Oppskalering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46

Tråd: Oppskalering

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering

Hei

Er ganske "rookie" på dette med oppskalering.
    Jeg har hørt at hvis man går til anskaffelse av en DENON dvd spiller som innehar muligheten for oppskalering itl 720p, 1080i så vil ikke bildekvaliteten bli noe bedre?

Det ble nevnt noe med at bare blir skapt døde pixler.

Vet ikke om noen kan forklare dette for meg veldig enkelt.

Er det sånn også at en bra dvd spiller, vil vise bedre bilde enn en htpc?

Mvh
    Henrik

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskalering er egentelig bare "oppblåsing" av bildet. Prosessoren i spilleren lager nye bildepunkter basert på de som allerede er der, men kan ikke lage 'helt nye' punkter. Det blir altså som når man åpner en bildefil på 720x576 i f.eks. Photoshop, og så forstørrer bildet til 1920x1080. Man får ikke flere detaljer av den grunn; det blir derimot som regel en del mer utydelig. Samtidig må nødvendigvis bildet oppskaleres dersom man har en HDTV med oppløsning på f.eks. 1920x1080 og kilden er DVD, fordi dersom oppskalering ikke fant sted, ville bildet da bli et lite rektangel midt på skjermen.

Når folk bruker DVD-spilleren til å oppskalere, er det nok som regel enten fordi de tror det blir bedre fordi oppskalering i DVD-spillere er jo det helt nye, eller fordi det faktisk blir bedre enn om de lar den høyoppløste TVen gjøre det selv, fordi DVD-spilleren har en bedre oppskaleringsprosessor.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svaret. Ble mye smartere.

Så min første HDTV film i går, på 50" samsung pedestal. Det var vakkert.
    Er det noe jeg må tenke på når jeg spiller av HDTV materiell via HTPC?

Er nedskalering/oppskalering automatisk der? Eller er det ting jeg må gjøre for å få enda litt bedre kvalitet?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis oppskalering gjøres av alle HD-TV'er, hvorfor kommer da flere og flere
    DVD-opptakere/spillere med dette innebygd ?

Finnes det noen grunn til å ha denne funksjonen i DVD-spilleren
    hvis en kjøper siste modell av både TV og DVD-spiller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Hei

Er ganske "rookie" på dette med oppskalering.
    Jeg har hørt at hvis man går til anskaffelse av en DENON dvd spiller som innehar muligheten for oppskalering itl 720p, 1080i så vil ikke bildekvaliteten bli noe bedre?

Det ble nevnt noe med at bare blir skapt døde pixler.

Vet ikke om noen kan forklare dette for meg veldig enkelt.

Er det sånn også at en bra dvd spiller, vil vise bedre bilde enn en htpc?

Mvh
    Henrik
    Det du kan gå utifra er at dersom DVD spillere har DCDi brikke fra Faroudja innebygget så vil du få et vesentlig bedre bilde enn de aller fleste Flatskjermer er i stand til å gi deg.Det er flere slike spillere på markedet. Bl.a Denon,Panasonic;Philips o.s.v. Dersom du setter denne opp i f.eks. 720p så vil du få et bra bilde.Men-husk at du må ha DVI eller HDMI utganger dersom dette skal fungere på skjerm eller projektor, med ditto innganger. Dette er ikke noe fake som noen prøver og gi inntrykk av.Bildet blir VESENTLIG bedre!!!
    Det er derfor vi som er tungt belastet alltid bruker scalere, som har den samme hensikt.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar stølen

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=406

men se på den, hvis tven oppskalerer signaler, og dvden oppskalerer til hdtv oppløsning.

Hva er det et slikt produkt gjør da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

takk for svar stølen

men se på den, hvis tven oppskalerer signaler, og dvden oppskalerer til hdtv oppløsning.

Jeg er nokså sikker på at en DVD-spiller med f.eks. Faroudja-brikke ombord vil gjøre oppskaleringsjobben bedre enn hva tv`en din vil klare. Det er ikke bare bedre oppløsning som du vil oppnå, men bedre kontoll på bevegelse og farger o.s.v. MEN -du er helt avhengig av at det er HDMI/DVI du skal bruke som tilkobling!
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Gjør det med større presisjon og kvalitet. Men en slik scaler kan også brukes som en hub som man kobler alt sitt videoutstyr til (i allefall de modellene som kommer nå). Den vil i de fleste(alle?) tilfeller gjøre en bedre jobb enn en TV eller DVD-spiller(med oppskalering). En HDTV vil som sagt alltid oppskalere til sin egen oppløsning internt, men resultatet blir som regel bedre ved bruk av en slik dedikert scaler. Det er jo en grunn til at de koster noen kroner. Når en HDTV får et innsignal som allerede er gjort progressivt, oppskalert og med riktig framerate, vil ikke den interne elektronikken i TVen "gidde" å gjøre stort med bildet, siden det allerede er gjort.

HTPC spørsmålene tror jeg du bør stille i HTPC forum-delen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg er nokså sikker på at en DVD-spiller med f.eks. Faroudja-brikke ombord vil gjøre oppskaleringsjobben bedre enn hva tv`en din vil klare. Det er ikke bare bedre oppløsning som du vil oppnå, men bedre kontoll på bevegelse og farger o.s.v. MEN -du er helt avhengig av at det er HDMI/DVI du skal bruke som tilkobling!
    Stølen
    Er ikke komponentinngangen på de fleste tv-er også hd-klare? Så vidt jeg vet går det greit å kjøre hd gjennom komponent..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

takk for svar stølen

Jeg beklager at jeg var litt kjapp og glemte å åpne linken du sendte med. Det produktet du viser til er en scaler.Det er enfrittstående box som har tilhensikt og gi ferdig oppskallerte bilder til forskjellige typer skjermer og prosjektorer.
    Denne er istand til å gi høyere oppløsning på Standard def.kilder som f. eks. TV-signaler/DVD/Laserdisc o.sv.Det betyr at den ofte har tilkobling for flere signalkilder.Dette er en relativ enkel forklaring på ditt spørsmål. Dersom du går innpå Forumet så vil du finne gode saker om Scalere.
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    Er ikke komponentinngangen på de fleste tv-er også hd-klare? Så vidt jeg vet går det greit å kjøre hd gjennom komponent..
    Xbox360 vil ( i utgangspunktet) gi HD over komponent(ikke digitalt), og den nye VP-30 scaleren fra DVDO vil kunne prosessere HD fra komponentinngangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    Nei, det gjør det beklageligvis ikke. Det har tilnå vært mulig i USA,men det ser det nå ut til at det blir slutt på. Grunnen er at komponent ikke har HDCP kopibeskyttelse.Det er også grunnen til at du ikke finner noen DVD spillere med 720p for komponent i butikken! For oss som har kjøpt Qaulitv tuneren for å se Canal Digital sine sendinger er det en stor nedtur å innse at kanalen er stengt p.g.a mangel på HDCP. Det er bare til å innse at det HDMI/DVI er en nødvendighet for å ha en "sikker" fremtid i HD ihvertfall dersom du skal benytte lovlige kilder!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Xbox360 vil ( i utgangspunktet) gi HD over komponent(ikke digitalt), og den nye VP-30 scaleren fra DVDO vil kunne prosessere HD fra komponentinngangen.
    Jeg må nok skuffe deg.Ingen scalere kan ta bort HDCP beskyttelsen!!!!! Det finnes veier rundt problemet,men de er IKKE lovlige og vil aldri se dagens lys på DVDO`s scaler.Det er jo ikke noen vits å ha en box, som går i svart når HD
    kildene gir signaler. Etter det jeg vet så har ikke Xbox dig.utganger og heller ingen HD-DVD spiller,men derimot en standard def.spiller. Den kan ikke gi noe HD signal!!!!
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg må nok skuffe deg.Ingen scalere kan ta bort HDCP beskyttelsen!!!!! Det finnes veier rundt problemet,men de er IKKE lovlige og vil aldri se dagens lys på DVDO`s scaler.Det er jo ikke noen vits å ha en box, som går i svart når HD
    kildene gir signaler. Etter det jeg vet så har ikke Xbox dig.utganger og heller ingen HD-DVD spiller,men derimot en standard def.spiller. Den kan ikke gi noe HD signal!!!!
    Stølen
    Det var to eksempler jeg kom på hvor HD går over komponent. Riktignok kankje ikke et godt eksempel når det gjelder Xbox360, da det er snakk om spill i HD.

Du behøver forøvrig ikke å skuffe meg, for jeg er fullstendig klar over det du sier.

DVDO iScan VP-30 vil kunne ta imot f.eks. 1080i på komponentinngangen, og prosessere dette (deinterlace, skalere, etc).
    Poenget mitt var at ja; HD kan gå over komponent. Men som du sier, det er vel liten vits i for de fleste dersom vi ikke får kilder som sender ut HD over komponent. Men enkelte må vel allerede ha slike kilder (D-VHS kanskje), siden DVDO har satset på å inkludere en såpass fordyrende egenskap i sin nyeste scaler.
    [endret] Beklager, er litt trøtt: også selvsagt fordi amerikanere som du sier har kunnet se HD over satelitt på bokser med komponent ut en stund. [/endret]

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det var to eksempler jeg kom på hvor HD går over komponent. Riktignok kankje ikke et godt eksempel når det gjelder Xbox360, da det er snakk om spill i HD.

Du behøver forøvrig ikke å skuffe meg, for jeg er fullstendig klar over det du sier.

DVDO iScan VP-30 vil kunne ta imot f.eks. 1080i på komponentinngangen, og prosessere dette (deinterlace, skalere, etc).
    Poenget mitt var at ja; HD kan gå over komponent. Men som du sier, det er vel liten vits i for de fleste dersom vi ikke får kilder som sender ut HD over komponent. Men enkelte må vel allerede ha slike kilder (D-VHS kanskje), siden DVDO har satset på å inkludere en såpass fordyrende egenskap i sin nyeste scaler.
    [endret] Beklager, er litt trøtt: også selvsagt fordi amerikanere som du sier har kunnet se HD over satelitt på bokser med komponent ut en stund. [/endret]
    Jeg tror nok du blander kortene litt her. Jeg har en D-VHS den sender ut både 720p og 1080i på komponent.Dette kjører jeg gjennom Faroudja-scaleren som pass-tru.Men dette har ikke noe med HD-TV eller HD-DVD/BlueRay å gjøre.DVDO scaleren kan ikke ta bort HDCP kopibeskyttelsen fordi det ikke har noen godkjennelse av film og TV-produsentene. For at du skal kunne gi et 720p eller 1080i signal til en skjerm eller prosjektor så må det være en hand-shake mellom godkjent HDTV-tuner/HD-DVD/eller dagens standard def.DVD-spiller som du setter opp i 720p/1080i via HDMI/DVI.Dersom handshaked mangler så blir det svart!!!! Det vet jeg for jeg har både HDTV tuner og DVD-spiller satt opp i 720p.Kort sagt så er ikke denne HDCP egenskapen ikke mulig å få i noen scalere idag og sikkert heller ikke ifremtiden.Det er filmselskapene og TV-produsentene som har satt standarden her. Det er derfor produktene er merket HD-Ready og at de støtter HDCP!Kanskje de ikke vil at vi skal lage digitale "kopier" Spøk til side, dette er harde realiteter! NB! HDCP ligger i HDMI/DVI interfacet og ikke i komponent!Jeg har dessuten prøvd å avspille en kopidvd i Philips 9000S gjennom HDMI satt opp i 720p etter 2 min. ble alt svart og jeg sleit som rakker`n for å få ut platen og restarte spilleren og det skal jeg ikke gjøre en gang til.Et av problemene etterpå var at spilleren gikk ut av konvergens!Grønt ble rødt og motsatt.Etter flere forsøk fikk jeg restartet og alt gikk bra.puh! Ikke prøv det.
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - etter å ha tenkt litt frem og tilbake, står jeg i så fall igjen med dette:

• HD går fint å sende over komponent, MEN ingen boks 'har lov' til å sende dette videre, selv om inngangssignalet var analogt og derfor ikke HDCP beskyttet, og boksen(scaleren) må derfor legge til en HDCP beskyttelse på utsignalet dersom man viderefører det med DVI eller HDMI?
    • Dersom man også sender HD ut fra boksen(scaleren) via analog komponent, vil i så fall mottakeren (TV-apparatet) detektere at det er HD, og ikke vise det, selv om signalet har vært analogt hele veien?

Er det sånn?

[endret] Nei - det kan det ikke være, ihvertfall ikke det siste. iScan VP-30 vil kunne ta et analogt HD signal inn, og prosessere det, og sende det videre, opp til 1080p. Undersøkte det nå. Og det er jo ikke så rart, siden det har vært analogt hele veien i så fall. [/endret]

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtlige HD-tunere kommer da vitterlig med komponent og tillater skalering av bilde. Og samtlige tv'er jeg har prøvd har fungert utmerket på komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så, hopp noen år frem i tiden, da jeg har fått meg:

- En TV med 1 stk HDMI inngang og 1 stk komponent
    - En reciever uten HDMI, men komponent-inngang(er) og utgang
    - HD-TV sendinger via HD-tuner
    - Blue-Ray spiller

La oss nå anta at jeg ikke kan sende noe digitalt HD-signal inn i Blue-Ray'en eller HD-tunern, og at jeg altså trenger å få koblet til tunern og BR-spillern hver for seg. Da har jeg et stort problem da? Siden HD-signaler fra HD-TV/BR ikke kan sendes uten hand-shake over HDMI/DVI og jeg kun har én HDMI-inngang og to kilder?

*midlertidig (med mulighet til permanent) skuffet over HD-TV/HDCP utviklingen*

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Samtlige HD-tunere kommer da vitterlig med komponent og tillater skalering av bilde. Og samtlige tv'er jeg har prøvd har fungert utmerket på komponent.
    Du må fortelle oss hvilke HD-tunere du snakker om?? Er det hardisc-tuner du snakker om?? Dersom det er HDTV-tuner du snakker om så finnes det bare en foreløpig og den gir ikke 720/1080i fra komponent,KUN fra DVI!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Mario
    Så, hopp noen år frem i tiden, da jeg har fått meg:

- En TV med 1 stk HDMI inngang og 1 stk komponent
    - En reciever uten HDMI, men komponent-inngang(er) og utgang
    - HD-TV sendinger via HD-tuner
    - Blue-Ray spiller

La oss nå anta at jeg ikke kan sende noe digitalt HD-signal inn i Blue-Ray'en eller HD-tunern, og at jeg altså trenger å få koblet til tunern og BR-spillern hver for seg. Da har jeg et stort problem da? Siden HD-signaler fra HD-TV/BR ikke kan sendes uten hand-shake over HDMI/DVI og jeg kun har én HDMI-inngang og to kilder?

*midlertidig (med mulighet til permanent) skuffet over HD-TV/HDCP utviklingen*
    Bare kjøp deg en Gefen switch så løser dette seg. Jeg har en som tar 4 inn og 1 ut. Den støtter HDCP så det går fint. Du finner dette på www.gefen.com
    Du finner omtale av Gefen-boxen i siste LYD og Bilde.
    Stølen

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •