Pioneer DVR-433H-K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer DVR-433H-K

Kjøpte en Pioneer DVR-433H-K på Komplett.no, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310635&cks=PRL

Er noe skuffet over spilleren. Den vil kun brenne på DVD- og den tar ikke plater som går helt fint på min gamle dvd-spiller. F.eks. har jeg en sikkerhetskopi av en film som spilleren nektet og spille, måtte i skapet og hente ut gammelspilleren.

Kjøpte ikke den dyreste spilleren, og valgte denne mye fordi den er sort - men har jeg kjøpt en dårlig spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en tilnærmet identisk spiller til EISA-vinneren i år (og best i test på tv2), så den burde ikke være dårlig. Pioneer har jo også gjennom en årrekke gått for å være de beste brennerne.

Er du kritisk nok til DVD-media du bruker? Dersom du bruker billig-plater vil disse typisk fungere dårlig selv etter kort tid. Bruk Verbatim eller TDK plater for å være sikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den samme spilleren i sølvgrå-utgaven, og vil si jeg stort er fornøyd. Eneste forbehold er at man om man er kritisk ser at opptakene har marginalt dårligere bildekvalitet enn originalene selv i beste normale kvalitet (dvs XP - har ikke giddet sjekke XP+ pga lav opptakstid). Bruker utelukkende billig-DVDer fra Clas Ohlsson ol, og har ikke hatt problemer tross at jeg tok opp 20-30 filmer i løpet av juleferien(!)

Dessuten har Pioneeren løst mitt gamle problem med å spille av LP-samlingen (500 ex) på hovedanlegget i stua (platespilleren er forvist til gjesterommet..). Kobler opp Pioneeren som en gammeldags kassettopptaker til forsterkeren, og spiller rett inn på disk. En DVD tar opp 12 timer(!!), og det er kjapt gjort å legge inn platetitler på sporene med fjernkontrollen. Spiller akkurat "Hunger Aftre Dinner" med Popcorn Explosion fra 1987, og det har aldri lått bedre
    cheers!
    Harvard

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billig-plater holder gjerne en stund (altså lenger enn juleferien) og har en tendens til å ha dårligere lese-evne jo lenger "ut" på platen man kommer. Kvalitestplater har aldri det problemet. På www.hardware.no forumet kan man lese seg grønn på opptaksplater og kvalitetsforskjeller på de. Og ikke minst tester av omtrent alt av plater som finnes på markedet.

Men når det gjelder avspilling av den brente platen din så kan det være at Pioneer-opptakeren har andre "rutiner" for avspilling enn din gamle DVD-spiller, og at den ikke leser den pga måten du har brent den på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    www.hardware.no forumet kan man lese seg grønn på opptaksplater og kvalitetsforskjeller på de. Og ikke minst tester av omtrent alt av plater som finnes på markedet.
    Takk for link. Ser til min lettelse at 50-pakken DVD-R 8X jeg ga 169 spenn for (Imation) faktisk kommer bra ut Billig-plater er jo et relativt begrep, men personlig synes jeg kr 3,38 er en bagatell å betale for en DVD :wink:
    Se http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=416960

Men tilbake til Pioneeren: Home Cinema gir opptakeren svært god omtale, selv om de vurderer Panasonic DMR-EH50 som litt bedre på ren bildekvalitet. Se
    http://www.avreviews.com/index.php?a...eer%20DVR-433H

I tillegg til at Pioneeren er en racer til å kopiere obskure gamle LPer, setter jeg stor pris på gode muligheter for hurtigkopiering til DVD, og på at spilleren er i stand til å optimere kompresjonsgraden til opptak av nær sagt enhver lengde. Har du en tippekamp på 1 time og 34 min tilpasses opptaket automatisk slik at hele DVDen utnyttes.

Du bør kanskje sjekke at det ikke er en mandagsvare du har fått. Jeg gleder meg ihvertfall som et barn til å ta opp Monty Python Live in Hollywood Bowl på SVTV2 på torsdag :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harvard
    I tillegg til at Pioneeren er en racer til å kopiere obskure gamle LPer,
    Kan du forklare litt i detalj hvordan du tar opp fra LP til DVD/harddisk(?) med Pioneer-maskinen? Høres interessant ut..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et tricks som jeg ikke tror opptakeren er beregnet på (det er i alle fall ikke beskrevet i manualen). Det at det likevel er latterlig enkelt og fungerer forbausende viser en fleksibilitet som imponerer meg med Pioneeren.

For at dette skal funke, må du ha en forsterker med tilkoblingsmuligheter både for platespiller og kassettspiller. Selv sitter jeg med en svær LP-samling pluss matchende Onkyo-anlegg fra 1985 (alt sammen forvist til gjesterommet etter at stua ble Denon-sone), så dette er greit. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at jeg skulle prøve å koble opp Pioneeren på samme måte som kassettspilleren og se hva som skjedde :smile:

Ser du på tilkoblingene på Pioneeren (manualen side 12), ser du at Input 3 har analoge innganger for audio (pluss video/S-video, men det er uinteressant i denne forbindelse). På den gamle forsterkeren består tilkoblingen kassett/forsterker av TO audio-koblinger, for hhv opptak og avspilling av kassetter. Man kobler derfor en vanlig audiokabel fra utgangen på forsterkeren til audio-inngangen på Input 3 på Pioneeren. Videoinngangene rører du ikke.

Så velger du opptak fra Input 3, slår på forsterkeren, setter på din kjære gamle vinylskive, og tar opp i XP-kvalitet til harddisken. Forbausende nok registrerer opptakeren at videoinngangen er passiv, slik at en full LP-skive bare tar ca 100 MB. Dermed kan du rolig ta opp side etter side, og disse legger seg i tur og orden inn i Disc navigator. Det lønner seg DEFINITIVT å legge inn navn på platene etterhvert (dette går raskt når man bruker siffertastene på fjernkontrollen). Så kan du lage en opptaksliste på vanlig måte, og hurtigk opiere (XP til XP!) til DVD. Avslutt DVDen på vanlig måte, og DVDen kan spilles på enhver DVD-spiller, f eks min adskillig fetere Denon 2800 MkII..

Det som begrenser kapasiteten, er faktisk at Pioneeren ikke aksepterer opptak med større lengde enn 12 timer totalt. Dette blir ca 20 LPer på en DVD, så jeg klager ikke (ca 17 øre pr LP ;-) )

Det er morsomt hvis noen andre vil eksperimentere med dette (og helst forfine teknikken). Opptakskvaliteten blir super - hovedproblemet er faktisk å redusere rumble fra platespilleren når man spiller av LPen. Hvis noen har erfaring med reduksjon av rumble og annen LP-støy, er alle tips velkomne. Tar dessuten gjerne imot tips om konvertering videre til MP3, for å kunne spille av opptakene på annet enn DVD-anlegget.

cheers!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •