Marantz DV7600 eller Denon 3910 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Marantz DV7600 eller Denon 3910 ?

Heisann

Skal kjøpe meg ny dvd spiller i 10K klassen, og lurte på hvilken som er det beste valget for tiden av 3910 og Dv7600.
    Hovedvekt legges på at spilleren må være god som cd\Sacd spiller.
    Skal bruke den opp mot Panasonic Pt-AE700 via komponent i første omgang. Gidder ikke stresse med å kjøpe ny og dyr hdmi kabel ennå. De pengene sparer jeg heller til en Sanyo Z4 til våren.
    Regner med at de to spillerene har omtrent like gode bildeegenskaper..?
    Dv7600 får jeg for 9K hos min lokale pusher, så jeg holder en knapp på den foreløpig.
    Hva tror dere :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet noen av dem, men en HDMI kabel koster ikke mer enn ca kr 1000, som ikke er mye hvis du spanderer kr 10 000 på en DVD spiller. Ettersom du har AE700, vil nok den ekstra skarpheten HDMI gir være gull verdt (pga smoothscreen).

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi får se etterhvert. Blir vel å prøve hdmi også, men akkurat nå er budsjettet sprengt ettersom jeg har bestemt meg for å kjøpe en skikkelig spiller. Syns egentlig bildet jeg har hatt med Yamaha S1500 er stort sett knall (Ikke mye dårligere enn 3910 via komponent), så dette er ikke hovedgrunnen til oppgradering. Er lei av halvveis løsninger og kompromiss når det gjelder lydkvalitet, og vil ha alt i "en boks".
    Har sett andre som har byttet til digital overføring av bildet, og syns ikke det var så fryktelig mye forskjell. Ikke så mye at det ble et umiddelbart must for meg ihvertfall. Men hver sin smak...
    Nå var det heller ikke for å diskutere hdmi vs komponent jeg startet denne tråden heller Om det er noen som har synspunkter og erfaringer med disse spillerene tar jeg gjerne i mot de. Har kun hørt og sett 3910 selv og den overbeviste stort. Har desverre ikke mulighet til å få sjekket Dv7600 før evt kjøp. Men den virker jo svært interessant for meg da.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge DVD&Hjemmekinos test er DV7600 minst en like god bildeformidler som 3910. Mener også at DV7600 faktisk klarer seg hakket bedre til CD/SACD-avspilling. Gjengir fra testen:

"Endelig er Marantz på plass i en klasse som til nå har vært dominert av 3910. Denonen er nok litt bedre utstyrt når det gjelder utganger med Denonlink og I-link, samt både HDMI og DVI. Den er også raskere til å laste inn en DVD-skrive, der 7600 er fryktelig treg. I menymanøvreringen derimot er 7600 langt raskere enn både 3910 og A1XV.

Vi er allikevel tilbøyelige til å tilgi alt av små merknader når vi får oppleve bildekvalitet på dette nivået. Lydmessig følger også DV7600 meget godt med samtlige konkurrenter i prisklassen."

For min egen del hadde jeg glatt byttet min 2910 mot DV7600. xx10-serien til Denon har store signalproblemer på HDMI-utgangen, ikke rapportert de samme problemene med DV7600. Marantz har alltid vært gode på å lage musikalske spillere, så også sikkert denne. Når den i tillegg ser så mye bedre ut enn Denon så hadde jeg valgt Marantzen.

Ellers er jeg enig med de andre at dersom du skal bruke såpass med penger på en DVD-spiller, er det nesten å spare seg til fant å ikke koble denne opp digitalt. Selv fikk jeg en helt annen skarphet i bildet med DVI kontra komponent på min AE700. Er sikker på at du vil sette pris på det løftet du og....;-)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått får 7600, selv har jeg hatt 2910 ( rimelig identisk 3910 på bilde ) og jeg er glad jeg byttet.. og som de andre sier her så ser den mye råere ut en 3910
    Eneste negative med 7600 er at den er litt treg ved oppstart og lagskjifte. samt at du ofte må resete hdmi instillingene for å få bilde.. men pytt pytt..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off topic, men hva synes dere om DV-9600 fra Marantz?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Ville gått får 7600, selv har jeg hatt 2910 ( rimelig identisk 3910 på bilde ) og jeg er glad jeg byttet.. og som de andre sier her så ser den mye råere ut en 3910
    Eneste negative med 7600 er at den er litt treg ved oppstart og lagskjifte. samt at du ofte må resete hdmi instillingene for å få bilde.. men pytt pytt..
    Du har Dv7600?
    Er den treg til å bla mellom dvd-kapitler og spor på musikkmedier også? Oppstartstiden er det ikke så farlig med siden jeg er godt vandt fra min S1500. Den er sååå treg... Men den bruker også en liten evighet å skifte spor også. Det er vel det jeg er minst fornøyd med på den spilleren.

Vel, det ser ihvertfall ut til at det blir Marantz på meg. Liker godt designet på den, og er godt fornøyd med CD5400 fra Marantz. Den skal få lov til å gjøre noen andre lykkelig så snart ny og skikkelig dvd-spiller er i hus
    Ellers syns jeg 3910 ser tøff ut også. Den er jo imponerende tung og stor ;-)

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ikke treg når du har fått den i gang nei utenom akkurat på lagskjifte da, må være kjedelig å ha en prosjektor som synker ut i det øyeblikket..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Marantz. Skal hjem og prøve den om noen timer. Gjett om jeg gleder meg :grin:
    Kommer tilbake i morgen med "testresultater".
    Får vel se og bestille meg en Hdmi kabel også da, siden dere maser slik om det ;-)
    Men det blir ikke før til neste lønning...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da var det morgen og de første inntrykkene har blitt fordøyd

Design: Syns spilleren er meget pen. Min utgave er i sølv. Displayet var meget godt og lettlest, den rake motsetning til Yamaha spilleren på det punktet. Spilleren er ganske lett, men byggkvaliteten virker veldig bra likevel.

I bruk: Menyene var ganske enkle å finne ut av, ihvertfall når man har vært borti et par spillere fra før. Det har vært mye snakk om at spilleren er treig til å laste plater, men dette mener jeg er sterkt overdrevet. Fra open/close knappen trykkes inn til platen er klar å spille har jeg målt fra 15-20 sekunder. De fleste nærmere 15 enn 20. Med cd i skuffen bruker Denon 3910 nøyaktig 15 sekunder på den øvelsen ;-) Har ikke fått rapport på dvd ennå.
    Å bla mellom spor og kapitler var helt ok. Ganske kjapp, og en lettelse fra Yamahaen.
    Har ikke hørt noe støy fra drivverket.
    Eneste negative jeg har funnet så langt, er at for å få 5.1 lyd fra Dvd-audio så må man slå av de digitale lydutgangene, og da må man inn i setup-menyen :???: Litt vel tungvint spør du meg, og skapte aldri så lite panikk før jeg endelig fant den lille rubrikken i manualen som forklarte dette.
    Det var en smal sak å gjøre spilleren sonefri.
    Bruk følgede prosedyre:
    Power on
    Open tray
    Press buttons on the remote "clear" "2" "5" "8" "0" "clear"
    Display shows "TESTMODE"
    With the Cursor down until "1215" will be shown in the display
    Press buttons on the remote "1" "3" "enter"
    Display shows "1213"
    With the Cursor up until "1402" will be shown in the display
    Press buttons on the remote "0" "0" "enter"
    Display shows "1400"
    Power On and Off again

Når dette er gjort hadde jeg ingen problemer med noen disker. Selv sone1 RCE disker ble spilt av :grin:

Ytelser:
    Meget godt bilde via komponent, viser BTB på komponent også. Syns bildet ble roligere og det ble mindre støy i det enn fra S1500. Panoreringer ble også mye jevnere i bevegelsen. På det punktet tror jeg gjerne den banker 3910, siden jeg husker den som ganske lik S1500 på panoreringer. Syns det ble litt mindre "trykk" i fargene med denne spilleren enn med S1500, men jeg oppfatter bildet som mer naturlig med dv7600.
    Men ingen tvil om at S1500 gir enormt bra bilde når man tar hensyn til prisen, forskjellene var nemlig ikke så voldsomme.
    Får se når jeg har skaffet meg en hdmi kabel hvordan bildet blir da.

Lyden er svært god fra Marantz dv7600 :grin:
    På cd syns jeg det ble mye større bredde og dybde i lyden, og detaljer ble lettere å opfatte. Testet siste platen til Within Temptation, og den ble utrolig mye mer behagelig å høre på med denne spilleren. Forsterkerens interne lydbehandling låt ganske crappy i forhold til analog overføring fra dv7600, og så stor forskjell har det ikke vært før...
    På mer akustisk musikk var ikke forskjellene fra Cd5400 så merkbart store, men de var der. Har ikke fått tid til å spille så veldig mye ennå. Var mye jeg måtte rekke over ;-)
    Sacd låt fantastisk bra, både i Stereo og multikanal. Samme med den Dvd-audio platen jeg prøvde igår, og her låt Stereo-sporet helt vidunderlig. (REM - Best Of)

Blir ikke så lenge til jeg skal reise ut og sammenligne spilleren direkte mot Denon 3910. Samboeren til min søster har den, så de har meg nok på døren om ikke altfor lenge. :smile:

Er ihvertfall svært godt fornøyd med spilleren så langt, og mener bestemt at denne burde få langt mer oppmerksomhet enn det som er blitt viet den til nå, siden jeg foreløpig må konkludere med at den konkurerer svært bra med Denon 3910.

Resten av utstyret mitt er: Panasonic Pt-Ae700 projector med Hoya ND2 filter, Yamaha DSP-AZ2 forsterker, Kef Q55.2 høyttalere foran og bak, Kef Q9C senter, Audio-Pro Sub Bravo subwoofer, Marantz Cd5400 cd-spiller, Yamaha dvd-S1500 dvd-spiller. Nordost Solarwind signalkabler, 10 M supra komponent kabel. Så nå vet dere hva jeg har brukt for å vurdere spilleren...

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott å se noen reviews av denne spileren, synes et er lite å finne på forumene rundt omkring.

Du har ikke en HDMI kabel liggende da? :-) Jeg har som deg Panasonic AE700 og er veldig intr. i å vite hvordan bildet blir med HDMI. Og hvor bra oppskaleringen fungerer.

Mvh C

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står en del om denne spilleren på avsforum..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten ikke noe problem med å spille av Dvd+R plater på Dv7600 heller. Var litt bekymret for nettopp det, siden det kun er spesifisert kompabilitet med Dvd-R.
    Fjernkontrollen syns jeg også var ganske ok. Kunne godt være bakgrunnsbelysning i tastene når man kommer opp i denne prisklassen, men de tastene jeg bruker mest er fornuftig lagt opp, og den kommer nok til å være lett å betjene i halvmørket likevel.

Newcomer Grevling sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle

hva mener du med resete hdmi instillingene for å få bilde, og hvordan får du resatt dem uten bilde? Sender den signal ut både på hdmi og komponent eller kan du evt. velge mellom utgangene? Tenker på å ha den koblet til pj via hdmi og tv via komponent?

G

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •