Billig DVD spiller - Toshiba SD350E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig DVD spiller - Toshiba SD350E

Jeg kjøpte meg en Toshiba SD350E på El Kjøp (kr 1495) for å teste spesielt bilde via HDMI mot min nåværende Harman Kardon DVD 25. Jeg har ikke fått HDMI kabelen ennå, men har testet litt mot komponent. Dette er mitt førsteinntrykk av spilleren:

1) Den er meget LITEN. Kun 4 cm høy og ikke særlig dyp. Den ser rett og slett meget puslete ut, og jeg føler meg nesten flau over å plassere den sammen med resten av anlegget. Veier ikke mer enn 2 kg. Før jeg har testet den er jeg meget skeptisk til at spilleren kan levere noe som helst og om den varer ut uken. :-x

2) Det følger med bruksanvisning på alle språk, inkl norsk, og bruksanvisningen er meget lett å lese. Det virker ikke som en har masse muligheter på denne spilleren, hva angår innstillinger etc.

3) Spilleren kommer kun i sølv/grå

4) Oppsettet på spilleren er enkelt, og det er bare å endre 4:3 til 16:9, og kompositt til RGB (eller HDMI) og så er en klar til å starte.

5) Testen i DVD & HJK fokuserte på at bildet var desidert best på HDMI, og jeg fikk inntrykk av at komponent-bilde var skikkelig middels. Det var med stor forbauselse at jeg opplevde et meget bra bilde fra komponent, klarere og mer trykk i fargene enn fra min HK DVD 25. I tillegg vises BTB ved kalibrering via DVE, men jeg tror dette bare gjelder ved komponent og ikke HDMI. Jeg har ikke testet mer enn ca 30 min, men konkluderte raskt at bildet fra komponent minst var like bra som HK DVD 25, og helst litt bedre. Det er utrolig at HK DVD 25 kostet kr 5000 i sin tid. Utviklingen går virkelig fremover.

6) Det er et kraftig neonblått lys som omkranser DVD skuffen, og dette er skikkelig plagsomt. Jeg tror det kan skrues av, men har ikke funnet ut hvordan ennå. Lyset ser skikkelig "harry" ut, spør du meg, og forsterker inntrykket av at dette er en "billig" spiller.

7) Progressiv scan: Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan en kjører progressiv scan fra DVD spilleren. Det er en egen knapp på fjernkontrollen, men ingenting skjer når en trykker inn denne knappen. Jeg har heller ikke funnet noen menyer der en kan stille inn dette. Mulig jeg må lete bedre :-|

Foreløpig konklusjon, før HDMI og musikklyd er testet, er delt. Dvs bildemessig ser spilleren ut til å levere, og den skal i tillegg være best via HDMI. Dette lover bra.

Alt annet enn dette synes bedre med min HK DVD 25. Den er penere, mer solid, menyene er bedre, fjernkontrollen har lys (ikke på Toshiba), displayet er bedre + lettere å dimme, displayet kan automatdimmes etter 5-10-20 sekunder, osv.

Men skal en ha en billig inngangsbillett til HDMI spiller og ikke ønsker å betale for mye ettersom HD DVD snart kommer, kan dette være OK investering.

Jeg kommer tilbake med flere synspunkter etter at jeg har fått testet mer, og spesielt bilde via HDMI. :grin:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg kommer tilbake med flere synspunkter etter at jeg har fått testet mer, og spesielt bilde via HDMI. :grin:
    Spennende lesning, Alex. Spent på å høre om hvordan du opplever HDMI fra Toshibaen i forhold til komponent fra din HK. Her har du vel muligheten til å ha begge spillerne i drift samtidig, koblet til hver sin inngang på PJ? Lettere å switche for å se forskjellene mener jeg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Spennende lesning, Alex. Spent på å høre om hvordan du opplever HDMI fra Toshibaen i forhold til komponent fra din HK. Her har du vel muligheten til å ha begge spillerne i drift samtidig, koblet til hver sin inngang på PJ? Lettere å switche for å se forskjellene mener jeg....
    Skal prøve på dette, men det beste hadde vært å ha 2 identiske DVDer og å starte dem samtidig. Men en får vel også inntrykk dersom det ikke er samme DVD en switcher mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alex,

Jeg kan sikkert låne deg en film eller 2 så du får testet spillerne samtidig.
    Gi en lyd om hva du vil ha så skal jeg sjekke samlingen.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du dvd-brenner på din pc kan du jo alltids ta en sikkerhetskopi av en film for å teste 2 spillere samtidig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Har du dvd-brenner på din pc kan du jo alltids ta en sikkerhetskopi av en film for å teste 2 spillere samtidig...
    Jeg har DVD brenner, men er fullstendig grønn når det gjelder å sikkerhetskopiere DVDer. Jeg er vel det en kan kalle en anti-datanerd :wink:

Må en ikke oppheve kopisperren i ren DVD Jon stil ?

Tror jeg like godt kan bruke 2 DVD med noenlunde samme bitrate/kvalitet. Forrige gang jeg testet hadde jeg samme DVD spor til test, men da ble det litt for hurtig "switching". Jeg har funnet ut at øynene må få tilpasse seg litt til bildet før du ser de store forskjellene. "Stillbilde-testen" tror jeg lurte meg litt.

Men er det noen som tar et hurtigkurs i DVD brenning, så er jeg meget lærevillig. Det er også en fordel å få "slettet" vekk alle menyer, reklame etc som tar lang tid å komme forbi når en starter testen. :grin:

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Direkte link finner du her. Har tatt sikkerhetskopi av et par filmer med DVD Shrink, og programmet fungerer utmerket. Og det er så lett å beherske at selv mor kan klare det... :-)

Skal du få to identiske eksemplar så må du kanskje lage to sikkerhetskopier og sammenligne disse...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet litt til, og nå med HDMI. Følgende klipp er testet:
    - The rock (sortnivå samt gul Ferrari)
    - I, Robot
    - Star Wars II (farger, "romantiske scener med fossefall")
    - LOTR I (Frodo i skogen)

Kalibrerte med DVE. Projector er AE700 med Hoya NDx2 filter. Real 15m HDMI kabel. Project Procinema 16:9 (200cm) hvitt. Testet mot HK DVD 25 progr scan via komponent. Kun sone 2 filmer er testet, da Toshibaen ikke er sonefri.

Kommentar:
    Toshiba gir et bra bilde fra HDMI, ingen tvil om det. Men forskjellene mot progr scan komp (HK DVD 25) er ikke veldig store. Bilde fra HDMI er en smule skarpere, men jeg måtte frem med stillbildene for å få bekreftet dette 100%. Frøs en scene i The Rock der S Connery stjeler Humvie (feilstavet??) og en vakt med rød jakke står i forkant, med den tyske Humvie eieren midt i bildet. Her så en klart mer detaljer i ansikter og klær på HDMI signalet enn ved komponent. Ansiktene var litt blekere fra HDMI, men dette kan skyldes litt forkjellig fargebehandling på de 2 DVD spillerne, samt ikke 100% samsvar i DVE kalibrering (har brukt natural innstilling på begge, kun endret hovedfarge opp/ned, ingen gammajusteringer).

Først virket faktisk fargene på HK bedre enn på Toshiba (spesielt rød jakke), men det viste seg at det var forskjell mellom de 2 DVDene jeg testet. Den ene er The Rock Special edition DTS, mens den andre er en brent DVD fra The Rock (vanlig edition). Når jeg byttet disse om, fant jeg ut at det var DVDen som ga forskjellig bilde. Det kommenteres at bitraten faktisk var relativt lik på de to versjonene, noe som bekrefter at bitrate ikke bare er bestemmende for bildekvalitet (men betyr mye).

Et skarpere bilde fra HDMI viste seg også på Star Wars II. Denne filmen har jeg alltid synes har gitt et litt "slørete bilde", og først da jeg hadde Hitachi TX10. Bildet ble skarpere ved AE700, men ikke sylskarpt, som jeg hadde forventet av en Lukas film. Her foretrakk jeg igjen HDMI bildet, men forskjellene er ikke dramatiske, dog verdt å betale noen kroner for. :wink:

Når det gjelder oppskalering, så ble jeg litt skuffet. Jeg merket ikke de store forskjellene i bildet, og fant iallefall ut at 1080 oppskalering ikke var å foretrekke. Switchet stort sett mellom 720 og 576, og endte ofte tilbake på 576. Mulig at AE700 gjør en bedre jobb med oppskalering enn Toshiba ?

HDMI viser ikke BTB, som gjøre kalibreringen litt vanskeligere. Følger en Gorm sin bruksanvisning er det allikevel ingen sak å kalibrere etter DVE.

Andre kommentarer:
    Fant ut hvordan en dimmer vekk de blå lyset rundt DVD skuffen. En må gå inn på menyen Rating og velge "Dim". Kan velge mellom Dim og Off. Dim tar vekk det blå lyset og dimmer ned displayet til nesten usynlig. Off fjerner alt. Dette er bra, men dessverre må en gjenta dette hver gang en slår av og på spilleren, og dette er negativt ! Kjedelig å måtte gå inn i menyen for hver gang en slår på spilleren for å se film, for det blå lyset er uutholdelig !! :-x

Fjernkontrollen har som sagt ikke lys og ettersom denne er sort er det umulig å se tastene i litt mørke. Jeg måtte sitte med lommelykt. I tillegg går det tregt å hoppe mellom kapitler på DVDen. På min HK DVD 25 kan jeg hoppe raskt fra kapittel 1 til 10 (f.eks) ved raske trykk på =>, mens Toshiba må tenke mellom hvert trykk.

DVD skuffen virker svært lite solid og jeg har på følelsen at denne ikke tåler mye. Det ser ut som om den skal "låse seg" hver gang jeg laster en DVD. Skuffen er så tynn og spinkel at jeg er redd for å knekke når jeg plasserer en DVD på den. Min sønn på 2,5 år kan ikke slippes i nærheten av denne spilleren (spesielt ikke ettersom den vil bli returnert innen 30 dager). Lyden fra motoren som trekker skuffen inn oser heller ikke av kvalitet, men hva kan en vente til kr 1500 ?

Bruksanvisning: Som sagt er denne oversatt til norsk, men jeg fant ut at dette kun var en kortversjon. Skal en ha den komplette versjonen med menyoversikter etc, må en lese den engelske eller tyske.

Foreløpig konklusjon (gjelder kun bilde og ikke lyd):
    Tja, til kr 1500 er dette ingen dum investering hvis en ønsker HDMI og investeringshorisonten ikke er lang. Ønsker du i tillegg en DVD spiller som tar meget liten plass og som ikke veier noe som helst, er det bare og løpe og kjøpe. Men det er mye negativt med denne spilleren som nevnt over. I tillegg kan du jo få andre spillere under kr 2000, som f.eks Samsung 950, og denne tror jeg har mindre BUGS. Jeg har ikke testet denne (neste prosjekt ?), men den ser finere og har fått veldig gode kritikker. I tillegg spiller den SACD og DVD Audio, for de som er opptatt av slikt.

Jeg kommer ikke til å levere denne inn før om 2-3 uker, og vil se noen DVDer i sin helhet via HDMI. Kan gi en lyd dersom jeg får andre inntrykk som kan være av interesse.

PS Jeg bemerker at jeg ikke er en erfaren tester av DVD spillere og folk må derfor lese denne testen med det utgangspunktet. :grin:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget flott Alex.. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne spilleren er å få enda rimeligere på netthandelen.no, ser at de går for 5-700 kr der...

- Bjarne

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren er levert tilbake til El Kjøp. Men her følger en link for å kunne gjøre spilleren sonefri: http://www.dvdhq.de/dvdhqforum/view....ast=1126361620

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex, you never mentioned the real draw of Toshiba SD350e, it plays DivX/XVid files, and does a brilliant job of it.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolfsbane68
    Alex, you never mentioned the real draw of Toshiba SD350e, it plays DivX/XVid files, and does a brilliant job of it.
    Det er fordi jeg ikke har testet dette, da jeg ikke bruker DivX filer. Men bra at du påpeker dette. :grin:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •