten aldri slutt, så jeg skal ikke komme med noen flere bastante uttalelser. Hør selv, og be selgeren holde kjeft, det er lett å høre ting man blir fortalt er der. Personlig ville jeg gått for en rimelig spiller om du vil bruke digitalkabler.

Edit: NAD blir ikke produsert av Sony, mulig posteren mente drevet som sitter i NAD-spillerne produseres av Sony. Komponentene i en CD-spiller, både drev og DAC, produseres gjerne av andre selskaper enn det som setter sammen det ferdige produktet. Drev kommer gjerne fra for eksempel Sony eller Philips, mens Burr-Brown og Wolfson lager DACs. Hvilke komponenter NAD bruker, hvordan de tweaker disse og hva resten av innholdet i spilleren består av bør du vel heller spørre dem om.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Recivern er en NAD 761. Forforsterkern der er ikke det beste, så muligens jeg går over til analogt. Siden da bruker man lissom ikke forforsterkern til å kode lyden, har jeg forstått rektig da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikken går fra plata til ørene via disse trinnene.

Edit: NAD blir ikke produsert av Sony, mulig posteren mente drevet som sitter i NAD-spillerne produseres av Sony. Komponentene i en CD-spiller, både drev og DAC, produseres gjerne av andre selskaper enn det som setter sammen det ferdige produktet. Drev kommer gjerne fra for eksempel Sony eller Philips, mens Burr-Brown og Wolfson lager DACs. Hvilke komponenter NAD bruker, hvordan de tweaker disse og hva resten av innholdet i spilleren består av bør du vel heller spørre dem om.
    Ok, i den nad cd spillern jeg hadde satt det en Sanyo laser eller hva det no het igjen..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skrev forforsterker mente jeg hovedsakelig kanalvelger og volumkontroll, med jeg kunne forsåvidt formulert meg annerledes. Igjen, hva som fungerer er ikke lett å si uten å være der og høre selv. Kan du ikke få lånt den Cambridge-spilleren på HFK og teste selv, både analogt og digitalt?

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte selv Arcam AVR200 på Oslo HiFi Center, der sier de at DAC-en i denne receiveren er like god som i Arcams egen CD-spiller CD73 (til ca. 6000?). De foreslo å velge en god receiver med en god DAC, da kan man kjøpe en (billig) DVD-spiller hvor bildet er prioritert. Sjelden man får slike råd i ei HiFi-sjappe, alle andre jeg har spurt har sagt at det er like viktig å svi av store summer på CD-spiller også.

Konklusjon, i tråd med hva Pogwaq sier også, DAC-en har MYE mer å si for lyden enn drivverk og kabler. Problemet er at man sjelden ser tester av slike oppsett, så sånn sett fungerer Hi-Fi-bladene som gode CD-spiller-pushere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •