Lyd på dyr DVD vs billig DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd på dyr DVD vs billig DVD

Kan noen gi en skikkelig forklaring på hvorfor lydkvaliteten på en dyr DVD-spiller er bedre enn på en billig, når man bruker den digitale lydutgangen. Er det ikke slik at lydkvaliteten først bestemmes når det digitale signalet konverteres til analogt? Om det eventuelt er forskjell, hvorfor det? Det er vel de samme 1-tallene og 0-ene som kommer ut av ledningen på en billig og en dyr spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mange faktorer som påvirker lyden. Bla er det stor forskjell på drivverket i de forskjellige spillerne (dårlig drivverk medfører mye feilkorreksjon, som igjen kan gi forringelse av lyden).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på spillere mellom 300kr og 5000kr. og min egen pc. hører minimal eller ingen forskjell på disse da jeg kjører digitalt...
    Tror man skal ha rimelig heftig utstyr for å kunne høre store forskjeller på digitallyden gitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok særdeles liten (om noen) forskjell i lydkvalitet. Sjekk blant annet testen som er gjort her. Blant annet er punkt 6 under oppsummeringen interessant.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi pån igjen med diskusjonen omkring CD/DVD drivverk og deres påvirkning på "digital lyd". Jeg vil hevde at all den tid et CD/DVD drev til PC greier å levere store datamengder feilfritt (noen som opplever bitfeil ved lesing fra drevet på PCen ?), så må et rimelig men OK drivverk i AV-sammenheng også kunne gjøre dette. At det skal være så mye feilkorrigering på gang at det utgjør en stor forskjell i lydkvalitet kan jeg vanskelig forstå.
    Min påstand er at når man benytter didgital lydutgang leverer et rimelig drev den samme bitstrømmen og dermed samme lydkvalitet som et dyrt. Her vet jeg mange er uenige med meg og vil komme trekkende med fasejitter og annet som vi har diskutert før.

Bønna

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok mange ulike meninger og erfaringer på dette. Min erfaring er iallefall at det er store forskjeller. Har prøvd billige CD/DVD spillere til ca 2000 og opptil den jeg har idag til ca 12000. Forskjellen er ganske formidabel.

Men det er nok avhengig av hva man kopler til. Det er forskjell på DAC i en rimelig receiver og i en dyr (eller en ekstern DAC som jeg bruker)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnendre
    Ja, det er nok mange ulike meninger og erfaringer på dette. Min erfaring er iallefall at det er store forskjeller. Har prøvd billige CD/DVD spillere til ca 2000 og opptil den jeg har idag til ca 12000. Forskjellen er ganske formidabel.

Men det er nok avhengig av hva man kopler til. Det er forskjell på DAC i en rimelig receiver og i en dyr (eller en ekstern DAC som jeg bruker)
    Enig med deg Johnendre! Jeg har 3 forskjellige dvd spillere, og testet endel på dette! Det er stor forskjell på dem.... den ene var "bare ræva" på både musikk og film... den andre er bedre på musikk og siste var best på film... Teste dem oppmot hverandre med både digital og analog overføring....

Hvorfor det er forskjell skal jeg ikke begi meg inn på... det er jo rart, skulle jo tro at digital er digital og ikke noe mer og ikke noe mindre....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Enig med deg Johnendre! Jeg har 3 forskjellige dvd spillere, og testet endel på dette! Det er stor forskjell på dem.... den ene var "bare ræva" på både musikk og film... den andre er bedre på musikk og siste var best på film... Teste dem oppmot hverandre med både digital og analog overføring....

Hvorfor det er forskjell skal jeg ikke begi meg inn på... det er jo rart, skulle jo tro at digital er digital og ikke noe mer og ikke noe mindre....
    Det er med denne som et utall andre diskusjoner her (da spesielt om kabler). Selv om du opplever en forskjell, betyr ikke det at det er en forskjell. Du kan ikke uten videre sette et likhetstegn mellom en subjektiv oppfattelse og objektiv realitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    Jeg vil hevde at all den tid et CD/DVD drev til PC greier å levere store datamengder feilfritt (noen som opplever bitfeil ved lesing fra drevet på PCen ?), så må et rimelig men OK drivverk i AV-sammenheng også kunne gjøre dette.
    Nå er ikke jeg noen ekspert på dette, og akkurat når det gjelder lydforskjell på billige og dyre spillere skal jeg ikke uttale meg. Men det er en stor forskjell på en audio-CD og en CD-ROM med data: CD-ROMen bruker en forholdsvis stor del av kapasiteten på feilkorrigerende kode nettopp fordi bitfeil forekommer relativt ofte. Det er grunnen til at en CD-R med en kapasitet på 650MB ikke kan inneholde mer enn 650MB med datafiler, mens du lett kan brenne opp mot 800MB med lyd på den samme plata dersom du brenner den som en audio-CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Det er med denne som et utall andre diskusjoner her (da spesielt om kabler). Selv om du opplever en forskjell, betyr ikke det at det er en forskjell. Du kan ikke uten videre sette et likhetstegn mellom en subjektiv oppfattelse og objektiv realitet.
    Vel... jeg setter ikke noe likhetstegn mellom subjektiv oppfattelse og objektiv realitet.... vet ikke helt hvor du har det fra! Isåfall setter du det samme selv... Testen har vel egentlig "nesten ikke" noe med tråden å gjøre heller....

Jeg er sikker på at jeg opplever forskjell.... men om andre gjør det får være opp til dem, og eventuelt teste ut selv! Noen er enig noen er uenig, jeg synes det er iallefall intressant å høre om andres erfaringer. Hvis han følger ditt eksempel, så vil han bare lese testen å ikke teste dette ut selv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Vel... jeg setter ikke noe likhetstegn mellom subjektiv oppfattelse og objektiv realitet.... vet ikke helt hvor du har det fra! Isåfall setter du det samme selv... Testen har vel egentlig "nesten ikke" noe med tråden å gjøre heller....

Jeg er sikker på at jeg opplever forskjell.... men om andre gjør det får være opp til dem, og eventuelt teste ut selv! Noen er enig noen er uenig, jeg synes det er iallefall intressant å høre om andres erfaringer. Hvis han følger ditt eksempel, så vil han bare lese testen å ikke teste dette ut selv....
    Du sier at "Det er stor forskjell på dem", og det baserer du kun på din egen lytteopplevelse. Det er det jeg tenker på når jeg snakker om opplevelse vs realitet.

Tviler ikke på at du opplever en forskjell, og selvsagt skal man lytte og velge det man liker best. Men tråden handler vel om tekniske forskjeller, som ikke behøver korrelere med opplevelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevde denne forskjellen selv da jeg byttet DVD spiller.
    ble mer dynamikk og bedre romfølelse/bedre separasjon.
    Dette ved bruk av samme optiske kabel.
    Kan det ha noe med omformern som endrer fra elektrisk til optisk signal?
    At det er forskjell på kvaliteten på disse?
    Har ikke testet med coax enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Du sier at "Det er stor forskjell på dem", og det baserer du kun på din egen lytteopplevelse. Det er det jeg tenker på når jeg snakker om opplevelse vs realitet.

Tviler ikke på at du opplever en forskjell, og selvsagt skal man lytte og velge det man liker best. Men tråden handler vel om tekniske forskjeller, som ikke behøver korrelere med opplevelsen.
    Tror nok vi er ganske enig, når jeg sier en "stor forskjell" så er det en subjetiv opplevelse.... om det er en realitet for andre kan ikke jeg bedømme....er bare ute etter å dele med meg mine erfaringer. Kansje noe har opplevd det samme? Tror kansje jeg ble litt misforstått, eller dårlig ordvalg kansje... kansje jeg skulle ha sakt "alle er litt forskjellig"...."stor" ble nok feil å bruke..... :wink:

Innlegget var ment for å svare andre innlegg, ikke tråd starteren... så vi er veldig på kanten her ja....... :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vi er sikkert ikke så uenige. Det som er viktig å huske på, er at lytteopplevelsen påvirkes av mange andre faktorer enn bare det rent tekniske ved komponentene. Dermed er en lyttesesjon alene lite egnet til å på en presis måte si noe om forskjellene på ulike komponenter.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er klart forskjell på drivverk. noe avhengig av hvor moderne ekstern dac man har.
    den pioneer 370 jeg nå bruker låter tynt, sytetisk og hardt oppover.

en avlesning på data tåler ikke sammenligning. en pc ser bare puljer med tall som den verifiserer flerfoldige ganger mens man kopierer. en cd/dvd leser av i realtime kontinuerlig, og må jobbe for å få rett sammenheng på talla.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvorfor i all verden bruke CD-drev som drivverk istedenfor harddisk eller flashminne?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med overhead med feilkorrigerende kode på CD ROM har jeg ikke tenkt på. Det kan jo forklare noe av fenomenet. Da ble ihvertfall jeg litt klokere av denne tråden...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Så hvorfor i all verden bruke CD-drev som drivverk istedenfor harddisk eller flashminne?
    harddiskavspilling skal være bedre. men ikke alle orker å styre musikk fra en pc
    flashminne er ikke akkurat billig heller 2gb "harddrive-speed" flashminne koster like mye som en 250gb disk.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som du nevner i en annen tråd, enkelte orker å bruke 15k på et drivverk. Da er ikke prisargument på flashminne særlig sterkt lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat dette har vel vært diskutert opp og ned og frem og tilbake noen ganger her, og jeg er rimelig klar på hva jeg mener.

Men, akkurat dette er jo egentlig rimelig greit å sjekke, men jeg kan ikke huske å ha sett noen som har gjort det.

I og med at SPDIF kablen leverer en bitstrøm burde det jo være mulig å koble den til en PC og så bare logge denne bitstrømen. Da kunne man relativt greit sammenligne de loggede filene fra flere CD/DVD spillere og dersom det ikke er noen forskjell bude det være greit.

Noen som vet om noen sånne tester?

(Så kan vi selvsagt gå vidre in på dithering (var det ikke det det het da? problemet med timing og sånt? EDIT: jitter var det.) diskusjonen, men hvis en PC greier å logge identiske bitstrømmer budre jo en DA convererte også kunne gjøre det.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •