Lyd på dyr DVD vs billig DVD - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 44 av 44
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dansken2 snakker vel om analogt ut på hans billige spiller, ikke digitalt...

Ellers, asvaberg, jeg er ikke helt med. Hvis du bruker coaxial kabel fra din dvd spiller da mener du vel du overfører digitalt til din receiver, altså er det ikke dvd spilleren det er galt med, men enten dine innstillinger i dvd spillernes meny, velg digitalt ut f.eks., eller din receiver der har problemer med datastrømmen den skal dekode. Det er receiveren der skal dekode dts signalet i dette tilfelde hvis jeg forstår det du skrev rett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ellers, asvaberg, jeg er ikke helt med. Hvis du bruker coaxial kabel fra din dvd spiller da mener du vel du overfører digitalt til din receiver, altså er det ikke dvd spilleren det er galt med, men enten dine innstillinger i dvd spillernes meny, velg digitalt ut f.eks., eller din receiver der har problemer med datastrømmen den skal dekode. Det er receiveren der skal dekode dts signalet i dette tilfelde hvis jeg forstår det du skrev rett.
    Ja, jeg trodde også det.

Yamaha'en er en CD spiller med optisk kabel
    Oppo'n er DVD spiller med coax

Så begge har digitalkabel.

Men Yamaha'n sliter med å lese fra plata virker det som.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare tilbake til dette med jitter. Hvorfor kan ikke forsterkeren ta seg av jobben ved å rette ut det som er av jitter på en best mulig måte? F.eks. som en kondensator i et bilanlegg, en cache eller et buffer i forsterkeren som tar imot de digitale signalene og sørger for at de blir overført til resten av forsterkeren i riktig tid? Men det er vel kanskje det samme om denne funksjonen ligger i forsterkeren eller dvd spilleren siden kabelen gjør minimalt med forvrening, eller? Men er det da så at man kan merke dette med jitter med alt som streamer? F.eks. se på en film med et dyrt og et billig skjermkort, jeg har i alle fall ikke selv sett noe merkbar kvalitetsforskjell på de to.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Må bare tilbake til dette med jitter. Hvorfor kan ikke forsterkeren ta seg av jobben ved å rette ut det som er av jitter på en best mulig måte? F.eks. som en kondensator i et bilanlegg, en cache eller et buffer i forsterkeren som tar imot de digitale signalene og sørger for at de blir overført til resten av forsterkeren i riktig tid? Men det er vel kanskje det samme om denne funksjonen ligger i forsterkeren eller dvd spilleren siden kabelen gjør minimalt med forvrening, eller? Men er det da så at man kan merke dette med jitter med alt som streamer? F.eks. se på en film med et dyrt og et billig skjermkort, jeg har i alle fall ikke selv sett noe merkbar kvalitetsforskjell på de to.
    Kontroversen rundt jitter skyldes at:
    1. Det er usikkerhet rundt hørbarhetsterskler
    2. Det er vanskelig å lage en konsistent måte å sammenligne målte verdier på
    3. Det er vanskelig å forstå hva jitter er for "folk flest".

Såvidt jeg har forstått det så har alle spdif mottakere noe logikk rundt gjenvinning og dekobling av mottatt klokke. Men så lenge spdif er en enveis forbindelse, og man skal ha sanntids kommunikasjon, så er det umulig å korrigere en lavfrekvent drift. Hvis CD-transporten genererer data ved 44101 samples/sekund, mens en intern DAC-klokke går på akkurat 44100 samples/sekund så får man ett sample pr sekund for mye.

DAC kan da velge å bruke intern klokke og få for mye/lite samples i ny og ne, eller å bruke den gjenvunne klokka fra spdif. En mulighet er å la en PLL snurre på mottatt data, skrive disse inn til en buffer, og lese ut av bufferen med en tids-glattet versjon av gjenvunnet klokke. På den måten får man en klokke som følger drivverk-klokka over lang tid (unngår buffer underrun/overrun), men slipper at høyfrekvent jitter slipper igjennom - og jitter med høye frekvenser er definitivt mest hørbart.

En annen mulighet er å bruke den interne klokka (antar at den er av høy kvalitet), men variere raten (dekoble) vha sampleratekonverter mellom spdif mottaker og DAC.

Hvis man opplever at kilde-jitter, spdif-jitter og/eller DAC-jitter er et hørbart problem så kan man selvsagt omgå problemet med å velge en kilde som er godt konstruert, og kjøre denne analogt videre ut i systemet. Hvis en CD-spiller har pene tall for thd+n på analog utgang så kan jeg vanskelig se hvordan den kan klare det uten å ha kontroll på internt jitter.

-k

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •