Blu-ray mareritt??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-ray mareritt??

Dette kan vel ikke være bra, eller?

http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1307716

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDCP copy protection? Don't break it - outsmart it!

http://www.immateriblog.de/archives/000242.html
    http://www.spatz-tech.de/

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at de skal ødelegge et så potensielt bra format som Blu-Ray med dette. BD får en ganske stor minus av meg, ikke fordi jeg liker å piratkopiere, men fordi de skal gjøre det så vanskelig for forbrukeren.

På tross av dette, tror jeg nok at denne "koden" blir knekket. På et eller annet vis. "Hackers-united" er smartere enn "Sony-united".

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de gjør dette ødelegger de sitt eget marked. Jeg tror det vil ta litt tid før folk gidder å koble filmavspilleren sin til internett, og mange har rett og slett ikke kompetanse. De putter skiven i skuffen, og det er det. Hvis nå da medieprodusentene kutter ut DVD til fordel for et så komplisert system mister de åpenbart en enorm kundegruppe, men hvis de IKKE kutter ut DVD forsvinner jo hele poenget med kopibeskyttelsen, da folk heller kjøper det enkleste systemet. Klart teknisk overlegent har noe å si, men ikke når bruken blir så krevende.

Blir gøy å se om Sony krever at PS3 også skal være tilkoblet nett. Dette vil garantert gjøre skade på lang sikt, og om markedsandelen svekkes på grunn av noe sånt tror jeg Nintendo og Microsoft kommer til å gni seg i hendene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD vil nok leve i minst 10 år fremover - kanskje det dobbelte.

Dermed vil sårbare standard-oppløste filmer flyte rundt, og det gjenspeiles da også i at HD formatene tillater utsending av analogt nedkovertert SD signal.

Jeg tror at filmbransjen er paranoide og ønsker beskyttelse ut fra "jo mer jo bedre". De har jo også fordelen at de har monopol på hver enkelt film (hvis man vil kjøpe "Lady og landstrykeren" så må man gå for det formatet Disney velger).

Hardware-bransjen, derimot, er først og fremst interessert i å selge enheter, og å få inn royalties fra sine fine formater. Altså en helt annen innstilling, og de vet at om de først har "solgt inn" formatet sitt til innholdsleverandører og forbrukere så har det liten betydning for salget av hardware om formatet blir cracket...

Where theres a will theres a way. I verste fall vil signalet konverteres til SDI eller noe lignende inni en HD-ready tv. En eller annen geek vil da sette inn klemmer og lagre innholdet på harddisk som ukomprimert frame-by-frame video. Dette kan så komprimeres og distribueres så godt som tapsfritt (en ekstra generasjon kompresjon) på (ironisk nok) HD-DVD eller BR, men da som åpent materiale...

mvh
    Knut

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, her er nok løsningen å streame Ts.filer i maaaange år til, fungerer faktisk fint.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at det ikke blir kjøpt noe ny hardware med det første ja.. :-| Lenge leve DVD... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD vil neppe leve lenge dersom bransjen plutselig innser at de sitter på et nytt videoformat som ikke lar seg knekke...

Problemet er jo at du selv med alle disse sperrene ikke har et godt nok system mellom avspilleren og skjermen. HDCP-sperren er allerede knekt. Det tar neppe lang tid før piratgruppene sitter på utstyr som lager fullverdige kopier tappet rett fra skjermutgangen. Kopier uten brukersperrer.. Hvilken versjon vil DU ha?

Så hvordan står det til med privatkopieringen? Kopieringen mellom nære venner og kollegaer, byttelåning av filmer eller kanskje bare det å kunne spille av samme film i BÅDE bilen OG stua? Alle deler helt lovlig, men bransjen har nå et apparat som kan hindre dette. Ola Nordman sitter ikke på den samme teknologien og kunnskapen som piratgruppene og det vet selvsagt filmbransjen også. Hørte jeg en liten fugl synge ordet "skalkesjul", langt der oppe på de trygge skuldrene til filmbransjen?

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang tid går det før vi får virus på alt vi nå skal koble til nettet, Bluereay spillere, forsterkere med nettverks kontakt, playstation, osv., tror dere?:-x

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmbransjen graver sin egen grav. Hackere vil finne en løsning på problemet uansett, og de som taper er folk som betaler for filmene sine.
    Selv kopierer jeg en del filmer fra venner (helt lovlig da kilden jeg henter fra er lovlig kjøpt). Dette har skapt stor filminteresse hos meg (startet vel egentlig med divx), og har pga dette investert ca 20 lapper på lyd og bilde. Det hadde jeg aldri kjøpt ellers. Nå har jeg begynt å kjøpe flere og flere filmer, og etter hvert som interessen øker og økonomien vokser vil jeg trolig kun kjøpe filmer. Selvfølgelig fordi jeg ønsker å støtte de som lager filmene, men minst like mye fordi jeg vil ha noe som fungerer enklest og best mulig. Når en backup kun gir meg 70-95% av orginalkvaliteten foretrekker jeg å skaffe meg en orginal. Blir fremtiden slik Sony (blue-ray) ønsker, mister de meg som kunde. Jeg betaler ikke for å få en langt dårligere og mindre brukervennlig tjeneste.
    Jeg har ingenting imot å betale for tjenester jeg bruker, men hvis kravet er at jeg skal betale for å få en dårligere tjeneste enn den jeg kan få gratis, gidder jeg ikke. Ta musikk feks. Musikk som kjøpes på nettet har som oftest tungvinne begrensninger. Greit nok at de ikke er så vanskelig å unngå, men meningen med å betale burde ikke være at en ender opp med masse ekstraarbeid.
    Filmbransjen gjør mest mulig for å straffe de "lovlydige" lojale kundene. Hva med å heller belønne kundene fremfor å straffe dem? Filmplakater, tilgang ekstramateriale på nett (gjerne i hd) eller rabattkort ved kjøp av mange filmer. Slikt tror jeg vil få flere til å kjøpe filmer! Hvorfor kan ikke filmbransjen fokusere på hva som kan få flere til å kjøpe film, fremfor å ødelegge for de som kjøper?

Kopibeskyttelser har en lei tendens til å være forbrukerhindringer. Kopiene blir bedre enn orginalene, noe som gjør at "piratvirksomhet" fremmes.

Jeg har alltid hellet mot blue-ray, men ønsker nå heller HDDVD velkommen.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer aldri å være aktuelt i dette huset og koble media til nett. Jeg har nett tilkoblet PCen der jeg surfer rundt på nettet, og der skal det bli. Jeg liker internett som et tilbehør og informasjonsmedium, men noen livsstil skal det ikke bli.

Men det interessante her er mest hva som skjer hvis en kjøper en ny Blu-Ray spiller? Mange her inne bytter jo DVD spiller titt og ofte. En kan risikere at filmene ikke vil fungere på en ny spiller.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg ser for meg en fremtid der vi må ringe et selskap på forhånd, og bestille time. Så kommer det to herrer i mørke uniformer med en spiller under armen, scanner rommene i huset for mikrofoner og annet opptaksutstyr etc. og deaktiverer dette, monterer opp spilleren de hadde med seg hjemme hos deg, lar deg allernådigst se filmen/høre musikken under streng bevoktning/oppsyn, tar seg (godt) betalt, demonterer utstyret, gir deg en sprøyte som sletter minnet ditt slik at du ikke får 'overført tankene dine om filmen/musikken til andre', og forlater huset ditt igjen med spilleren under armen. Det må da være brukbar "copy protection"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Jeg ser for meg en fremtid der vi må ringe et selskap på forhånd, og bestille time. Så kommer det to herrer i mørke uniformer med en spiller under armen, scanner rommene i huset for mikrofoner og annet opptaksutstyr etc. og deaktiverer dette, monterer opp spilleren de hadde med seg hjemme hos deg, lar deg allernådigst se filmen/høre musikken under streng bevoktning/oppsyn, tar seg (godt) betalt, demonterer utstyret, gir deg en sprøyte som sletter minnet ditt slik at du ikke får 'overført tankene dine om filmen/musikken til andre', og forlater huset ditt igjen med spilleren under armen. Det må da være brukbar "copy protection"...
    Hehehehe :-P Bra sagt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig så nekter jeg å kjøpe produkter hvor selgeren bestemmer hva du kan bruke det til og nekte deg bruk om dem føler for det. Alt dette etter at du har kjøpt og betalt!

Lommeboken er det eneste effektive våpen vi som konsumenter har.
    Eneste måten å stoppe denne galskapen, er å si klart fra at dette er ikke noe du vil ha. (Og alle venner og kjente også helst, for best effekt.)

Jeg mener.. Standalone spiller som slutter å fungere hvis den ikke liker det du putter i den, og som krever at du kobler deg opp mot internett og oppdaterer "begrensninger" hver 6. måned!? For meg så høres dette ut som en dyster sci-fi fremtidsvisjon.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo typisk Sony, de har overdrevne paranoide tanker når det gjelder copyright og copy protection. Det har jo alltid vært sånn, så jeg er ikke overrasket egentlig.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av listen
    Synd at de skal ødelegge et så potensielt bra format som Blu-Ray med dette. BD får en ganske stor minus av meg, ikke fordi jeg liker å piratkopiere, men fordi de skal gjøre det så vanskelig for forbrukeren.

På tross av dette, tror jeg nok at denne "koden" blir knekket. På et eller annet vis. "Hackers-united" er smartere enn "Sony-united".

Helt enig.

Og det med "koden" er jo bare tidsspørsmål.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper lite å velge HD-DVD. Både BD og HD-DVD skal implementere AACS. Forskjellen er SPDC, en giftpille til spilleren som krever at man laster ned oppgradering.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det hjelper lite å velge HD-DVD. Både BD og HD-DVD skal implementere AACS. Forskjellen er SPDC, en giftpille til spilleren som krever at man laster ned oppgradering.
    Mvh
    Hehe.. Sier seg jo selv at det ikke vil fungere når gjennomsnittsbrukeren må levere spilleren inn til "reperasjon" etter 6 måneder fordi den ikke vil spille lenger.

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ein ting eg ikkje skjønner er at dei "ingeniørene" må jo forstå at MANGE folk sliter med teknisk utstyr som dvd/vhs opptaker og vanlig vhs/dvd spiller slik dei er i dag. kor mange gonger har ikkje eg prøvd å skrive ned steg for steg bruksanvisning til mine besteforledre/foreldre for korleis dei skal bruke opptaksfunskjonen. særleg kvinnfolk over 40 har problem nok som det er, for mange knapper på fjernkontrollen eller for avansert menyer for å finne fram. heldigvis får dei spelt av filmer ved å putte i dvd/vhs/cd og trykke på play. Men det blir det jo slutt på viss BR kjem med denne typen der. sjølv om sjekken av mediet blir fullautomatisk og kanskje oppgraderingen av software alle 6 mnd (viss oppdateringen ikkje blir automatisk så kan dei berre gløyme å få solgt noko som helst, alt for få folk som kjem til å klare å oppgradere) så byr tilkoblingen av BR-spelar til internett eit stort problem for dei fleste med lite kunnskap. telehor kunder må f.eks gå til anskaffelse av router/trådlaus AP
    nextegentelkunder trenger switch/trådlaus AP. Nye kabler må legges HEILE vegen til spelaren, som garantert ikkje står med internettboksen. eller ein brukar den "trygge" (ironisk) trådlaus tilkoblingen, er jo nok folk som ikkje greier å sette opp AP med noko som helst sikkherhet.

Oppkoblingen og faktum at ein må kjøpe ekstra utstyr for å få det til å virke trur eg blir den største utfordringen for Ole nordmann. Alt av oppdateringer og sjekk av idnøkler burde dei laga fullautomatisert elles så seier det seg sjølv at det blir umulig for folk å bruke det.

åja gløymde å ta med folk med modem/isdn dei kan i alle fall gløyme å få brukt det her sida det blir ALT for avansert å koble det opp og få til ein oppringt oppkobling til nettet.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke teknologien og kopipeskyttelsene bak blue-ray og eventuelle andre systemer i HD-DVD så godt, men ser for meg at det kommer egene og naturlig nok meget populære "pirat" spillere som kan spille av mediene på en litt annen måte enn det de lovlige spillerene med "giftpiller" installert, eventuellt at det vil florere med mye "vasket" og opplåst materiale på nett eller via andre mer lys sky leverandører, som kan spilles av på HTPC eller andre HD avspillere. Film dataene ligger jo fast lagret på mediene og om de trenger en egen nøkkel for å bli dekryptert og avspillt, så trengs det isolert sett bare en nøkkel på avveie hver sjette måned til en slik pirat spiller/ålate, for at den isolert sett burde virke andre plasser uten å låse noe som helst.

Tror både filmselskapene og de store hardware produsentene, mer "skyter seg selv i foten" og ødelegger mye av kundegrunnlaget for seg selv, hvis disse kopi sperrene blir så veldig effektive at de nærmest får kundene til brenne seg og etter hvert heller styre unna og velger paralelle åpne løsninger, hvor filmselskapene og de store hardware produsentene ikke er med.

Det har vel ofte vist seg i andre sammenhenger at det å legge inn hindringer og forbud osv, ofte heller har ført til at det blir god butikk å kommer rundt problemene. Håper de som planelgger disse "sikkre" kopi beskyttelsene, snart skjønner at de heller burde spille på lag med kundene og få dem til å mer betale av glede enn pga detalj styring og teknologiske "ubehag".

DVD mediet selges vel som aldrig før nå etter at DVD Jon med flere har gjort jobben med å låse opp dvd kopi beskyttelsen, programmer som dvdshrink osv er kommet til, og har intrykk av at er mer med på å få opp film interessen så flere kjøper DVD spillere og plater, enn det motsatte. Det er selfølgelig vansklig å vite hva film selskapene hadde tjent/ikke tjent på den utvikklingen som har vært, men har intrykk av at mange av de fantasi tallene de oppgir de taper på pirat virksomhet, mange ganger nettop er fantasi tall, det blir ikke mer penger mellom hendene på folk som skal velge om de tar seg råd til å kjøpe filmer, om de lukker alle mulige måter for å få filmene pirat kopiert og distribuert gratis.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •