Vil det fungere med en "rocka" spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil det fungere med en "rocka" spiller?

Mine umiddelbare planer for nyåret blir en ny CD-spiller(eller muligens DVD-spiller, men jeg setter musikk over film, og den gamle duger). Noe av det jeg håper å oppnå er selvsagt bedre lydkvalitet, men jeg lurer også på om noen spillere kan live opp anlegget mitt litt.
    Jeg kjører B&W 602-S3 på en Marantz SR5400, og er egentlig ganske fornøyd, men syns lyden blir litt tam, spesielt i bass, og bassdetaljer.Nå er jo ikke disse høttalerne noen bassmonstre, men jeg tror det forsterkes ytterligere av receiveren, som jo også har ganske avslappet spillestil. Jeg lurer da på om det vil gi særlig utslag med en spiller med mer dynamisk/livlig lyd, og med gode kvaliteter i bassen. Budsjett 2-3000,-

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det et så dumt spørsmål?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor "rocka" den er, men til prisen kommer du ikke utenom cd-spillere fra Cambridge Audio... Kanskje du skal låne et øre til en slik?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at Cambridge er veldig "engelsk", men jeg kan jo ta feil.

Lurt litt på H/K, de fleste produktene deres skal vel ha høy morofaktor.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En "rocka" spiller vil nok hjelpe i en viss grad,men vil nok ikke gi deg den lyden du ønsker.
    Jeg får inntrykk av at du har kjøpt deg et anlegg som ikke passer smaken din helt.
    Hva med å kjøpe deg en god sub? Det hjelper sikkert på bassproblemet ditt.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Jeg er egentlig veldig begeistret for lyden i anlegget mitt, savner bare litt futt av og til. Sub har jeg, den er ikke bra, men den duger. En bedre sub hadde utvilsomt hjulpet også. Men nå er det ikke så mye dypbassen som mangler, mer midbass. Jeg bare føler ofte at bassen "forsvinner", basspor jeg hører på andre(og gjerne mye kjipere)anlegg.
    Jeg bare tror jeg har veldig mye å hente på lydkvalitet fra en bedre kilde, det er en Philips DVD spiller til ca. tusenlappen som gjør nytten for tida(den har heller ikke DTS, også en grunn til utskiftning).

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er nok spilleren. Hørte på et par vinyler i går, for å kjøre en sammenligning, og det var noe ganske annet. Selv min billige platespiller formidler mye mer bassdetalj enn den DVD-en. Mange påstår jo at vinyl har bedre lyd, men forskjellen skal da ikke være så stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman Kardon 970

Knallspiller med høy boogiefaktor.

http://www.hificenter.no/shop_item.c...h=3,86&id=1245

Ingen std DVD spiller under 10k hamler opp med denne.

Hvis du vil gamble litt kan du kjøpe Pioneer 585 DVD fra www.lcaudio.dk eller snakk med Morten på www.norskaudioteknikk.no om oppgradering av denne elleer andre cd/dvd-spillere.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Harman Kardon 970

Knallspiller med høy boogiefaktor.
    Ser svært lovende ut.. Men til den prisen burde jeg egentlig ha en DVD-spiller, har ikke så mye å legge i ren CD, hvordan står H/K's DVD-er seg til sammenligning? Selvsagt ikke i ren lydkvalitet, men de skal vel ha mye av moro-lyden de og? Eller tar jeg feil?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feriepengene er inne, så nå er det handletid.

Er veldig fristet på den H/K'en...

Bare et spørsmål: Hva er egentlig poenget med å ha både digitale og analoge utganger på CD-spillere? Når en betaler i dyre dommer for spillere med gode D/A konvertere, er det ikke da å kaste vekk penger å kjøre signalet ut digitalt?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere var det populært å si at CD-spilleren er "forberedt for fremtiden - den har digital utgang", slik at du kunne oppgradere til ekstern DAC på et eller annet tidspunkt.

Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Feriepengene er inne, så nå er det handletid.

Er veldig fristet på den H/K'en...

Bare et spørsmål: Hva er egentlig poenget med å ha både digitale og analoge utganger på CD-spillere? Når en betaler i dyre dommer for spillere med gode D/A konvertere, er det ikke da å kaste vekk penger å kjøre signalet ut digitalt?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan virkelig anbefale Creek Evo, det er den mest rocka spilleren jeg har hørt på mitt anlegg. Mer dynamisk enn noen andre spillere jeg har testet. Prisen ligger på ca 12k (veil.)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lugburz
    Såre enkelt, valgmuligheter. På billige spillere kan det være greit med en digital utgang dersom du har bedre DACer i en forsterker. I motsatt tilfelle; har du bedre DACer i CD-spilleren bruker du dem ved å koble analogt. I tilfelle du ønsker å koble til en ekstern DAC, og kun bruke spilleren som rent drivverk, benyttes også den digitale utgangen.

Hvilke DACer som er best varierer, lytt deg frem.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville lånt øret til Rotel sin cdspiller.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, det er forskjell på CD-spillere. Men det er mye mindre forskjell mellom ulike CD-spillere (forutsetter da solid state-utganger) enn mellom ulike høyttalere eller forsterkere. Etter min mening er en CD-spillers primære jobb nøyaktighet: Den skal med størst mulig nøyaktighet lese av og konvertere fra digitalt til analogt det som er kodet digitalt inn på plata tilbake til sin analoge opprinnelse. Dette er etter hva jeg vet målet til alle CD-spillerprodusenter, og derfor er forskjellene relativt små.

Jeg tror (uten å kjenne ditt anlegg) at dersom du vil ha det vesentlig mer rocka, så holder ikke en oppgradering av CD-spilleren. Kanskje du bør forsøke en rør-pre? Kanskje en CD-spiller med rør-utgang? EQ?
    Min erfaring er at desto dyrere CD-spiller, desto mer nøyaktig og mer oppløst. Du får sjelden vesentlig mer mellombass av å legge mer penger i en dyrere CD-spiller, selv om det står H/K på den. Personlig ville jeg styrt unna CD-spillere med egenklang (farging av musikken), ganske enkelt fordi jeg hører mye forskjellig musikk og en slik spiller vil alltid favorisere enkelte musikktyper fremfor andre.

Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt en dyr CD-spiller uten å kontrollere at den fungerer slik jeg vil i anlegget før jeg betaler for den.

Forresten: Hvor mye har du jobbet med plasseringen av anlegget og lytteposisjonen i rommet? Utfasninger og slikt er slett ikke uvanlig i mellombass-området.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, pokker trodde han hadde MArantz 5400 cdspillern jeg .. hehe, da er nok ny forsterker løsningen her ja. Bytt til HK eller NAD om du vil ha mer rocka stil, disse leverer ofte varene, og vel så det. Systern har NAD 743v2 på BW 602+601(bak), dette spiller meget bra. NAD 753v2 vil rocke enda mer . Koster vel 5000kr.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye høytalere vil jo gi mest utslag.. Ellers så vil jo som sagt feks en Int. amp fra H/K gi veldig mye nedover i registret..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Kan virkelig anbefale Creek Evo, det er den mest rocka spilleren jeg har hørt på mitt anlegg. Mer dynamisk enn noen andre spillere jeg har testet. Prisen ligger på ca 12k (veil.)
    Farlig anbefaling akto, når budsjettet var på 2-3000,-.....;-)

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Joda, det er forskjell på CD-spillere. Men det er mye mindre forskjell mellom ulike CD-spillere (forutsetter da solid state-utganger) enn mellom ulike høyttalere eller forsterkere. Etter min mening er en CD-spillers primære jobb nøyaktighet: Den skal med størst mulig nøyaktighet lese av og konvertere fra digitalt til analogt det som er kodet digitalt inn på plata tilbake til sin analoge opprinnelse. Dette er etter hva jeg vet målet til alle CD-spillerprodusenter, og derfor er forskjellene relativt små.
    Tør være litt uenig med deg her, roffe. Se bort i fra effektdelen på en forsterker (gitt at den gir nok krefter til å drive høyttalerne skikkelig) så er det like stor forskjell på CD-spillere som forsterkere. Har nettopp hatt en stor test av 6 forskjellige CD-spillere i forskjellige prisklasser, og det var relativt enkelt å høre forskjeller på de 6. Det var ikke enklere å høre noen forskjell på forsterkerne med samme kilde. Så begge deler kan en høre godt forskjell på.

Siden trådstarter opplever en god del bedre lyd på samme anlegg men med vinyl som kilde, er det potensiale for lydforbedring med å bytte spiller. Og det kan ofte være enklere med rimelige spillere enn med dyre. "Billig-spillere" kompenserer ofte i et spesifikt område av lydbilde for at den fremstår som "lysere/mer oppløst= større fokus på diskant" eller "mørkere=ofte mer fokus i mellombass/bass". Så dersom en er nøye med matchingen i anlegget så finnes det potensiale for forbedring.

Nå skal det sies at både CD-spiller og elektronikk spiller vesentlig mindre rolle enn de to største "kildene" for endring av lydbildet (IMHO); rommet og høyttalerne. Gitt at du er fornøyd med lyden høyttalerne gir, kan det være en ide å se på rommet og dets muligheter og begrensinger før en begynner å bytte komponenter.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Farlig anbefaling akto, når budsjettet var på 2-3000,-.....;-)
    Oj da... Får vel begynne å lese trådinnledningene litt bedre!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Tør være litt uenig med deg her, roffe. Se bort i fra effektdelen på en forsterker (gitt at den gir nok krefter til å drive høyttalerne skikkelig) så er det like stor forskjell på CD-spillere som forsterkere. Har nettopp hatt en stor test av 6 forskjellige CD-spillere i forskjellige prisklasser, og det var relativt enkelt å høre forskjeller på de 6. Det var ikke enklere å høre noen forskjell på forsterkerne med samme kilde. Så begge deler kan en høre godt forskjell på.
    Det er da ikke farlig å være uenig, eller?
    Jeg har jo også sagt at det er forskjeller, også ganske tydelige. Men jeg har ennå til gode å høre disse forskjellene manifestert som en EQ som gir mer vekt i et bestemt frekvensbånd (f.eks. midbassen eller lignende). I preamp-delen skal jeg innrømme at forskjellene oftest er like små, men det er noen produsenter som likevel bruker preampdelen for å gi en bestemt lydsignatur i større grad enn det som gjøres med CD-spillere.

En annen sak er at det er mye enklere å skifte raskt mellom ulike CD-spillere enn det er å skifte raskt mellom ulike forsterkere, så selv om forskjellene kan være mindre, så er de ofte enklere å detektere. Det enkleste er forskjeller mellom den innbygde DACen og en ekstern DAC. Da er det jo bare å bruke to ulike innganger på preampen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •