Sony DVD opptaker 250 Gb HDD forvrenger 16:9 format. Løsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony DVD opptaker 250 Gb HDD forvrenger 16:9 format. Løsning?

Jeg har nettopp kjøpt en SONY RDR-HX910 DVD-opptaker. Den er koplet til en Phillips 32 TV og en Nokia 9602 satellitt-mottaker. Jeg har ett problem med DVD-opptakeren som jeg ikke finner noen løsning på:

Mesteparten av opptakene gjøres fra satellitt-mottakeren av program i 16:9 format (widescreen), til HDD på opptakeren. Når disse så skal avspilles, sendes de til TV-apparatet som 4:3 format (iallfall tolker TV’en det slik), slik at bildet blir avkuttet noen centimeter i både øvre og nedre kant og så strukket vertikalt for å fylle skjermen. Resultatet blir et litt forvrengt bilde med at personene blir tynne, og ”lange i maska” for å si det enkelt.

Program i 16:9 format skal jo ikke verken avkuttes eller strekkes så kraftig i et 32 tommers TV.

Det hjelper ikke å endre på dette ved å variere på TV’en sine visninger. Men når jeg setter denne i 4:3 modus får jeg et kraftig sammentrengt bilde (ikke avkutta, og ikke svarte bjelker øverst og nederst som 16:9 normalt vises i 4:3 modus). Dette tyder etter min mening også på at DVD-opptakeren sender fra seg bildet som 4:3 format, mens det skulle vært 16:9.

Jeg har forsøkt å endre settingene i DVD-opptakeren og forsøkt både 16:9 og 4:3, men resultet blir det samme, forvrengte.

Ved mottak direkte fra satellitt-mottaker til TV’en har jeg ikke dette problemet, da vises programmene riktig. Jeg antar derfor det må være et eller annet med DVD-opptakeren som ikke fungerer som det skal.

Enten
    a) en eller annen innstilling (men jeg skjønner ikke hvilken det skulle være) eller
    b) en feil med DVD-opptakeren, eller
    c) DVD-opptakeren av merke Sony ikke er konstruert slik at den kan kommunisere godt nok med mitt Phillips-TV (et par år gammelt), eller den er konstruert slik at den ikke forstår 16:9 formatet fra satellitt-mottakeren.

Noen som har en løsning?

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker på dette, men her kommer det.
    Mulig dvd opptakeren kun kan ta opp i 4:3 format, mens tuneren sender ut i 16:9 format. Kan du gjøre noen instillinger på tuneren som styrer hva den skal sende ut? Prøv å sett den på 4:3 hvis det går.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony HX900 har en innstilling som lar det velge mellom alltid 4:3, alltid 16:9 eller auto. Hos meg står den på auto, og det fungerer perfekt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er løst!

Takk for hjelpen! Jeg var ikke klar over innstillingen i opptakeren om format ved innspilling til HDD. Den stod på 4:3. Etter å ha endra denne til Auto fungerer også 16:9 opptak perfekt.

Mvh Magpie

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei magpie. Har lest på nettet at 910'en skalerer filmer tatt opp i 16:9 ned til 4:3 når de brennes ut på dvd. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Lurer også på om jeg skal kjøpe samme opptaker selv, og lurer på om du kan anbefale denne? Ser ut som en ok pakke, med hdmi utgang inkludert...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dubbing i 16:9 fra HDD til DVD

Det stemmer at ved dubbing fra HDD til DVD +R og +RW blir resultatet alltid 4:3. Så ved dubbing i 16:9 må man bruke -R eller -RW plater, og manuelt endre settingen "DVD Rec Picture Size" til 16:9. (side 72 i engelsk manual). Da går alt fint. Nå fungerer maskinen for øvrig helt topp.

Men brukermanualen var på dansk, spansk etc, ikke engelsk. Engelsk versjon har jeg henta herfra:
    http://www.brugermanualer.dk/sony/rd...2589942E11.pdf

Mvh Magpie

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •