Oppskalering av TVbilde via DVD spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppskalering av TVbilde via DVD spilleren?

Hei

Skal kjøpe projektor og DVD spiller, (Pioneer 668 elller 868)
    Nå lurer jeg veldig på om det går an å oppskalere TV bildet fra sat-tuneren og TV, til HD oppløsning gjennom DVD spilleren. Begge Pioneer spillerene har jo Prog Scan, og 868 kan jo også oppskalere vanlig DVD til HD oppløsning.
    Så spørsmålet er om man kan gjøre det samme med vanlige TV signaler gjennom "DVD spilleren" eller om man må kjøpe en extern DVDO iscan?
    Panasonic sin PTA 900 projektor gjør visstnok en god jobb med oppskalering av TVbilder, men jeg har jo mest lyst på Sanyo sin PLVZ4.
    Håper noen kan svare meg på disse spørsmål.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt du kjøper som har høyere oppløsning enn "standard" må uansett skalere opp signalet. F.eks. dersom du kjøper en plasma som har fysisk oppløsning på 1024x768, må plasmaen selv skalere opp et DVD bilde som er på 720x576 slik at det dekker hele skjermen, altså i dette tilfelle 1024x768. Det samme gjelder projektorer, vil jeg tro.

Så da spørs det bare hvor god jobb plasmaen/LCDen/projektoren gjør med skaleringen. Gjør den en 'dårlig' jobb, kan det lønne seg med en ekstern scaler. Men jeg tviler på om en DVD spiller vil gjøre en bedre jobb enn en ny skjerm/projektor. I så fall vil det være liten forskjell tror jeg.

Men for all del - mange her som synes bildet blir mye bedre når de lar DVD-spilleren oppskalere til 720, enn dersom de kjører ut et lavoppløst(vanlig) signal. Usikker på hvorfor, men det kan jo tenkes at de DVD-spillerne de bruker har en bedre skaleringsmotor enn skjermen/projektoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men er det en bedre løsning?

Hei igjen

Forstår det slik at det er mulig å koble Sat Tuneren direkte inn på DVD spilleren, og bruke den til å oppskalere TVbilledet rett på lerret, uten å bruke projektorens innbygde linjedobler?
    Jeg trodde Pioneer sin DV-868 hadde en bedre innebygd linjedobler enn den som sitter i PTA-900 og PLVZ4?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet så er det ikke mulig å koble sat-tuner til Pioneer 868 for å la den oppscalere bilde, har heller ikke hørt om noen dvd spillere som har den muligheten.

Finnes jo noen surround forsterkere som kan oppscalere forskjellige kilder da.

Evt må du nok bruke en scaler. Om det blir så mye bedre enn å bruke projektorens scaler vet jeg ikke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •