HD-DVD/Blue Ray går snart av med pensjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-DVD/Blue Ray går snart av med pensjon?

HVD - Holographic Versatile Disc -

Future 1.6 units make Blu-ray look like cassette tape.
    Maxell to offer 300GB holographic discs 'late 2006'.

Dette ser nesten ut til å kunne komme fortere enn vi aner!

Les her og følg linkene på siden.
    http://www.theregister.co.uk/2005/11..._holo_storage/

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    HVD - Holographic Versatile Disc -

Future 1.6 units make Blu-ray look like cassette tape.
    Maxell to offer 300GB holographic discs 'late 2006'.

Dette ser nesten ut til å kunne komme fortere enn vi aner!

Les her og følg linkene på siden.
    At det blir laget er en ting ,men at det blir tilgjengelig er noe annet. Det er ikke alltid det beste formatet som blir brukt. Men utviklingen går framover ,men nå spørs det på hva spillerne vil koste. Mannen i gata vil ikke merke forskjell på en bitrate på 20mbs og en på 40mbs

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må huske at det er snart 10 år siden vi hørte om bruken av blå laserstråle! Enda så har vi ikke sett noe til BD (formatet som etter sigende skal komme "snart").

En enkel huskeregel: Ting Tar Tid!

Mvh

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Man må huske at det er snart 10 år siden vi hørte om bruken av blå laserstråle!
    Jeg kan ikke si jeg husker noe om snakk om blålaser før DVD-formatet engang var kommet på banen?

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 år var nok litt i overkant. Men DVD-plater og spillere var tross alt tilgjenglig november 1996 i Japan. Kan ikke akkurat huske når jeg hørte snakk om blålaseren for første gang men at det var pre-millenium er nok ganske så sikkert.

Her er forresten en fin artikkel ang Blu-Ray VS HD-DVD. http://www.engadget.com/entry/1234000623059130/

Mvh.

Andreas

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, give or take 3 år da.. Jeg husker jeg leste om blåstråle mens DVD formatet var veldig ungt og langt i fra vanlig i alle hjem.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, give or take 3 år da.. Jeg husker jeg leste om blåstråle mens DVD formatet var veldig ungt og langt i fra vanlig i alle hjem.

Mvh
    Det husker jeg også, så da husker du ikke feil. Men når ca det husker jeg ikke.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig uinteressant med både HDDVD/Blueray. Innen de har greid å få gitt ut noe som vi her i Norge kan bruke har det sikkert dukka opp noe bedre........forhåpentligvis. Ellers ser jeg HD hver dag med Avplayer og Ts.filer, flott kvalitet og masse materiale tilgjengelig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja internett er en stor potensiell fare for industrien... (Let's face it, all HD materiale som ligger på HDD'er i Norge i dag stammer i fra litt gråsone-nedlastninger). Derfor så lager man intrikate properiære systemer med lassevis av DRM's.... Vi har oss selv å takke.

Poenget er at HVD ennå er i startgropen, og det vil ta en god stund før man får dette på markedet. Vi leser jo bla om prosessorer som skal slippes i 2009+. Uansett, dette systemet er nok utviklet for et noe annet marked enn BD/HD-DVD.

Mvh

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes heller den industrien er en fare for seg selv.....Uansett, står en artikkel på digi.no idag der de kan fortelle at Blueray går for soneinndeling...Gjett hva det betyr?? Hvertfall ikke noe positivt for Norges del med hensyn til tidsperspektivet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan gjerne snu på flisa slik, men faktum er at de fleste produsenter segmenterer markedet. Bare se på Cayin/kina-hifi.

Så gjenstår det å se om det blir "effektive" sperrer da.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja internett er en stor potensiell fare for industrien... (Let's face it, all HD materiale som ligger på HDD'er i Norge i dag stammer i fra litt gråsone-nedlastninger). Derfor så lager man intrikate properiære systemer med lassevis av DRM's.... Vi har oss selv å takke.

Poenget er at HVD ennå er i startgropen, og det vil ta en god stund før man får dette på markedet. Vi leser jo bla om prosessorer som skal slippes i 2009+. Uansett, dette systemet er nok utviklet for et noe annet marked enn BD/HD-DVD.

Mvh
    Er ikke enig. Det er slik de ser på det, men de har selv å takke. Hadde de fått ut ett system får lenge siden så hadde de fått masse inntekter fra meg. Legger de masse restriksjoner, så får de 'fingeren' av meg.

Jeg har kjøpt alle D-theater utgivelser jeg har klart å få tak, og det har blitt over 100 titler, så ca. 30 laken er brukt der.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ante ikke at det var utgitt så mange titler engang på det formatet. Ja da har du jammen brukt "noen" kroner der, Per Johnny, men du er vel "flink" til å se film også. Burde være litt mer flittig selv, har ikke brukt Barcoen mer enn 630 timer på 3 år.....(Shame on me)..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Ante ikke at det var utgitt så mange titler engang på det formatet. Ja da har du jammen brukt "noen" kroner der, Per Johnny, men du er vel "flink" til å se film også. Burde være litt mer flittig selv, har ikke brukt Barcoen mer enn 630 timer på 3 år.....(Shame on me)..
    Fy skamme deg!!!!!!! Har selv brukt min nye Barco 400 timer på 5 mnd, det inkluderer 5 uker den ikke ble brukt pga flytting.

Angående D-theater så har jeg ca. 100 rene film-titler.

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en viss grunn til å skamme seg her ja. Skal skjerpe meg, lover.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du kan gi dem fingeren, men da må du fortsette å kjøpe D-VHS så lenge det eksisterer. Eller fortsette å se SD-kvalitet Siste alternativ er jo HD-DVD, med begrenset utvalg filmer (hvis ikke Hollywood ombestemmer seg da).

Du har jo selv sagt at introduksjonen av nye formater tar tid. Nettopp pga krangling rundt formatene. Vi får nå vente til produktet kommer i butikkene før vi dømmer dem for hardt. Eneste grunnen til at de introduserer stadig strengere DRM er at stadig flere kopierer filmer. Selvfølgelig går det ut over de som ikke utnytter slapp DRM, men det gjør det jo alltid. [Digresjon]En jeg snakket med her irriterte seg over at det var så strengt for svartkruttmiljøet i Storbritania, bare pga at noen lagde en liten bombe av svartkrutt [/Digresjon]

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du kan gi dem fingeren, men da må du fortsette å kjøpe D-VHS så lenge det eksisterer. Eller fortsette å se SD-kvalitet Siste alternativ er jo HD-DVD, med begrenset utvalg filmer (hvis ikke Hollywood ombestemmer seg da).

Du har jo selv sagt at introduksjonen av nye formater tar tid. Nettopp pga krangling rundt formatene. Vi får nå vente til produktet kommer i butikkene før vi dømmer dem for hardt. Eneste grunnen til at de introduserer stadig strengere DRM er at stadig flere kopierer filmer. Selvfølgelig går det ut over de som ikke utnytter slapp DRM, men det gjør det jo alltid. [Digresjon]En jeg snakket med her irriterte seg over at det var så strengt for svartkruttmiljøet i Storbritania, bare pga at noen lagde en liten bombe av svartkrutt [/Digresjon]

Mvh
    Er enig. Men hadde de ligget i forkant, isteden for å vente 5-8 år med å få ut ett format som da vil være gammel teknologi allerede. Til tross for utstrakt kopiering av DVD, så tjener Hollywoord ca. 20 millarder dollars på DVD salg iår. Det er 3 ganger mer enn det de tjener på kino.

Får de ut ett format som er etterspurt tidlig nok, med priser som er attraktive så vil de tjene penger i bøtter og spann, selvom det skulle være lett å omgå eventuelle sperrer. Slik de holder på nå så stikker de hodet lenger og lenger ned i sanden.

Jeg mistenker at det er mer frykt for å skape forrvirring om det svært attraktvie DVD-markedet som er årsaken til at det går meget sakte.

Hardware bransjen ønsker selvsagt ett nytt format, mens software bransjen er mer lunkne.

Angående DVHS, så var det nå 1 år siden jeg fikk kjøpt min siste tittel, så det formatet er allerede begravet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada jeg nekter ikke for at de tjener penger... Ganske mye penger også Og jeg er enig i at DRM's er noe herk, men har innsett at det muligens er et nødvendig onde. Bare de er til å leve med.

Men de er vel sikkert redd for å havne i samme situasjon som musikkbransjen...

Mvh

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å prøve å få tråden tilbake på sporet, så er linken til artiklene her.

Det er selvfølgelig umulig å spå hvor fort dette blir tilgjenglig i konsumentmarkedet, men man kan jo gjøre seg noen tanker rundt hva som er sterke «Selling Points» som kan gjøre HVD til en standard som kan komme raskere enn slike teknologier har for vane.

Lagringspesialisten Maxell har lovet å begynne å selge det første holografiske diskmedia i slutten av 2006. I starten vil de tilby et system basert på 300GB disker med overføringshastighet på 20MBps. Maxell sier også at teknologien kan oppnå 1.6TB pr. disk ukomprimert med 120MBps båndbredde. Dette er designet av InPhase Technologies.

HVD Alliansen ble opprettet for et år siden og er støttet av et halvt dusin Japanske kjemiske selskaper. De jobber med det Europeiske standariserings forbundet ECMA for å utvikle spesifikasjon standard for HVD-ROM og HVD-RW produkter med en plan om å presenter komplette spesifikasjoner til ISO sertifisering i Desember 2006.

Japan's Optware jobber også med en DVD størrelse disk som kan lagre mer enn 1TB pr.disk med overføringshastighet 1Gbps.
    Dette har økonomisk backing fra bl.a. Tosibha, Intel og Fuji Photo film som er parntnere i HVD Alliansen.

Det er her det begynner å bli interessant siden Toshiba og Intel er de originale backere av HD DVD. De har vel lenge følt at muligheten for å tape formatkrigen mot BluRay er til stede. Dette betyr ikke at de vil legge seg ned å slikke sårene i det neste tiår. Hvis HD DVD taper må de raskt kunne komme med noe som slår BluRay ned i støvlene.

Toshibas HD DVD promotion divisjonsjef Hiroharu Satho har uttalt:

«HVD har en glimrende mulighet til å bli det fremtidige optiske lagringsmedia som lover våre kunder en myk overgang fra HD DVD.»

De første bruker av HVD er dem som trenger å frakte store datamengder over store distanser hvor båndbredden i fiberkabler og overføringsteknikk er en flaskehals.

Filmindustrien trenger dette mediet sårt. Både i filmproduksjon og i Digital Kinovisning.

Nesten all filmredigering i dag gjøres digitalt. Men siden Filmopptak, Post Production, CGI og Lydarbeid ofte gjøres på forskjellige steder, mange ganger i forskjellige verdensdeler, er det mye lettere å sende rundt noen disker med 4K ukomprimert materiale fra original negativet enn å måtte hele tiden komprimere og reskanne materiale før du har et ferdig produkt.
    Dette gjelder også for «daylies» visning hvor det lett kan sendes noen disker fra filmlaboratoriet til en filmlocation hvor regissøren kan sjekke gårsdagens filming på en Digital Projektor i location hotellet.

Et annet sted hvor HVD vil løse et problem er i distribusjon av Digital Kinofilm. Det var først i 2005 at det ble lansert et noenlunde brukbart opplegg for distribusjon av digital film. Det er faktisk dette som har mye av skylden for at DigitalKino ikke er blitt utbygget mer.

Kinofilm blir skannet i en oppløsning på 4K i TIFF format før det blir komprimert ned til 2K jpeg. Dette må så overføres til kinoen via kabel, satellitt eller ved fysisk å distribuere fylte harddisker.
    Se opp for dyre satellitt feed med brutte overføringer, harddisker som blir utsatt for magnetfelt og slettet eller kræsjer under filmenvisningen.
    I tillegg må hver kino ha et ganske heftig PC system for å få vist filmen for publikum. Det er ganske mye lettere å sende rundt noen disker med filmdata, som kinomaskinisten kan sette i en spiller å trykke Play, og som til og med kanskje ikke er komprimert, noe som ofte er arbeids krevende og kan gå ut over kvaliteten på filmbildet.
    I 2006 skal det installeres Digital Projeksjon i 3-4000 kinoer i USA, så det haster å finne et bedre og billigere distribusjonssystem for Digitalfilm.

Vise President for salg Art Rancis i InPhase:
    «Da vi snakket med filmprodusenter om dette, ble de veldig entusiastiske. Når man nå skal lage kopier for distribusjon av store filmer for Julepremière, må de begynne kopiproduksjonen i Oktober. Vi kan gjøre det på en måned.»

Filmindustrien er en av flere milliardindustrier som sårt trenger et lett anvendelig diskmedia for å lette og utvikle sin digitale fremtid.

HD DVD og BluRay 15 – 50 GB disker er egentlig ikke brukbart til annet enn distribusjon av konsument filmer. Når du har en 300GB harddisk i Hjemme PC din virker 50GB ganske så smått. I hjemme PC vil dette bli anvendelig som alternativ til DVD-R for mennesker som fyller opp harddisken sin med store billedfiler og sommerens filmopptak, som må brennes på hauger med DVD-R for å frigjøre plass på harddisken

Vi kan bare krysse fingrene for at HD DVD taper format krigen så raskt som mulig, så har vi HVD hjemme i stua før vi aner det.

Active Warblader sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVD er vel langt fra beregnet på forbruker markedet. Meiner eg såg at prisen på ein spiller/(opptaker) vil ligge på rundt $15000 og svært "dyre" plater.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •