HDMI - et must ved kjøp av ny DVD spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI - et must ved kjøp av ny DVD spiller?

Noen som har tips angående kjøp av ny DVD spiller. Bruksområdet er både cd og film. Ønsker også mulighet for opptak. Har vurdert Pioneer DVR 530, men er usikker pga denne ikke har HDMI utgang. Tenkte på rundt kr 5000 i spilleren, men det gjøre ikke noe om den koster mindre.... :-P Noen råd eller tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På store skjermer / projektorer er HDMI / DVI noe som gir signifikant bedre bilde.
    Hvis jeg selv skulle kjøpt opptaker nå hadde jeg gått for Samsung HR-725 som bla selges på Hi-fi klubben og Expert til 3990,-. Den har HDMI, 160G harddiskog godt bilde.

Lykke til med jakten !

Bønna

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om HDMI er et must er vel avhegig av om du har et tv eller projektor med DVI/HDMI inngang.
    Ellers så er det jo som nevt sant at HDMI gir veldig bra bilde, litt skarpere enn component.
    Samsung og denon har jo spillere til rundt 2K som gjør en veldig bra jobb.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg har HDMI ikke noe reel nytte på dagens DVD spillere. HDMI er en interface som vil bli mer og mer gjeldende når HD kilder blir tilgjengelige, men pr dags dato er komponent vel så bra. Har faktisk hørt mange som syns dagens spillere gir bedere kvalitet via komponent enn HDMI.

Kjøp DVR530 nå og en blueray avspiller om ca 1 år så har du max kvalitet på begge sider . Har DVR433(via komponent med progressive scan) selv og er meget fornøyd.

lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for gode innspill

Takker for gode ideer og råd med på veien!! Er ok å få litt tips fra dere med litt mer erfaring!! :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Zumo

Zumo:
    At HDMI ikke har reell nytte blir vel å generalisere litt i overkant mye. Mulig det er tilfelle for enkelte DVD spillere. For de som skaffer seg projektor nå og har kilde som gir HDMI/DVI så er det mye å hente på å benytte digitalt signal. Bedre farger, skarpere bilde, bla. For endel rimelige spillere er det himmelvid forskjell på kvaliteten på komponent og DVI som feks BKK971H som holder høy klasse på DVI og er nesten ubrukelig på komponent. På dyrer spillere er forskjellene sannsynligvis mindre. Mulig det har å gjøre med at gode analoge signalkretser er kostbare sammenlignet med rene digitale løsninger.

Bønna

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZUMO
    Spør du meg har HDMI ikke noe reel nytte på dagens DVD spillere. HDMI er en interface som vil bli mer og mer gjeldende når HD kilder blir tilgjengelige, men pr dags dato er komponent vel så bra. Har faktisk hørt mange som syns dagens spillere gir bedere kvalitet via komponent enn HDMI.

Kjøp DVR530 nå og en blueray avspiller om ca 1 år så har du max kvalitet på begge sider . Har DVR433(via komponent med progressive scan) selv og er meget fornøyd.

lykke til
    Dette er jeg ikke enig i i dagens marked hvor de DVI / HDMI utgangene har begynt å bli bra. For 2 år siden var situasjonen slik at bildet kunne være dårligere, men ikke i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jo selvfølgelig ikke å skrive at HDMI/DVI ikke har noe reel nytte i det hele tatt. Det har det jo absolutt, men ikke hvis du er ute etter godt bilde fra DVD spiller til TV. Når det gjelder DVD spiller til PJ har jeg ikke peiling i det hele tatt (får det om 3 uker når jeg skal innstalere HK med PJ i ny leilighet).

Poenget mitt er at hvis man skal kjøpe seg en DVD spiller idag så ville jeg heller anbefalt og finne en med god komponent løsning enn en enkel HDMI utgang. Derfor er ikke HDMI et must på en DVD spiller idag. Om 1 år kommer det helt sikkert til å bli et must.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jo selvfølgelig ikke å skrive at HDMI/DVI ikke har noe reel nytte i det hele tatt. Det har det jo absolutt, men ikke hvis du er ute etter godt bilde fra DVD spiller til TV. Når det gjelder DVD spiller til PJ har jeg ikke peiling i det hele tatt (får det om 3 uker når jeg skal innstalere HK med PJ i ny leilighet).

Poenget mitt er at hvis man skal kjøpe seg en DVD spiller idag så ville jeg heller anbefalt og finne en med god komponent løsning enn en enkel HDMI utgang. Derfor er ikke HDMI et must på en DVD spiller idag. Om 1 år kommer det helt sikkert til å bli et must.
    Ooops - kuttet ut component til fordel for dvi/hdmi for et par år siden. Denne tråden ligner på ting vi diskuterte den gangen.

Bruker ikke component hvis du har dvi/hdmi vel??? Har aldri vært borti en spiller som gir bedre component enn dvi/hdmi. Må legge til at jeg ikke har prøvd alle spillere heller da...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke noe poeng i en lang debatt for eller i mot HDMI.
    Å anbefale noen å satse på en DVD spiller uten HDMI når det ikke er spesifisert hva vedkommende benytter som visningsmedium blir feil. Greit nok hvis visningsmediet i overskuelig fremtid har kun komponentinngang, men det er jo ikke det spørsmålsstiller definerer.
    Hvis det er mulighet for at DVDspilleren skal benyttes sammen med en stor LCD eller plasma, eller endatil projektor, så må anbefalingen bli å gå for en med DMI/DVI utgang. Har enda til gode å høre om DVD spillere med dårligere HDMI/DVI utgang enn komponent.
    Jeg står omtrent i samme situasjon, med innkjøp av rimelig DVD spiller med bra bilde og projektor på trappene, og har lest endel om temaet DVI/HDMI kontra komponent den siste tiden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •