Går HD-DVD/BD samme veien som DVD-A og SACD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kom til å tenke på en forskjell til på SA-CD og DVD-A... HD - Ready og HD skjermer har til og med rukket å komme til dagspressen. Kan ikke huske at lydformatene gjorde det. Men det er fortsatt mye forvirring rundt HD begrepene enda. Folk er villige til å kjøpe relativt dyre skjermer, og plasma/lcd og muligens også SED vil nok pushe stadig bedre produkter med høyere oppløsning også i de lavere klassene etterhvert.

Men det er selvfølgelig ikke gitt at det blir noen revolusjon.. Men det er nå så.

Mvh

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revolusjonen tror jeg kommer i form av video-on-demand via fildelingsnettverk og internett, ikke i form av flere optiske lagringsmedium. De vil i alle fall ikke oppnå den massive gjennomslagskraften som DVD'en har fått!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet poeng er at antakelig de fleste produsentene vil slutte å lage SD-DVD-spillere. Hvis produksjonskostnaden blir tilnærmet den samme, er vel heller ikke usansynlig at filmselskapene faser ut SD-DVD.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går HD-DVD/BD samme veien som DVD-A og SACD?

Tja, farlig å spå om fremtiden, men tror det er visse forskjeller som gjør at ikke det egentlig blir så veldig sammenlignbart. Det ene er etter min mening film produsentenes ønske om et nytt og bedre kopisperrre system som er mye med på å drive frem HD kildemateriale som bare kan spilles av med bruk av med hardware med HDCP støtte. Tipper det blir en ganske intens reklame kampanje
    for HD kildemateriale etter hvert, noe som vel ikke har vært tilfelle for DVD-A og SACD løsningen.

Kopierings messig kan man vel til en viss grad se en paralell til for DVD-A og SACD, men jeg tror at den lave interessen for disse formatene ligger mer i den lite hørbare forskjellen i de fleste hjemmekino anlegg den lar seg spille på, noe som vel ikke kan sies om HD bildemateriale vist med 1:1 pixcelmapping på dagens populære HD flatskjermer eller projektorer, via morgendagens optiske HD spillere.

Sammenligning mellom vanlig lavoppløst 720x576i pal oppskalert til 720p oppløsning og ekte 1280x720p eller høyere krever at utstyret takler HD delen på en riktig måte og avhenger mye av kvaliteten på 576i vs 720p kildematerialet også, så sammenligninger på en tilfeldig HD skjerm kan fort få forskjellene til å bli litt mindre enn det de etter min mening burde være.

En annen forskjell er at alle bilde komponentene som inngår i HD systemet må støtte oppløsningen som benyttes, og reklamens makt og det å skape et behov for at folk flest som ikke har HD vil falle i baklesa via diverse reklamer osv, er vel med på å sette fart i "HD" hjulene økonomisk. For DVD-A og SACD ver det kun avspilleren som måtte støtte formatet. Antallet kanaler og frekvens område i resten av anlegget har vel vært der i noen år, samtidig som kritisk musikk lytting vel fremdeles for mange foregår i et stereo opsett og gjerne via en vinyl basert kilde også....;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Et annet poeng er at antakelig de fleste produsentene vil slutte å lage SD-DVD-spillere. Hvis produksjonskostnaden blir tilnærmet den samme, er vel heller ikke usansynlig at filmselskapene faser ut SD-DVD.
    Det å fase ut SD-DVD vil ikke skje aktivt. Fordi studioens inntekt er basert 30% fra kino og 70% fra DVD. 'You dont mess with the fat lady'.

HD-DVD og BluRay var etter rapportene stort sett fraværende fra CEDIA, noe som sier for langt unna det er.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Det å fase ut SD-DVD vil ikke skje aktivt. Fordi studioens inntekt er basert 30% fra kino og 70% fra DVD. 'You dont mess with the fat lady'.
    Du har selvfølgelig rett i at filmstudioene vil verne om sine inntektskilder. Men det er også klart at de vil over på nyere kopibeskyttelsesteknologi. Jeg kan ikke se noe i veien for at SD-DVD forsvinner relativt fort hvis man får god kontroll på kostnadene ved produksjon av BluRay hybrid disc.

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    HD-DVD og BluRay var etter rapportene stort sett fraværende fra CEDIA, noe som sier for langt unna det er.
    Hvilke rapporter er dette? Hvis det stemmer er det overraskende med tanke på all oppmerksomheten HD DVD har fått på IFA

Det første jeg fant da jeg gikk inn på CEDIA sidene var følgende:

CEDIA EXPO 2005 welcomes special panel for exclusive CEDIA Executive Summit

Sept. 9 panel titled “Direct from Hollywood—The Prospects for Next-Generation Media”

Indianapolis, Ind. –The Custom Electronic Design and Installation Association (CEDIA) will welcome an exclusive CEDIA Executive Summit at CEDIA EXPO 2005, the residential custom electronics industry’s premier show. The panel is scheduled from NOON – 1 p.m. on Friday, Sept. 9, and is titled “Direct from Hollywood—The Prospects for Next-Generation Media.” This special session will highlight the various issues associated with the latest high-definition platforms and the opportunities they afford CEDIA members, who serve as the gatekeepers to the critical early-adopter market. The discussion will cover topics such as HD delivery options, interactive programming, and emerging packaged media formats such as Blu-ray Discs.
    http://www.cedia.net/press_media/executive_summit.php

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Årsaken til at SACD og DVD-Audio aldri blir en stor suksess skyldes flere ting.

En ting er selvsagt 2 konkurrerende formater, hvor det feks ikke finnes en eneste SONY spiller som takler begge av naturlige årsaker. Her er Pioneer feks ett genialt merke, noe jeg har vært strålende fornøyd med som har flere modeller som takler begge formatene. SONY derimot har funnet ut at det å tape penger på å gå mot alle forbrukerne i hele verden er ræva butikk, og valgt å fortsette med det fram til i dag med å finne opp reserve hjulet gang på gang (ref Beta vs VHS, SACD vs DVD-Audio, Minidisc, Memory stick, digital avspillere som ikke støtter mp3, wma eller andre utbredte formater m.m.)

Det andre er softwaren eller musikken. Uansett hvilket genialt avspillings produkt som lanseres, så er dette døfødt uten bra software.

Det er utgitt ca 3000 SACD og ca 1000 DVD-Audio titler. Av disse er en stor andel klassisk, jazz og gammel ull som i mange tilfeller interesserer svært få. Flere av de som hører på denne type musikk hører til en sær kategori hifi-interesserte som til og med i 2005 sverger til vinyl og knapt spiller av CD plater.

Nevner løst artister som burde vært på ett av disse formatene eller begge for lengst, og som har musikk og lyd som burde fått mange fler til å kjøpt platene:

Yello (Baby)
    Depeche Mode (Violator, Black Celebration)
    Kraftwerk (ryktene sier SACD av alle platene om kort tid...vel)
    Erasure
    Rammstein
    TheThe
    Skinny Puppy
    RÖYKSOPP
    Michael Jackson
    Janet Jackson
    U2 (Achtung Baby)
    Tricky
    Massive Attack
    Goldie
    Leftfield
    Faithless

Grunnen til at jeg nevner disse, er at de fleste har plater med rimelig mye kul produksjon og mye bruk av lyder som helt klart ville fungert i 5.1, forutsatt at mixet av en med peiling.

Venter med spenning på siste til Goldfrapp deluxe utgave med bla DVD med 5.1 mix av albumet, noe det kommende til Depeche Mode også vil bli utgitt som i neste mnd. Skal legge ut en tilbake melding når jeg har hørt Goldfrapp, som bør være i postkassa mandag.

Er vel 2 ting man kan håpe på, at de knehønene i siste liten blir enig om ETT HD format for film, eller at spillere som takler begge ikke blir mye dyrere pga dette )#)¤)#¤) rælet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har selvfølgelig rett i at filmstudioene vil verne om sine inntektskilder. Men det er også klart at de vil over på nyere kopibeskyttelsesteknologi. Jeg kan ikke se noe i veien for at SD-DVD forsvinner relativt fort hvis man får god kontroll på kostnadene ved produksjon av BluRay hybrid disc.

Hvilke rapporter er dette? Hvis det stemmer er det overraskende med tanke på all oppmerksomheten HD DVD har fått på IFA

Men det vil aldri prøve å fase ut noe, før ett nytt format er kjøpt av ett stort antall forbrukere, og der ligger mye av problematikken.

I følge tidligere annonseringer fra HD-DVD-leiren så skulle spillere og 100 titler være klart til september, nå sier de kanskjer våren 2006, hvis de får med seg nok støtte fra software-selskapene, lukter mistenkelig ut som om at det ikke vil skje mye i 2006 heller. Vil heller ikke bli forbauset om PS3 enten blir utsatt eller ikke vil støtte BR-video-avspilling.

Jeg tror fortsatt at det bare er DVD i hyllene på utleie-avdelingen til min lokale 7-eleven i 2010. Men håper at jeg tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eneste det sier, er at neste generasjon er fortsatt ett stykke frem i tid.

Ingen produsenter har vist eller annonsert noe spesfikt angående HD-DVD eller BR på CEDIA.

Sony sa allerede ifor at de vil gi ut alle nye utgivelser fra og med januar 2006 på BR. Nå er de veldig stille. Venter spent på om de vil følge det opp?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet parameter som sier hva Joe SixPack er opptatt av. Gå inn i en Blockbuster video-rental i USA og spør: Hvor har dere widescreen-utgaven av denne filmen? Hæ! er svaret du får. Hvis du er heldig og får ett vettug svar fra en som har litt greie på ting så er det: Vi får så mye klager på widescreen-filmer, så vi fører utelukkende 4:3, de passer bra både til 4:3 og 16:9 skjermer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det vil være en tabbe av Sony å utelate BR i PS3. Da vil de nok heller utsette den et halvt år eller noe. Hvorfor? Det kan være med å gi en konkurransefordel for sitt format. Noe av problemet er jo at man mangler displayer til å vise disse flotte bildene. Men på sikt så vil det nok ting endres, men da kanskje det er for sent for BR/HD-DVD??j

En ting som er nevnt her som forhåpentligvis blir en forskjell på BR/HD og SACD/DVD-A er tilgangen på materiale. Det hjelper ikke så mye om formatet er veldig bra, hvis det ikke gis ut musikk som den store massen etterspør. Og de bør også gis ut der kundene er. Hvis man ser på f.eks. platekompaniets butikker, så kan ikke jeg huske å ha sett et eneste eksemplar av SACD eller DVD-A.

Når det gjelder hvor lang tid det tar før et produkt blir akseptert så varierer det kraftig. DVD utviklingen gikk egentlig ganske raskt, sett i forhold til overgangen til CD. Slik at hvis BR/HD blir noe suksess så kan man nok forespeile seg en deja vu i forhold til DVD formatet mtp tidsforløp for implementering. En fordel BR/HD-DVD har er at de er bakoverkompatible og at man har utviklet hybride formater, det kan være med å lette overgangen fra DVD.

my 5c

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjedde ikke mye der:

"A lunchtime panel session on Blu-ray brought together representatives from three studios supporting the format: Fox, Disney, and Sony. The panel provided little new information. The members expressed the importance of new sorts of added features (including interactivity) to attract mass-market buyers; improved picture and sound, while very important, may not be enough by themselves to attract a market of the size required for long-term success. Despite PPV (and downloads—which were not addressed for obvious reasons!), the panelists expect packaged media to continue to be important in the marketplace.

Two key questions from the audience, however, were left essentially unanswered. They were: Will there be 1080p content from Blu-ray, and will we get full HD resolution from the component (not just the HDMI) output? The response to both questions was, in general, "That's still being studied/considered." That answer struck me as code-wording for either "we don't know," or "no, but we'd rather not discuss it in detail at this time."

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •