Blir lydkvalitet dårligere ved CD kopiering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir lydkvalitet dårligere ved CD kopiering?

Kan noen si om lydkvaliteten blir dårligere når jeg brenner en cd ( fra orginal cd) ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

someone?

Noen som vet?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    datacd blir like bra, når det gjelder musikkcd så er det endel steder anbefalt å brenne på lav hastighet (4-8 eller noe sånt). Har ikke testet lav (som jeg pleier å bruke) mot høy hastighet på musikkcd'er, så vet ikke om det vil være noen forskjell...

btw, du spiller ikke wow?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ok

takker, nei dårlig med spilling for tiden

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kopierer en musikkcd får man i utgangspunktet en perfekt kopi, med mindre brenneren skriver fysisk feil på cd'en. Mange (de fleste?) brenneprogrammer kan verifisere at ingen feil har oppstått under brenning. CDrom'en i pc'en din kan også lese et parti på orginalen omigjen dersom den får problemer. Dette medfører at kopien kan bli lettere å avspille enn en ripete og skitten orginal-cd på en vanlig cd-spiller (innenfor rimelige grenser selfølgelig, den kan ikke lese informasjon som er erstattet av hundens bitemerker).

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig vanskelig å høre forskjell på en brent og en original cd. Jeg hører ikke forskjell, og det tror jeg få andre gjør også...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hey

Heisann, takker for bra svar, da blei jeg litt klokere på det.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [synsemodus]

Bruk EAC (Exact Audio Copy), gratisprogramm som enkelte på "det andre forumet" hevder skaper bedre (faktisk) CD'er enn orginalen. Dette forklarer de med at en brent plate er bedre enn en presset plate, hvis kriterier som lav brennehastighet og gode plater er til stede. Jeg vet ikke om det er noe hold i dette, jeg har prøvd etter beste evne å høre forskjell, men det klarer jeg ikke. Så sett i gang å brenn :-D , det blir nok ikke noe dårligere.

[/synsemodus]

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Veldig greit om du benytter med beskrivende headinger på innleggene, klovnerikamp, så kan jeg garantere deg av også svarene kommer raskere!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god, skal huske på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at det er mulig å høre forskjell på original og brent cd, men at det krever et anlegg av god kvalitet for å gjøre det. Først etter oppgradering av anlegget mitt kunne jeg høre at original cd'en låt mer transparent og luftig. Før det hellet jeg nesten mot det motsatte. En del av oppgraderingen besto i en Base dempeplattform og jeg lurer derfor på om kanskje en cd-r plate er mer mekanisk stabil, men at selve avlesningsegenskapene er bedre på en original cd.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var en stor diskusjon omkring dette på HiFiForAll, og en test i High Fidelity for en tid siden. Her blev også nevnt hvilke fabrikater cd-r der havde bedst lyd (!).
    Jeg har lyttet hos mig på cd-r´er fra Verbatim, tatt opp med Sonic RecordNow (her har jeg ikke fundet noen måte å selv bestemme brennehastigheten), og jeg synes f.eks. at Svarta Bjørn med Kari Bremnes vinner på cd-r, men er noe usikker på om jeg ville blindteste, og da kan man vel sige at det ikke er relevant. Etter testen på HiFiSentralen om brente cd´er er alle vel redde for å uttale sig også...
    Uansett, jeg synes instrumenter bliver tydeligere, små detaljer høres lettere og at fokus endrer sig litt, men er det kanskje placebo er det egentlig det samme for mig, synes man det lyder bedre trenger der ikke være en grunn til det...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangs punktet skal vel en original cd og en digital kopi brennt på en cd-r plate ha nøyaktig de samme dataene lagret, uten om eventuelle plate serie koder osv, som mer er hardkodet på CD-R plata.

Tror det er lurt å være klar over at på samme måte som pressede audio plater har et presset spiral spor som laseren må følge ved avspilling, på samme måte er det et ledespor for brennerlaseren på CD-R plater, så sentrering og nøyaktiget osv, er i utgangs punktet også opp til medie produsenten.

Forkjellene man eventuellt kan høre vil derfor etter min mening hovesakelig ligge i fenomener rundt avlesningen av plata, med tanke på vibrasjoner, sentrering, brytnings indeks, med hvor tydelig og nøyaktig tidsmessig punktene er brennt og blir avlest osv.

For høy hasteighet ved brenning, vil kreve en større effekt fra brenne laseren, og det er mulig at vibrasjoner pga ubalange og at ikke avgrensingene på de innbrennte hullene/reflekterende flatene ikke blir like tydelig definert, og man kan nermest få små avvik og timings problemer med unøyaktighet og mer lesekorrigering (mer strømforbruk i styresystemet i cd drivverket og elektronikk i cd spilleren) ved avlening av slike plater, vil kunne påvirke lydkvaliteten neggativt. (sikkert også litt avhengig av konstruksjonen)
    I og med at man jo skal kunne bruke cd-r til lagring av data og som kilde for innstallering av data programmer osv, så må jo de binære dataene ivaretas på en sikker og god måte, men disse data avlesningene er nok ikke like tidskritiske som et audio signal, og det er vel her den lave brennehastigheten for audio materiale kommer inn og har en del invirkning på godheten til datastrømmen man får lest ut og som blir avgjørende for eventuelle hørbare forskjeller.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er cd'en "clona" direkte, så skal det ikke være mulig å høre forskjell!
    MEN, mye av dette kommer veldig ann på laserpicupen i spillern( på hvordan den "behanlder" cd-R plater).
    Det at brente plater kan låte bedre er riktig. Dette pga at de brente platene er "lettere" å lese for envær laserpickup.
    De som brenner MP3 til audio vil høre forskjell på platene.

Med dagens brennere og cdspillere skal det ikke være mulig å høre forskjell. Synderen da vil nok være elendig mediaplater!
    Men mange nekter jo også for dette, at det er en forskjell, men da har jeg bare en ting å si. Om kopien er perfekt (om alt har gått som det skal), og det er forskjell på lyden, da er det DIN cdspiller som "sliter" litt med denne type disk'er. (enda til gode å komme over en cdspiller som sliter med de kjente merkene, f.eks Verbatim).

Jeg brenner musikk i MAX 16x på min plextor DVD-R brenner (716A eller noe).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje de fleste fabrikanter sparer på kvaliteten av selve platen ?
    Man kan jo få en "sentrerings-kniv", en maskine der gjør cd platen perfekt rund...
    Hvor jeg tydeligst hører forskjell er, tilgiv mig nå hvis jeg husker feil, spor 3 på Svarta Bjørn, etter en liten stund kommer der en "bjelde" i høyre kanal med jevne mellomrum, denne hører jeg, opfatter jeg, nesten ikke på original cd´en, på kopien treder den tydeligt frem, men alt i alt er alt tydeligere jo....
    Min Philips 963SA har noen ganger en lyd fra drivverket når den avspiller , regner med dette er "korrigeringer" der skjer i avlesningen, men jeg vet ikke helt om dette har sammenheng med lydkvaliteten, må teste litt...
    Ellers, der var generell enighet i Danmark om at Kodak cd-r var noen av de mest vellydende, jeg har en del av disse i bilen men kjøber bare Verbatim nå egentlig.
    Litt spendende emne dette !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Årsaken til bedre lyd

Det som er den egentlige årsaken til at man mener hjemmebrente kopier kan være bedre enn orginal CD'ene har sammenheng med at en brent kopi kan være enklere for CD-spilleren å avlese. Dermed blir det færre feil avlesninger på bit-strømmen og feilkorreksjons systemet i CD-spilleren får en enklere jobb! Dette er vel sannsynligvis basert på en eller annen algoritme som beregner manglende bits i avlesningen av CD'en. Jo færre bits som må erstattes av en slik "gjette-algoritme", jo bedre resultat!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at om du kjøper plater av samme merke, så får du ikke nødvendigvis samme kvalitet hver gang. De fleste merkenavn lager ikke platene selv, men kjøper større parti av de faktiske produsentene. Hvem som har produsert platen sjekker du med å sammenligne produksjons id'en i platene. Generelt sett så vil da plater som f.eks er produsert i Japan ha bedre kvalitet enn plater laget i Taiwan osv.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker det siste fra NERO merker forskjell på orginal cder og brente cder. Har merket en liten forskjell i lydkvalliteten som blir fra de enkelte levrandørene.
    De beste jeg har brent på er Infiniti professonal 900MB cd-r plater. Dyre plater men de var bra. Har da NEC dvd brenner på pcn.
    Og all musikk kopieres på over på H.D 192 - Max bits kvalitet. Og har sikkerhetskopier mp3/wma... o.s.v på DVD-r plater.
    Kjøper bare 50 - 100 cders spindler nå med cd-r. Og blåser litt i lydkvaliteten.

Hjalp sikkert ikke mye nå men

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •