Går HD-DVD/BD samme veien som DVD-A og SACD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

*Den jevne forbruker (og endel entusiaster) er enten uvitende eller ignorerer hele HD-greia

*Et stort antall entusiaster er godt informert og ganske irritert på stadige avspillings-begrensninger, self-destruct, call-home etc

*Format krig ødelegger markedet

*En del HD displayer vil ikke kunne vise mer enn SD oppløsning (alle som ikke har HDCP via DVI eller HDMI)

Totalt sett er det ganske mange faktorer som taler for at formatene blir ignorert (som DVD-A og SACD), eller at adopsjonen blir så treig at ingenting skjer før teknologien blir billig og inkludert "gratis" i bokser til 500,- på Rema. Den største tror jeg er at brukerne er fornøyd med DVD. Husk at disse fremdeles bruker den gule kabelen som følger med, og ikke kan tenke seg å google for å finne ut hva som er "optimalt". De forventer å plugge inn og trykke play.

Argumentet for HD er trenden at flatskjermer overtar tv-markedet. Full HD (1080x1920 i eller p) finnes vel knapt i USA, og da i apparater som koster skjorta. Mange "billige" skjermer har mindre enn PAL-oppløsning (480 linjer) Plasma-skjermer og greier altså ikke å vise dagens NRK sendinger fullt ut! HD er i ferd med å overta markedet, ingen tvil. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før 50% av stuene har 720 linjer oppløsning eller mer.

En annen mulighet er at HD-DVD og BD leiren prøver å overgå hverandre i "sikkerhets-features" for å lokke til seg innholdsleverandører (filmindustrien), siden de er alfa og omega. Når så innholdet er på plass kan de "se igjennom fingrene" med software-hacks og modifikasjoner fordi alle er låst til standarden i 10 år (som vi har vært til dvd nå).

Jeg tror at når innholdet er der ute (lovlige HD optiske plater), vil ukryptert video strømme ut på fildelingsnettverkene før eller senere. Sannsynligvis før ;-). Først og fremst re-kodet for å spare båndbredde, men også som rå kopi blant "entusiast-pirater". Da er det bare opp til elektronikk og filmbransjen å levere lovlige løsninger som forbrukerne aksepterer som demmer opp for pirat-markedet.

You think?

-k

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror HD-Video står mye sterkere enn HD-Audio simpelthen fordi forskjeller i billedkvalitet er langt mer åpenbar for Kari og Ola enn forskjeller i lydkvalitet.

Jeg tror også vi VIL få BD/DVD-HD (les BD) som ny Videostandard fordi HDTV vil overta for SDTV. Det kan ta tid, men det vil skje. Da er det ikke like sikkert kari og Ola er like godt fornøyd med SD-DVD lenger.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD? Heter det ikke Blue-Ray altså BR eller er det noe annet dere tenker på?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    BD? Heter det ikke Blue-Ray altså BR eller er det noe annet dere tenker på?
    Blue-ray Disc = BD

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Japp, det tror jeg. HD-DVD som DVD-Audio og Blue-Ray som SACD. Altså vil blue-ray være et alternativ for high-end entusiasten slik SACD er nå, men med et like begrenset utvalg titler i forhold til DVD som SACD har i forhold til CD.

La oss ta et av verdens største markeder som eksempel, nemlig det amerikanske:

Jeg leste nylig at bare i statene har det kommet ut over 50. 000 filmtitler på DVD bare i USA. 75 millioner amerikanske husholdninger eier en DVD-spiller, og halvparten av disse har flere enn en spiller. Forbrukerne kjøpte mer enn 14 millioner DVD-spillere i årets seks første måneder, en økning på 6 prosent fra samme periode i fjor, og det største salget av spillere i noen seks-måneders periode i USA.

For å si det sånn, det virker ikke som folk sitter og venter på neste generasjons DVD-format, de er altfor fornøyde med det de allerede har. DVD'en har dessuten en gigantisk utbredelse verden over, og en tilsvarende suksess på et kommende HD-format vil vi bare måtte se langt etter!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror HD-Video står mye sterkere enn HD-Audio simpelthen fordi forskjeller i billedkvalitet er langt mer åpenbar for Kari og Ola enn forskjeller i lydkvalitet.
    Jeg er helt enig i tankegangen. Med fare for å legge meg ut med audiogutta vil jeg kanskje påstå at både innhold og menneskets sanser taler for at HD video er viktigere enn HD audio

Jeg tror også vi VIL få BD/DVD-HD (les BD) som ny Videostandard fordi HDTV vil overta for SDTV. Det kan ta tid, men det vil skje. Da er det ikke like sikkert kari og Ola er like godt fornøyd med SD-DVD lenger.
    Kanskje. Spørsmålet er hvor lang tid det tar før folket har en komplett HD KJEDE kontra enkelt-komponenter som er HD kompatible.

Da mener jeg at film/tv/konsument kameraer både kan skrive til HD kompatible formater, men også kan gi signifikant informasjon i de ekstra pixlene (dvs bra nok optikk)

Jeg mener også at broadcastere kjøper inn/lager faktisk HD materiell, og koder/komprimerer dette bra nok til at det er særlig informasjon i ekstra pixler

Og til slutt mener jeg at konsumenter ikke bare har en HD-ready tv, men at denne faktisk er koblet opp med f.eks HDMI til kilder som tv-tuner, pc og optisk spiller, og at disse er satt opp til å levere HD uskalert eller med bra skalering.

Alle disse tingene kan ta tid. Se bare på hvor dårlig bilde TVN har/har hatt. Her tror jeg at NRK og TV2 vil være foregangs-kanaler (i tillegg til Canal+) fordi de produserer ting selv, har budsjetter og virker interessert i å differensiere seg med god kvalitet.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lurer jeg på om kan stemme. Min versjon av O & K koser seg idag med å se Dagsrevyen på "widescreen"-TV-en sin til 3,5K. I utstrukket modus.

Når samme O & K ser Loewe 33"-en jeg har stående hjemme i stua, lurer de på hvorfor jeg ennå ikke har kjøpt en widescreen flatskjerm.

Prøv å snakk til dem om kvalitet...

Men jeg håper i det lengste at du får rett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok at eksempelet ditt ikke er veldig interessert i bildekvalitet. Men de er vel ikke no mer interessert i lyd-kvalitet?

Jeg forstod OleM slik at "folk lar gjennomsnittlig imponere MER av HD video enn av HD". Og det blir ikke feil av at gjennomsnittet bryr seg heller lite om Video :-)

Knut

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ettersom gjennomsnittet tydeligvis ikke er spesielt interessert i kvalitet enten det er video eller audio det dreier seg om, er det fristende å trekke konklusjonen min over: Blue-Ray/HD-DVD blir ingen suksess.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to forskjeller mellom HD bilde og "HD" lyd. Nemlig at Hollywood interesserer seg for å få byttet ut DVD formatet til et sikrere format. (Ironisk nok kan dette føre til at enkelte dropper det neste formatet). Mens jeg har inntrykk av at lydstudioer har mer enn nok med å prøve å strekke seg etter hva CD'en kan oppnå av kvaliteter. La meg si det slik; hvis BD/HD DVD ikke er nevneverdig dyrere enn vanlig DVD så vil nok folk kjøpe det som er "kulest". En del vil få BD i samme slengen som man kjøper PS3, dermed kan også denne konsollen (som er forventet å selge i store kvanta) trekke opp salget av BD filmer (forutsatt at prisen er relativt lik vanlig DVD).

Synes folk har litt kort horisont, hvis en BD/HD spiller er bakoverkompatibel til DVD og man får plukket opp en slik spiller (om tja 5 år) for slikk og ingenting på rimi så ser jeg ingen grunn til at BD vil få grei markedsandel i løpet av 5-10år. Mye skjer på 10 år, og det er ingen fasit så vi får vente i spenning. Kanskje vi får HØY hastighet på bredbåndet og kan streame HD rett inn i stuen (PPV).

Mvh

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er til dels enig med trådstarter og flere her.
    Har faktisk innsett nå etter hvert at Ola og Kari Nordmann ikke er særlig skikket til å se forskjell på HD og SD.
    Her hjemme har jeg en Denon 3910 som kjører 720p oppskalert fra Superbit disker. Så har jeg kjørt HD 720p materialet fra pc-en og rett i projektoren.
    Få av de jeg har vist denne sammenligningen har sett noen særlig forskjell.
    Selv ser jeg til dels forskjellen, men det er overhodet ikke noen wow-effekt.
    Jeg tror for min del dette er en av de oppgraderingene man vil særlig legge merke til baklengs.
    Man vi ikke se den store forbedringen fra SD til HD, men de som etter hvert ser en del HD, vil raskt merke når noe vises i SD.

Så til en liten digresjon om hvor tåpelig teit Ola Nordmann er.
    Hyrdo feiret 100år også i Bergen. Det var konsert på scene, på hver side av scenen var det en storskjerm som viste hva som foregikk.
    På langsidene av festplassen var det spent opp 2 TRYKTE billedduker som viste foto av en plattform, et oljeskip osv....
    Disse dukene hadde en sort rand oppe og nede.
    Mens jeg hørte på en av konsertene hørte jeg bak meg.

-Oi, sjekk de skjermene på sidene da.
    -Ja, stilig.
    -Hmmm...Men det er akkurat som om man kan se litt gjennom de.
    -Ja det kan jeg. Stilig.
    -Håper det går an å slå av den effekten, ville jo ikke vært noe artig å se en fotballkamp når man ser delvis det som er bak.....

(Det er omtrent her jeg gir opp Ola Nordmanns kompetanse. To godt voksne manfolk i 30-40 årene diskuterer fotodukene som storskjermer og hvor flott det var.)

Jeg gleder meg i alle fall til HD blir tilgjengelig i hjemmene via HD-DVD eller BD.
    Men er vel egentlig smertelig klar over at det vil ta lang tid før dette blir standarden i de tusen hjem.

Så skal det også sies at Denon3910 med superbit filmer oppskalert til 720p neimen ikke er gale å se på det heller for en entusiast som meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er to forskjeller mellom HD bilde og "HD" lyd. Nemlig at Hollywood interesserer seg for å få byttet ut DVD formatet til et sikrere format. (Ironisk nok kan dette føre til at enkelte dropper det neste formatet). Mens jeg har inntrykk av at lydstudioer har mer enn nok med å prøve å strekke seg etter hva CD'en kan oppnå av kvaliteter.
    Mvh
    Jeg tror absolutt at SACD var et rent kopibeskyttelses-stunt. Grunnen til at det feilet var kanskje nettopp det at formatet ikke kan avspilles tapsfritt på normal hardware (selv om noen skulle greie å bryte beskyttelsen).

Det hadde forresten vært toppen av kransekaka. Tenk om film-bransjen fikk igjennom at display-enheter som kunne vise mer enn SD BARE skulle kunne vise beskyttet innhold? Dvs at selv om HD formatene ble hacket, så kunne ingen vise HD innhold uten å bruke en godkjent avspiller og innhold som alt oppdaterte seg mot servere? MPAAs våte drøm ;-)

Det er ikke så far out. Visstnok er det mye lobbying for at konsumenter ikke skal få tilgang til A/D og D/A konvertere med for mye båndbredde...

k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Så skal det også sies at Denon3910 med superbit filmer oppskalert til 720p neimen ikke er gale å se på det heller for en entusiast som meg.
    Nettopp, til og med entusiastene er fornøyd med ting som de er nå. Vi koser oss i hjemmekinoene våre, og synes egentlig det er ganske rått. Selvom vi selvsagt kan ta imot noe enda bedre, så gleder vi oss med det vi har uten å klage på det. Jeg har ikke lest en eneste tråd her på forumet hvor noen har klaget på kvaliteten på DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynnelsen av denne artikkelen hentet fra aftenposten nevner jo litt av problemet med hd og folks evne til å oppfatte forskjellene i "det nye formatet".
    http://www.aftenposten.no/forbruker/...cle1095635.ece

Personlig tror jeg at den eneste muligheten for at et nytt hd format skal bli noelunne suksessfult er at Hollywood bestemmer seg for et format og begynner å reklamere skikkelig for dette. Videre er det en nødvendighet at dvd blir faset ut slik at en del nye titler kun slippes på hd-formatet. Bare på den måten tror jeg Ola Nordmann ser poenget i å kjøpe hd-plater, men han må nok fortelles gjentatte ganger gjennom massive reklamekampanjer først hvor "fantastisk" det nye formatet er. Kanskje er det en fordel for oss entusiaster at Ola og Kari er ganske lette å overtale når en først gjentar noe mange nok ganger over TV (reklame). Flatskjermbølgen er jo et eksempel på det...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke vi kan sammenligne BD med SACD/ DVD-Audio. HD-Ready plasma og LCD-skjermer selger langt mer enn SACD/ DVD-Audio spillere. Langt flere snakker om HDTV, og det også vanlige folk; ikke bare oss særinger

Men det viktigste argumentet for at BD kommer til å ta markedet med storm - er Sony Playstation 3! PS2 var en veldig viktig konsoll for å gi den menige mann en dvd-spiller, og det samme vil skje med Blu-Ray. Det er kanskje ikke mange som vil kjøpe seg en dedikert Blu-Ray spiller til 20-30k (som de første spillerne sikkert vil ligge på), men en god del 100-tusen mennesker vil kjøpe PS3 den første månedene den selges.

Tror folk er langt mer kvalitetsbeviste når det gjelder bilde fremfor lyd. Ja, også min kona sa det helt klart sist vi var på Sony Centeret i Oslo: "Oy, det var virkelig flotte bilder!" Det hun så var en 42" plasma tilkoblet en av de få Blu-Ray soillerne i verden. Noe slikt har hun aldri sagt om SACD/ DVD-Audio. Det samme gjelder også muttern; hvorpå pappa kjøpte en 45" Sagem og har nå HDTV fra Canal+. Mamma skryter stadig av hvor flotte tv-bilder de har.

Men som sagt; Blu-Ray seirer nok over HD-DVD på grunn av PS3....

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg er til dels enig med trådstarter og flere her.
    Har faktisk innsett nå etter hvert at Ola og Kari Nordmann ikke er særlig skikket til å se forskjell på HD og SD.
    Etter å ha sett SD vs HD på en standard 42" plasma hos Toshiba så må jeg si at forskjellen ikke er dramatisk i bildekvalitet (har ingen anelse om oppløsningen på skjermene). Skjermstørrelsen må nok opp en del får at forskjellen skal bli merkbart synelig for den jevne mann (det er klart at når man studerer detaljer så er forskjellen der, men på litt avstand så er det ikke dramatisk).

Det er gjort undersøkelser på dette og resultatet ser dere på bildet under:

Foto av presentasjon fra HD-DVD-pressekonferansen på IFA 2005.

Ser man på grafen for HDTV så synes det at skjermstørreelsen må over 40" for å gi en merkbar opplevelse av et bedre bilde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord skulle man tro at DVD oppskalert til 1080p på en 32" LED-LCD skulle borge for bra kvalitet!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Men nå er det jo slik at stadig flere skaffer seg displayer på 42" og oppover til 100" (flatskjerm/projektor etc). I takt med at prisene presses vil flere kjøpe seg HK og få storskjerm til de filminteresserte. Riktignok så er det mange som ikke bryr filla om film, men så sitter de sikkert å ser nyheter på 21".

Mvh

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en uke siden kjørte jeg Fift Element side om side på pcn min, en dvd-versjon som jeg hadde i dvd-rom'en, og en 720p-versjon som jeg kjørte fra harddisken.
    Dvd som kjøres på en ca 14" laptopskjerm gir som regel et ganske smooth bilde, men sammenlignet med HD-versjonen ble bildet bare grums! Forskjellene på en skjerm som er dobbelt/tre ganger så stor, er jo nødt til å bli enda større, uten at jeg har forsket noe videre på det. Og jeg vil tørre å påstå at forskjellene er såpass markante at selv Kari vil rynke på nesen hvis hun etter en stund med HD-matriale, hadde blitt "utsatt" for vanlig dvd-oppløsning...

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig blir dvd formatet byttet ut,det er bare ingen som vet sikkert hvor lang tid det vil ta.
    Det kan vel sammenlignes med 16:9 sendinger,sacd,hd-tv sendinger og ikke minst hd skjermer og projektorer.Med tiden vil disse tingene få fotfeste,det er bare snakk om tid.At det ennå ikke er enighet om et HD format på plate,gjør som vi vet at ting drøyer ekstra.Men utviklingen vil på ingen måte stoppe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •