DVD-spiller med 6.1 utgang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question DVD-spiller med 6.1 utgang?

Hei!

Vet ikke om dette er et dumt spørsmål: Jeg har en god forsterker (Marantz), som jeg har tenkt å beholde en god stund til. Den har ikke innebygd 6.1 dekoder, men har en 6.1 analog inngang. Lyden må da overføres analogt fra DVD-spiller til forsterker etter hva jeg har forstått. Høyttaler-oppsetten (KEF) mitt er nå 6.1. Nå skal jeg kjøpe en ny DVD-spiller og ønsker å få avspilt lyd i 6.1 fra filmer som tilbyr det.

Har noen en løsning på problemet mitt? Finnes det DVD-spillere med analoge 6.1 utganger som ikke koster skjorta?

Newcomer krAmer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer DV575a har analog 5.1 utgang (SACD/DVD-A/DD/DTS). Har tilgode å se en spiller som har 6.1 utgang.
    Har selv forgjengern DV565a og bruker de innebygde dekoderne i den da jeg er i samme situasjon som deg. Er godt fornøyd med resultatet med tanke på den lave prisen. Sjekk http://www.absolutehifi.no/ for mer detaljer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette at det er umulig for meg å få 6.1 lyd? Forsterkeren skulle være fremtidssikker med sin 6.1 inngang. Hvis det ikke finnes DVD-spillere med 6.1 utgang, så virker det jo håpløst.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville kansje være enklere og ha en digital kobling mellom DVD og Forsterker med Optisk eller Coax kabel.
    Og analog til eventuelt SACD / DVD-audio format (Står i instuksjonsboken hvilket lydformat du kan hente ut hvor Digitalt og Analogt på dvd spilleren).
    For og få den ønskede 6.1 lyden må lydformatet på DVD platen være " Dolby Digital EX " som freks: Ringenes hærre, Star Wars. " DTS ES " som freks: Blade 2 & 3 eller spesialutgavene av Ringenes hærre.

DVD spillere med 6.1 / 7.1 annalog ut. Mener og ha sett det på realativt DYRE DVD spillere.

Mitt tips er og bruke Digital kabel til dvd filmer :-)

Foresten trivelig og se det ikke er bare gutter som liker lyd og bilde :-)

Bare og lese innleg som er på sidene så får du mange tips....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter en link her hvor det er en del info om hjemmekino o.s.v
    http://hjemmekino.no/guide/surroundlyd.asp

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker coaxial-kabel mellom DVD-spiller og forsterker. Både DVD-spiller og forsterker har DD 5.1 dekodere. Fungerer det ikke sånn at du bruker dekoderen i forsterkeren ved å bruke digitalkabel fra DVD til forsterker?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda stemmer det. Når du bruker digital kabel imellom forsterker og dvd spiller er det forsterkeren som tar decodingen.
    Hvis du f.eks bare har analog innganger på forsterkeren må du ha DVD spiller med innebygget DD, DTS, SACD eller hva du nå trenger.

Jeg kan bruke begge løsninger men det er jo mye lettere med en Coaxial ledning

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har studert litt nærmere i manualen. Det er faktisk en 7.1 inngang på forsterkeren. Forsterkeren har innebygde dekodere for DD 5.1, DTS, DPII+++ Den kan også håndtere DD 5.1 EX og DTS 5.1 ES. Men ren 6.1 har den ikke innebygd dekoder for. Derfor er jeg avhengig av å bruke den analoge 7.1 inngangen.

For å få i første omgang 6.1 i kjellerstua, så må jeg da kjøpe en DVD-spiller med minimum 6.1 utgang. Men jeg har lett og lett, uten å finne en. Marantz SR7200, en fremtidsrettet receiver ble det sagt. En god forstereker, men fremtidsrettet er den ikke. Tomme ord.....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan kjøpe en stereo eller effektforsterker til... Den kan kobles til surround back kanalene fra Marantzen din. Da har du EX og ES signalet som du kan kjøre.
    Hvis jeg har forstått at forsterkeren din ikke har høytaler terminaler for 6.1 ?

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hadde Marantz SR 7200 tidligereJeg hadde koblet den opp med center bak,og det fungerte utmerket.Prøvde bl.a med Seven som har DTS ES lyd og det var knallyd. DD 5.1 EX og DTS 5.1 ES(matrix) er egentlig 6.1 der center bak lyden er mikset in i surroundkanalene.Dette burde fungere bra hos deg også dersom du kobler opp en center bak høyt.Verdt ett forsøk?

Edit:Sjekket Marantz sine sider,SR 7200 har tilkobling for Surround Back og 6 kanals forsterking.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Stemmer dette.

Jeg har koblet opp 6 høyttalere, og får lyd i alle ved 5.1 EX og ES. Men LOTR Ext. har f.eks. 6.1 ES, og denne får jeg vel ikke utnyttet i sitt fulle med nåværende oppkobling? Eller tar jeg helt feil?

Takk for god hjelp, forresten...........

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får nok ikke fullt utbytte,men tror det det vil fungere bra uansett.Husker at
    Sr 7200 hadde bra med trøkk,i alle fall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •