Dilemma av den guffne sorten.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dilemma av den guffne sorten.

Det har seg slik at jeg har kjøpt en DVDspiller med DVIutgang, noe som passer ganske bra iogmed at jeg har DVI inngang på prosjektoren.
    Så da kom jeg til å tenke over dette dilemmaet:

Hva er best;
    1) 10meter lang DVI kabel og 60cm lang koaksial digitalkabel?
    ELLER:
    2) 10meter lang koaksial digitalkabel og 60cm lang DVI kabel?

Bilde og lyd er vel omtrent like viktig for meg, ellers så hadde jo valget vert opplakt.

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig et spørsmål om hvor du skal plassere dvdspilleren? Hva med forsterkeren, kan det være aktuelt å plassere også denne nærmere projektor for å slippe kostbar kabellengde mellom dvdspiller og forsterker? Da blir heller spørsmålet lange høytalerkabler vs lange signalkabler..

Hvor langt man kan strekke de ulike typer signalkabler før de mister informasjon eller signalkvalitet er ikke jeg den rette til å svare på, dessverre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tommelfingerregel (hvis man ser bort fra WAF-messige plasseringshensyn). Minimer lengden på de kablene som overfører signaler med høyest båndbredde. Det vil oftest si at det er mer å hente på å minimere lengden på kablene som overfører bildet.

MEN siden vi snakker digitalkabler, så vil jeg vel heller si: Anything goes så lenge du ikke får bitfeil...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utafra problemstillingen og navnet på tråden "Dilemma av den guffene sorten.", håper jeg virkelig du ikke får andre mer alvorlige dilemmaer å hanskes med før du får satt problemstillingene og prioriteringene litt mer i perspektiv...:roll: :wink:

Over til det mer hyggelige problemet du spør om. Her vil jeg si at jeg opprinnelig ville sagt at kortest bildekabel er det mest riktige, men har i den senere tid og med diverse testing selv med analoge signaler i 1920x1080@60 Hz osv. funnet ut at hvis bare signalkabelen er riktig konstruert med riktig ohm verdier i kabelen og termineringene, vil du neppe se noen forskjell på om bildekabelen er 60cm eller 10 meter. Ettersom du også sender bildet digitalt, vil du etter min mening fort få en indikasjon om signalkabelen er for lang, fordi det enten virker eller så virker det ikke.
    Det har i vært skrevet en del i forumet her om en del problemer med å drive lange bildekabler via HDMI utganger og at DVI utgangen har gjort det bedre på lange strekk for enkelte dvd spillere osv, så den beste løsningen ville vært om du fikk testet hvordan det virker med en sammenkobling mellom de komponentene du nå har med de alternativene du nevner, og se om det er forskjeller og mulig å løse på den måten du antyder. Forøvrig vil jeg si at gode bildekabler ofte er ganske dyre når det blir litt lengde på dem, så det blir kanskje igjen et mer "guffent" dilemma... :wink:

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 10 meter VGAliggende, med det er ikke akkurat det samme.
    Kvaliteten derimot er det lite å si på. Jeg får faktisk bedre bilde med divxer fra dataen(vga) en dvdfilmer fra dvdspilleren (svideo)!

Hvor mye koster i såfall en god 10meter lang DVIkabel, en repeater og en DVI switch.
    Om det er DVIrepeater innebygget i switchen er det sikkert ikke nødvendig med med en ekstern repeater.

har ikke tidenes budsjett..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •