Hvordan få DVDopptakeren til å finne de digitale sendingene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få DVDopptakeren til å finne de digitale sendingene?

Hei

Jeg har kabel fra UPC med en digital dekoder DVi5000. Jeg skal sette opp en DVDopptager, Sharp DV-HR400S. Jeg får ikke tak i de digitale kanalene via dekoderen, kun det analoge signalet. (Jeg bruker component ut til en ny Panasonic plasma.) Er det noen som har noen tips?

Her er det jeg har gjort.
    Antenne signal ut fra DVi5000 (heretter dekoder) til antenne inn på DVDopptakeren (heretter Sharp).
    Scart (monsterkabel) fra VCR utgang på dekoder til Scart Line 2 på Sharp (line 1 er for TV, Line 2 er for Decoder).
    Scart line2 er satt til RGB i Sharp oppsett. Dekoder sender signalet ut i RGB.

Alternative forsøk:
    Fjernet antennekabel, resultat = intet signal fra kanalene
    Flyttet scart til TV ut på dekoder (line 1), resultat = intet signal fra kanalene.

Gjenstår:
    Flytte scart inn på Sharp til Line 1. Dette har jeg liten tro på siden Line 2 skal være dedikert Dekoder.

Må jeg returnere utstyret eller er det noe jeg har oversett? Jeg ville sette stor pris på tilbakemeldinger fra andre med mer erfaring!

vennlig hilsen baskeren

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme UPC dekoder som du har, og har koblet PCen min (PCTV kort) til TV (RF)-utgangen på dekoderen.

Fant fort ut at dekoderen ikke sender et "digitalforbedret" signal ut på denne RF utgangen, men rett og slett bare videresender det analoge signalet. Med andre ord er det ingen forskjell på å koble kabelen til dette RF uttaket, og det å koble den direkte i veggen.

Dekoderen ser ut til å motta og behandle det digitale signalet og sende dette dekodet ut gjennom SCART kontakten, men altså ikke ut gjennom RF utgangen.

Det er ihvertfall min erfaring. Vet ikke om det var det du mente, men.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar. Det ER signalet i Scart kabelen jeg vil ha tak i. Ikke RF signalet. Problemet er bare at jeg synes bundet til RF. I manualen som følger med Sharp opptakeren står det at jeg MÅ ha RF koblet til SELVOM jeg skal ha signalet i RGB via scart. Og jeg får intet signal om jeg ikke har RF koblet til. Det står et sted at jeg kan ha både analoge og digitale kilder inn på opptakeren. Problemet er at jeg ikke får digitalt signal inn overhodet slik jeg har gått fram. Er det ikke andre som har kjøpt den samme opptakeren (DV-HR400S eller DV-HR450S) og funnet ut av dette? Jeg skal nå forsøke å ta utgangspunkt i Scart2 på dekoderen og koble denne til Scart line 1 på Sharp om jeg da får dette til. Dette er frustrerende. Jeg har en svært enkel VHS spiller. Den plukker opp signalet fra Scart2 på dekoderen uten problemer. Ironien er at om jeg bruker den som opptaker får jeg som sluttresultat det bildet jeg nå har via Sharp opptakeren.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... I utgangspunktet skulle du jo kunne koble med SCART og få det digitalt behandlede signalet fra dekoderen ut til opptakeren din. Det går jo ikke et digitalt signal over SCART kabelen, bare et signal som har vært digitalt og behandlet av dekoderen. Så det skulle jo da ikke være noe forskjell på om du kobler til dekoderen, eller et annet apparat med SCART. Det burde funke på samme måte, og alle kanalene skulle da være tilgjengelige.

-Men når du da skal ta opp må du vel også bruke fjernkontrollen til dekoderen for å bytte kanal, fordi over RF utgangen får du jo ikke et digital behandlet signal, bare det analoge. Når du scanner etter kanaler med opptakeren får du bare inn de analoge, fordi den jo ikke scanner etter kanaler fra SCART kontakten, men bare fra RF kontakten.
    Men jeg skjønner ikke hvorfor du ikke får noe bilde dersom du ikke kobler til RF kabelen? Opptakeren kan vel ikke 'vite' at det er en dekoder du kobler til - det burde jo være ett fett hva slags bildegjengiver det er?

Hvis du kobler via SCART som nevnt over, vil jeg også tro at du ikke kan programmere opptakeren til å ta opp på en annen kanal enn det dekoderen står på, med mindre dekoderen også har en timer funksjon så du kan sette den til å slå seg på og til riktig kanal samtidig som opptakeren blir satt på opptak (jeg har klart å rote bort bruksanvisningen til min dekoder).

Med andre ord blir det vel da som om du tok opp fra en hvilket som helst signalkilde med SCART, og ikke fra en tuner.

Må innrømme at jeg gjetter meg frem litt nå, og at jeg er litt trøtt, men det er slik jeg ser det for meg.

Nå KAN det jo hende at UPC rett og slett "scrambler" enkelte kanaler, slik at man ikke kan ta opp fra dem, ja faktisk ikke se på dem en gang igjennom opptakeren, men det ville jo være rart at man ikke har hørt om dette før i så fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får fortsatt ikke annet enn det analoge ubehandlede RF signalet fra dekoderen min. Jeg har nå sendt en henvendelse både til Sharps support i Sverige og til Hifiklubben hvor opptakeren ble kjøpt. Jeg vil gi en oppdatering om deres råd i denne tråden. Dette må være av interesse for flere. Med mindre det hele beror i et enkelt grep jeg ikke har fått med meg og som ellers er kjent for alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Philips DVDR3300H og UPC digital og har koblet på samme måte, og det fungerer helt fint hos meg. Får signal både via antennekabel og scart-kabel (EXT2 på Philips'en.) Og hvis DVD-opptakeren ikke står på sender den bare signalet pent igjennom til TV'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar ap4. Da skulle det være håp for min opptaker også! Men jeg har ikke hørt noe fra Sharp support eller Hifiklubben ennå.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par dumme spørsmål:
    - Du sier at du ikke får noe signal når du har RF-kabelen koplet til. Hva mener du?
    - Regner med at du har valgt riktig inngang på Sharp-en? AV1/AV2?

Det er riktig kommentert at selv om du får signalene til Sharp-en via RF og Scart, er begge analoge signaler. Mener forresten at dekoderen også sender ut dekodet digital signal på en eller annen frekvens rundt kanal 36. Mulig at jeg husker feil her, men jeg tror den gjør dette på samme måte som andre VCR/DVD-spillere.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet her. Det er kun via RF du får innstalert kanaler på DVD-opptakerens tuner.

Skal du ta opp fra ekstern kilde via scart må du velge den rette AV kanalen (muligens AV2 eller EXT2) som "kanal". Du får da tatt opp den kanalen kabeldekoderen er stilt inn på. Kabeldekoderen må selvfølgelig være på!

Mange opptakere har en "rec. link" funksjon som gjør at den automatisk starter opptak når den registrerer signal på f.eks AV2. Dette gjør at du slipper å programere både kabeldekoder og opptaker. Du programerer kun kabeldekoderen og trykker på "rec. link" knappen på opptakeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Til Akseln: Det er omvendt. Fjerner jeg RF kabelen får jeg intet signal selv om jeg altså har scart tilkoblet. Scart2 på dekoder er for video ut. Det er der jeg har tilkoblingen. Men jeg har for sikkerhetsskyld også prøvd på Scart1 fra dekoder. Samme resultat. Scart2 på opptaker er dedikert signal fra dekoder. Jeg har også prøvd Scart1. Det eneste jeg lykkes med er å fange opp de analoge kanalene.

Til OleM: Jeg ber ikke om mer enn at jeg skal få det digitale signalet (vel egentlig er det jo RGB) som til enhver tid kommer ut av dekoderen. Men jeg har altså til nå ikke lykkes med å finne ut hvordan jeg ter meg for å få dette til. Manual er ikke til hjelp her. Men jeg ser ikke bort i fra muligheten av at det hele er svært opplagt. Men jeg har altså ikke funnet ut av det. Om en eller annen med samme opptaker leser dette ville jeg bli glad for kommentarer. Sharp/Hifiklubben har ikke hørt fra seg. Men det er ikke mer enn en arbeidsdag (24 timer) siden jeg sendte dem min forespørsel.

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt spørsmål (som du ikke har svart på): Har du valgt riktig kanal på dvd-opptakeren?

Signalet som kommer fra Scart-inngangen får du ikke inn via vanlig tuner, men ved å velge "AV2/EKT2/L2" eller lignende. Du bruker så digital-tuneren fra UPC til å skifte kanal.

Jeg vet heller ikke hva du mener når du sier "fanger opp de analoge signalene".

Her er en kort beskrivelse:
    - Signaler via RF (coax) input er analoge. Her må du bruke tuneren på dvd-opptakeren til å søke frem kanalene.
    - Signaler via andra inputs (også analoge) velges direkte ved å velge den aktuelle inngange på dvd-opptakeren. Disse signalene får du ikke inn ved å søke via tuneren.
    - Digitale inputs er kun HDMI/DVI e.l. og UPC-dekoderen kan ikke gi denne type signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk akseln. Dine tilbakemeldinger hjalp. Jeg har omsider forstått hvorfor jeg ikke fikk dette til. Jeg hadde ikke fått med meg forskjellen mellom kilder og kanaler. Når jeg forsto det (og fikk assistanse via telefon til Hifiklubben) fant jeg kildevelgeren. Som prosaisk nok heter "input". Der fikk jeg tak i RGB signalet fra DVi5000 og ikke bare RF signalet som løper ubehandlet igjennom denne. Til mitt forsvar må jeg påpeke at manualen under "basic connection" ikke redegjør for dette skillet mellom kanalvalg og kildevalg. Der sto det tvert i mot at også om jeg hadde en ekstern tuner/decoder måtte jeg følge samme prosedyre for automatisk innstilling av alle kanaler. Det sto til og med at jeg kunne ha både "terrestial" og "cable received" kanaler i samme oppsett. Det forutsetter at jeg manuelt søker meg fram til signalet fra dekoderen under kanalsøkingsfunksjonen. Jeg har ikke funnet noe i manualen som beskriver hvordan jeg går fram for å svitsje mellom kilder. Derfor er jeg takknemlig for diskusjonsfora slik som dette. Takk til dere alle for alle kommentarer og innlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •