styring av tvdekodere fra dvdopptaker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

styring av tvdekodere fra dvdopptaker?

Jeg så akkurat en oversikt med anbefalinger av dvd-opptakere med harddisk på hjemmekino.no. og der sto det som en negativ ting på noen av dem "ikke mulighet for styring av dekoder". Vil det si at noen spillere kan styre f.eks. en nokia satelittdekoder slik at opptakeren kan si til den at "nå skal du sette på tv3, for nå vil jeg spille inn fra den kanalen...." og sånne ting?

Har aldri hørt om noe sånt selv, men hvis det fins spillere med denne funksjonen, hvilke fins det? og er det kun dyre modeller som har det? Heter denne funksjonen noe spesielt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på akkurat det samme selv.

Jeg har letet litt frem og tilbake på nettet. Kom frem til at en Toshiba RD-XS34 hadde en såkalt IR blaster. Kjøpte denne spilleren pga det. Nå sitter jeg å leser i bruksanvisningen, hvor det kun er koder til sattelitt dekodere (Har selv Lyses Kreatel dekoder). Skal ringe Lyse i morgen å høre med dem om de kanskje har koden til Kreatel dekoderene.

Ellers så har jeg funnet ut at Pioneer sine har noe de kaller G-link, som skal være noe av det samme. Men det er sikkert andre som kan mere om det.

Er litt rart synest jeg da at det ikke er noen dvd opptakere som har den funksjonen. Vil tippe at ca 50-70% av de som kjøper dvdopptakere har en dekoder av et eller annet slag.

Ender nok opp med at jeg leverer min Toshiba spiller tilbake og går for en mye billigere modell hvis det ikke er mulig å få til kanalskifte med hjelp av IR blasteren. Betalte kanske mye ekstra kun for å få den funksjonen.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste DVD-opptakere har vel motsatt funksjon?

Både min gamle s-vhs opptaker og min nye DVD-opptaker kan stilles inn slik at de automatisk tar opp fra dekoder/ekstern tuner. Dvs at jeg programerer satellitt-tuneren og opptak starer automatisk når denne slår seg på.
    Dette må da være en enklere løsning enn at opptakeren skal styre dekoderen.
    Men det finnes kanskje fortsatt dekodere/tunere uten programmeringsmuligheter?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marvik
    ..........
    Ellers så har jeg funnet ut at Pioneer sine har noe de kaller G-link, som skal være noe av det samme. Men det er sikkert andre som kan mere om det.
    .......

Har Pioneer DVR530H og vet at G-link ikke fungerer i Norden, hvorfor det vet jeg ikke :-)

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det var dette jeg tenkte meg... Kunne ikke skjønne hvordan det skulle gå an å styre andre mottakere sånn helt uten videre. ir er greit nok det, men funker dårlig hvis man har en mottaker til viasat og en til C-dig. (Jeg er forresten eier av en viasat/pace mottaker uten mulighet for innstilling av programopptak ( Visste ikke om dette når jeg kjøpte den.. menmen.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at Lyse sin dekoder kan skifte kanal automatisk. Trengte bare å velge programmene jeg ville se/ta opp, så skiftet dekoderen automatisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    601
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med samme med min Panasonic og har erstattet den med en PVR (Grundig 6452). Denne løser dette problemet, samt at jeg får lagret og avspilt filmer med 5.1-lyd (noe Panasonic'en ikke kunne siden det ikke er digital lydinngang).

Newcomer Dagster sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at Lyse sin dekoder kan skifte kanal automatisk. Trengte bare å velge programmene jeg ville se/ta opp, så skiftet dekoderen automatisk.
    Jeg har også Kreatel dekoder fra Lyse. Var det med Irblaster dette fungerte eller ved bare ved at scart'en var plugget inn?

Jeg håper ikke at du snakker om programskifting mellom kanalene på selve enheten. Det fungerer bare så langt EPG'en går (noe over et døgn). I tillegg må dekoderen stå på hele tiden. Et strømbrudd, dekoder-heng eller oppdatering av dekoder fjerner programmeringen = null opptak. Denne funksjonen er grei samme kveld (huske å få med seg nyhetene), men ikke særlig god til planlegging av opptak.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok EPG jeg mente. Tenkte jeg skulle sende en mail til Lyse. Kan jo ikke være noe problem å legge inn programmet for hele uken?

Newcomer Dagster sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok EPG jeg mente. Tenkte jeg skulle sende en mail til Lyse. Kan jo ikke være noe problem å legge inn programmet for hele uken?
    Er redd for det.

Dag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •