Oppskalering - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46

Tråd: Oppskalering

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Så det det egentlig sies her er at:

1: hd signaler kan gå over komponent (ala xbox360) men da ikke med noen HDCP, og signalet kan ikke være kodet med HDCP.

2: For og få sett HD-signaler fra HDTV sendinger og HD-filmer, må man ha DVI/HDMI med HDCP da alle disse signalkildene har HDCP-kopibeskyttelse?

Var det ca riktig tro?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    OK - etter å ha tenkt litt frem og tilbake, står jeg i så fall igjen med dette:

• HD går fint å sende over komponent, MEN ingen boks 'har lov' til å sende dette videre, selv om inngangssignalet var analogt og derfor ikke HDCP beskyttet, og boksen(scaleren) må derfor legge til en HDCP beskyttelse på utsignalet dersom man viderefører det med DVI eller HDMI?
    • Dersom man også sender HD ut fra boksen(scaleren) via analog komponent, vil i så fall mottakeren (TV-apparatet) detektere at det er HD, og ikke vise det, selv om signalet har vært analogt hele veien?

Er det sånn?

[endret] Nei - det kan det ikke være, ihvertfall ikke det siste. iScan VP-30 vil kunne ta et analogt HD signal inn, og prosessere det, og sende det videre, opp til 1080p. Undersøkte det nå. Og det er jo ikke så rart, siden det har vært analogt hele veien i så fall. [/endret]
    Jeg hadde vært utrolig glad dersom du hadde rett,men-HD er ikke analogt!!!
    Det kan kun hentes ut ifra HDMI/DVI på spillere og tunere.med innlagt HDCP.For at dette skal kunne vises på skjerm eller prosjektor så må den enten ha HDMI/DVI innganger med handshake, eller en konverter som gjør HDMI/DVI om til RGB! Det du snakker om er ren oppskalering fra SDF til 1080p. Det kan alle moderne scalere også iScan og det har vi hatt lenge,MEN DET HAR INGENTING MED HD OG GJØRE!!!!!!!
    Dersom du hadde rett så hadde alle de fremtidige kopibeskyttelses-systemene som er kommet og vil komme på HD-DVD/BluRay og HDTV-tuner ikke blitt laget!
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av svar
    Så det det egentlig sies her er at:

1: hd signaler kan gå over komponent (ala xbox360) men da ikke med noen HDCP, og signalet kan ikke være kodet med HDCP.

2: For og få sett HD-signaler fra HDTV sendinger og HD-filmer, må man ha DVI/HDMI med HDCP da alle disse signalkildene har HDCP-kopibeskyttelse?

Var det ca riktig tro?
    Jeg har kommet i den situasjonen at jeg er blitt en slags "kranglefant" på det som heter HD.MEN-la det være klart:Alle fremtidige HD-kilder vil ha HDCP.Pluss så vil det være en form for kopibeskyttelse på BluRay/HDDVD plater i form av det vi for letthetsskyld kan kalle elektronisk-vannmerke.Dette kan du lese om i flere av tematrådene her på forumet. Det kan i verstefall bli slik at vi må koble Blu/Ray spilleren vi har i stuen til internet for å få avspilt våre BR discer??!!!
    Høres dette komplisert ut? Grunnen er kopibeskyttelses hysteri!
    Stølen

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Det kan kun hentes ut ifra HDMI/DVI på spillere og tunere.med innlagt HDCP.For at dette skal kunne vises på skjerm eller prosjektor så må den enten ha HDMI/DVI innganger med handshake, eller en konverter som gjør HDMI/DVI om til RGB! Det du snakker om er ren oppskalering fra SDF til 1080p. Det kan alle moderne scalere også iScan og det har vi hatt lenge,MEN DET HAR INGENTING MED HD OG GJØRE!!!!!!!
    Dersom du hadde rett så hadde alle de fremtidige kopibeskyttelses-systemene som er kommet og vil komme på HD-DVD/BluRay og HDTV-tuner ikke blitt laget!
    Stølen
    Det er ikke nødvendig å skrike...

OK - jeg tror nå endelig at jeg har skjønt hva du mener. At dersom f.eks. 1080i går over komponent, så er dette fra en oppskalert bildekilde(f.eks. DVD-spiller som oppskalerer), og ikke fra en HD-kilde.

Det som i så fall har forvirret meg, er at den nye DVDO iScan VP30 (og sikkert andre) vil kunne ta inn 720 og 1080 over komponentinngangene, og skalere dette og sende det videre. Dersom dette da kun gjelder fra kilder som har oppskalert et lavere oppløst signal til et høyere et, skjønner jeg ikke hva som er vitsen med å legge til denne muligheten i iScan VP30 scaleren.

Fordi: hvorfor i huleste ville noen som har en VP30 ønske å oppskalere i DVD-spilleren f.eks., når VP30 sansynligvis ville gjøre oppskaleringsjobben mye bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stølen
    Tullball. HD brukes om høyoppløste video-signaler som kan være både analoge og digitale!

Du snakker om "muligheten til å hente ut HD signaler" fra to formater som fremdeles ikke er lansert (BR og HD-DVD). Disse skal visstnok være i stand til å begrense HD til kopibeskyttede digitale utganger hvis innholdsleverandøren ønsker det (og de fleste platene vil nok ha dette flagget). Men det betyr ikke at "HD ikke er analogt". Såvidt jeg vet er alle (?) tilgjengelige kilder for HD i dag også tilgjengelige på analoge utganger, såsom wmv-hd, xbox360, d-vhs etc. Dessuten så har vel amerikanske digitale tunere en firewire-utgang som lar deg hente komprimert videostrøm ukryptert? Jeg tror dette er kilden til de mange hd-filene man finner rundt på p2p i dag.

Et oppskalert SD signal vil selvfølgelig ikke ha noe mer informasjon eller skarpere bilde enn sitt opphav.

mvh
    Knut Inge

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må fortelle oss hvilke HD-tunere du snakker om?? Er det hardisc-tuner du snakker om?? Dersom det er HDTV-tuner du snakker om så finnes det bare en foreløpig og den gir ikke 720/1080i fra komponent,KUN fra DVI!
    Stølen
    Dette er med en Qualitv tuner som kjører Euro1080 og Sat 1 HD.
    Går daglig med komponent den PÅ 720P og 1080i.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kommet i den situasjonen at jeg er blitt en slags "kranglefant" på det som heter HD.MEN-la det være klart:Alle fremtidige HD-kilder vil ha HDCP.
    Stølen
    Henger ikke helt med her nei. xbox 360 sender jo ut HD signaler over analog komponent.
    Er det noe jeg ikke helt har fått med meg tro?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte tror de kan mer enn hva det er kapasitet til vet du

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger ikke helt med her nei. xbox 360 sender jo ut HD signaler over analog komponent.
    Xbox 360 er et slags unntak. Da det er et spillkonsoll og meningen er at en skal kunne kjøre spill i HD. Å lansere et spillkonsoll som skal selges til millioner med kun HD ut på den digitale utgangen og i tilegg med HDCP ville vært idiotisk. Er ikke dette HDCP ble laget for. HDCP er til for hollywood.

Stølen har rett i at de aller fleste fremtidige (og delvis dagens) HD formater kommer til å være kryptert med HDCP og kun sendes ut på den digitale kontakten. HD over komponent er noe leverandørene (hollywood) prøver å bli kvitt.

Tror dere misforstår hverandre. Stølen snakker om HD i europa, der hans påstander stemmer. Dere andre snakker om HD i USA ol. der dette har vært lenge og en får HD ut på komponent og firewire.
    De systeme som skal lanseres i europa vil ikke ha den fleksibilliteten som amerikanerene har.

Kjelli

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Dette er med en Qualitv tuner som kjører Euro1080 og Sat 1 HD.
    Går daglig med komponent den PÅ 720P og 1080i.
    Jeg har også en Qualitv-tuner og jeg prøver å være så seriøs som det går an å være når det gjelder HDTV.Det er mulig at det går an å få HD ut av komponent utgangen,MEN det varer kun i kort tid noen måneder.Canal Digital har allerede stoppet signalene til oss.Videre er det sikkert at alle går over til MPEG 4 iløpet av 2006. Det er grunnen til at jeg prøver å holde meg til de sure fakta.Det betyr at vår box ikke vil kunne oppgraderes og det synes jeg er viktig for vårt forum å vite, slik at ikke andre kjøper katta i sekken, fordi om vi delvis har gjort det.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvilke signaler er det du snakker om?? Er det spill eller hva?? Medialplayer OK ??? HDTV/HDDVD/BluRay???? Jeg tror vi alle har behov for å holde begrepene fra hverandre. Jeg snakker hele tiden om HDTV/HDDVD og BluRay!
    Det er det som for oss hardt belastede entusiaster vil være opptatt av.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er mange som snakker om hverandre her nå. Da er det fort gjort å kaste bort en side på kluss hvis man bruker for mange store bokstaver og utropstegn.

Det ligger an til at BlueRay og HD-DVD formatene vil få et flagg på skiva som sier at HD materiale kun skal sendes over krypterte kanaler. Dette vil si HDMI eller DVI med HDCP. Alle andre utganger (komposit, s-video, SCART, analog komponent, DVI uten HDCP) vil såvidt jeg har forstått kunne sende ut et nedskalert SD-signal uten kopibeskyttelse.

xbox360 har bare en vanlig dvd-rom spiller og ikke digital video ut. Derfor har den heller ikke HDCP, men alt materiale den kan avspille kan avspilles over de utgangene den har. Det vil si at spill, eventuelt wmv-hd, etc kan avspilles over analog komponent.

d-vhs (som nesten ingen bruker eller lager filmer til) kan såvidt jeg vet sende HD over analog komponent.

Det er enda ikke helt klart for meg hva som vil skje når parabol/kabel/bakkenett går over til HD før eller senere. Jeg tror at dagens HD parabolsendinger fra f.eks hd1080 kan hentes fra analog progressiv eller ubeskyttet DVI?

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Enkelte tror de kan mer enn hva det er kapasitet til vet du
    Jeg har en følelse av at det er meg du sikter til. Da er det vel opptil meg å fortelle hva jeg har av erfaring og utstyr. Jeg har D-VHS fra JVC og Qualitv-tuner i HD. Videre har jeg MoonJong box for konvertering fra HDMI/DVI til RGB slik at min Barco 808s kan vise HD signaler.For å kunne distibuere HDMI/DVI fra flere kilder har jeg en 4 inn og 1 ut i DVI -box fra Gefen. Itillegg har jeg relativt gode kilder på innsiden av en parabolverden slik at vi får greie informasjoner om vår nære fremtid og problemer. Videre er jeg medlem i en relativt tungt belastet lite klubbmiljø her i Stavanger bestående av bl.a.Bjørn Hegelstad, som er en stor kapasitet på det meste som rører seg innen prosjektor/HDTV og alle andre former for lyd og bilde. Vi tester alt ifra scalere til tunere/DVD spillere jevnlig på våre møter.Mitt problemfelt har vært HDTV.
    Jeg har også SKY plus-box og ser frem til Sky HD som skal være på lufta i mai 06. Som du sikkert nå har skjønt så arbeider denne gjengen med alt!
    Jeg har også en Faroudja NRS scaler som jeg kjører D-VHS pass-tru på i HD,men det er synd at det formatet ikke har noen fremtid. Jeg håper at de som leser dette nå skjønner at jeg er veldig opptatt at de opplysningene som kommer fram blir gjort kjent for alle slik at jeg kan bidra til at Forumet får det som gir sikre kjøp for alle fremover.Det er gjort i beste mening!
    Tilslutt vil jeg si at det er fullt opprør i USA p.g.a at HD-signalene vil bli fjernet fra komponent utgangen på HDTV-tunere fra 2007/2008! Jeg takker samtidig Kjelli for bekreftelsen av ta vi snakker om HD her i Europa.
    Stølen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke din kompetanse, men du kan kanskje være enig i at utsagnet under var upresist formulert og egnet til å forvirre leseren?

"Jeg hadde vært utrolig glad dersom du hadde rett,men-HD er ikke analogt!!!"

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Tror dere misforstår hverandre. Stølen snakker om HD i europa, der hans påstander stemmer. Dere andre snakker om HD i USA ol. der dette har vært lenge og en får HD ut på komponent og firewire.
    De systeme som skal lanseres i europa vil ikke ha den fleksibilliteten som amerikanerene har.

Kjelli
    -Hadde dette vært sagt med én gang, hadde jo denne "krangelen" vært over på to poster, istedenfor to sider.

Altså: HD kan veldig fint gå over analog komponent, og har også gjort det en stund i noen land, men i Europa vil dette ikke bli mulig, og etterhvert heller ikke i andre land.

Altså hadde vi egentelig alle rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også SKY plus-box og ser frem til Sky HD som skal være på lufta i mai 06.
    Vet du om de går for 720p?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Xbox 360 er et slags unntak. Da det er et spillkonsoll og meningen er at en skal kunne kjøre spill i HD. Å lansere et spillkonsoll som skal selges til millioner med kun HD ut på den digitale utgangen og i tilegg med HDCP ville vært idiotisk. Er ikke dette HDCP ble laget for. HDCP er til for hollywood.

Stølen har rett i at de aller fleste fremtidige (og delvis dagens) HD formater kommer til å være kryptert med HDCP og kun sendes ut på den digitale kontakten. HD over komponent er noe leverandørene (hollywood) prøver å bli kvitt.

Kjelli
    Da henger jeg mere med ja

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -
    Altså: HD kan veldig fint gå over analog komponent, og har også gjort det en stund i noen land, men i Europa vil dette ikke bli mulig, og etterhvert heller ikke i andre land.

Altså hadde vi egentelig alle rett.
    Du snakker her om HD på filmer?
    HD på spill (les;xbox360) går jo over hd komponent, også i fremtiden hehe

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om distrubisjon av filmer og programmer. Spill konsoll går ikke under denne kategorien.

Det finnes helt sikkert unntak fra denne "regel" om HDCP, men husk dette er kun test sendinger de holder på med nå om dagen. Såvidt meg bekjent er det INGEN leverandører i europa som har sagt noe annet en at HD vil kun bli levert via den digitale pluggen.

Hva fremtiden vil bringe kan ikke jeg forutsi, men slik ser det ut pr dags dato iallefall.

Kjelli

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •