Litt om hjemmekino. Tips til DVD, og overføringer + bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Litt om hjemmekino. Tips til DVD, og overføringer + bi-amping

Hei. Har en Samsung 26" LCD HDTV. I går ble jeg også den lykkelige eier av en Denon avr-3806 og to stk Dali Ikon6 høytalere. Er det første anlegget jeg eier noensinne egentlig, hvis man ser bort fra noen sånne 4.1 Creative pc-høytaler pakker :P Som dere sikkert skjønner, så er jeg rimelig grønn når det kommer til lyd/bilde, men jeg liker å høre på god lyd, og angrer ikke kjøpet.

Uansett, for å spille musikk/film bruker jeg chippa xbox med HD-oppgradering, som overfører bildet via komponent, og lyd via phono. Via receiver til tv, kjører jeg HDMI. Hifiklubben prøvde å overtale meg til å først kjøpe meg ny dvd-spiller. Når de ikke klarte det, prøvde de å presse på meg ny HD-pakke til xbox'en som gir optisk overføring av lyden. Må si jeg følte jeg hadde brukt _NOK_ penger der allerede, så takket midlertidig nei.. Takket også midlertidig nei til å bruke ytterligere 1500,- på ett ekstra sett høytalerkabler for biamping.

1)
    Så nå spør jeg dere. Vil på min tv, en Denon 1920, eller en Samsung 950 gi en stor og merkbar forskjell på bildesignalet når jeg spiller av dvd'er, kontra hva xbox'en min gjør allerede?

2)
    Vil det gi god merkbar forskjell å gå over til optisk overføring av lyd, kontra å bruke phono?

3)
    Vil det gi god merkbar forskjell å biampe fronthøytalerene?

Jeg tipper svarene er "ja, ja og ja" for entusiaster. Men tenk at jeg er en "helt vanlig kar" som sikkert ikke har trent opp øyne/øre til samme nivå som dere. Så vil jeg, den vanlige mannen i gata, ha noe merkbar glede av de oppgraderingene ovenfor? Isåfall, hvilke(n) av de vil jeg få mest utbytte av?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vil jeg ikke kalle meg selv for en ekspert, ei heller skikkelig entusiast men jeg er nok likevel ganske interresert i lyd og bilde.

1. Når jeg gikk fra å bruke PS2 (ikke XBox men likevel en konsoll) til å bruke en NAD DVD-spiller ble jeg nesten overrasket over hvor mye bedre bildet ble. Fargene satt liksom mye bedre og bildet ble mye mer i fokus.. Så jeg tror nok at du også som vanlig forbruker vil merke forskjell på dette.

2. Du bruker phono til lyd i dag? Altså ikke digital koaxial kabel eller optisk? Da ville jeg også ha investert i dette. Selv om du bare har Ikon frontene, DVDer er spilt inn med digital lyd og her er det jo et lydspor til hver høyttaler. Ofte er det jo også 2 kanals Dolby Digial spor på DVDer. Jeg tror nok også at å få digitalt signal til forsterkeren din er noe du vil glede deg over.

3. Klart at du vil få mer effekt ut av høyttalerne dine ved å biampe. Men her mener jeg at svaret ligger i bruken din? Hører du helst på musikk og lyd da hadde jeg gått for å biampe. Men ser du mest på film, da hadde jeg gått for DVD spiller i stedet.

Men uansett hadde jeg gått for digital lyd først. Altså optisk fra Xbox.

Her er sikker mye feil, men jeg har gjort så godt jeg kan.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg har blitt anbefalt 1920 og vurderer denne. Den har meget godt bilde og har fått mye skryt for dette. Du har også SACD på denne og mulighet til å bruke Denon-link mot 3806. Blir ganske heftig dette!

2. Regner med at det er en bedre DAC i 3806 enn i XBOX. Kjøp optisk kabel til 109 på www.clasohlson.no eller sats på punkt 1 med Denon-link. (regner med at lyden du snakker om er musikk og ikke spill-lyd?)

3. Du vil få noe bedre kontroll over elementene ved å bi-ampe. Vil tro du kan merke det mest i bassen. Størst fordel vil du ha ved stereo, men også noe i flerkanal-lyd. Den beste bi-ampingen gjør en med separat forsterker/strømforsyning. Kjøper du 4mm2 høyttalerkabel fra Biltema kommer du billig unna her og.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=pnerbye]1. Jeg har blitt anbefalt 1920 og vurderer denne. Den har meget godt bilde og har fått mye skryt for dette. Du har også SACD på denne og mulighet til å bruke Denon-link mot 3806. Blir ganske heftig dette!

1920 har vel ikke Denon-link? Ikke min hvertfall....... :razz:
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen var iallfall enorm mellom xbox(med hd-pack) til dvd1910.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    1920 har vel ikke Denon-link? Ikke min hvertfall....... :razz:
    Dårlig research fra min side gitt! Sorry!

Like greit at jeg slipper å betale for Denon-link iom. at jeg har Yamaha-receiver. Hehe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •