DVD-spiller v.s CD-spiller!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question DVD-spiller v.s CD-spiller!

Dette har helt sikkert vært tatt opp tidligere, men jeg spør igjen.
    Jeg har pr.idag en Pioneer DV-575A DVD-spiller som takler de fleste formater slik som SACD osv. Den er også kåret til beste kjøp osv.bla.bla.bla.

Men vil jeg få bedre lyd ifra "vanlige"(ikke SACDosv) CD-plater med en ordinær CD-spiller i lav- kostklassen 1500.-til 4000.-? Feks Nad,Denon osv.

Resten av anlegget er HK AVR330,surround receiver,samt DALI (Rød serie)
    850 høyttalere.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis så er dedikerte cd-spillere dobbelt så bra som en dvd spiller hvis prisen er denne samme! Et eks hvis du tar en cd spiller til ca 5000 så må du nok opp i 9-10 for dvd spiller som er like god på cd.plater men det er sikkert en del unntak begge veier her også...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Vanligvis så er dedikerte cd-spillere dobbelt så bra som en dvd spiller hvis prisen er denne samme! Et eks hvis du tar en cd spiller til ca 5000 så må du nok opp i 9-10 for dvd spiller som er like god på cd.plater men det er sikkert en del unntak begge veier her også...
    Ok! Da skal jeg prøve med min pensjonerte HK HD710 spiller, har også Nad 522 spiller, men hvis man kjører digitalt ifra dedikerte cd-spillere og inn på receivern, er det da DACèn i forsterkeren man lytter til,eller tar jeg helt feil?
    Hva er mest "rett" lydmessig?

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjører digitalt inn på forsterkeren vil det være forsterkerens DAC som jobber ja.

Tror de aller fleste cd-spillere vil gjøre en bedre jobb på musikk enn Pioneeren, i hvert fall via de analoge utgangene. Kjøpte selv en 575 på Elkjøp, men byttet den og kjøpte meg heller en dedikert cd-spiller for bedre lyd.
    I dag har jeg Denon 3910, og den klarer det meste glimrende. Men er også littebitegrann dyrere

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du prioriterer CD-lyd, så glem å spille CD på en DVD-spiller. La den ta seg av DVD-mediet og la CD'ene snurre i en "ekte" CD-spiller. Dette gjelder også om du bruker digital-utgangen fra DVD-spilleren inn på en separat D/A-converter. Det blir ikke godt nok!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Hvis du prioriterer CD-lyd, så glem å spille CD på en DVD-spiller. La den ta seg av DVD-mediet og la CD'ene snurre i en "ekte" CD-spiller. Dette gjelder også om du bruker digital-utgangen fra DVD-spilleren inn på en separat D/A-converter. Det blir ikke godt nok!
    Her kan vi vel være enige om å være uenige. Har den separate DACen bufring og eksepsjonell reklokking, så vil det eneste kravet til DVD/CD og kablingen fram til DACen være at det ikke forekommer bitfeil. Og for CD-plater uten riper betyr det så og si aldri.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg skriver ut fra egne erfaringer. Dersom jeg kjører digitalt (elektrisk) fra min Cambridge Audio DVD79 inn på min Parasound D/AC 1000 får jeg ingen merkbar forbedring i lydkvaliteten sammenlignet med kjøre direkte fra Cambridge DVD 79 inn på forsterkeren.
    Når det gjelder CD-lyd er min Teac VRDS T1/Parasound DAC 1000 kombinasjon MYE bedre enn Cambridgen. Og da er faktisk Teac/Parasound kombinasjonen 10 år gammel!! Både Teac-drivverket og Parasound-konverteren har samme interne clock-frekvens, og jeg innbiller meg at dette ikke er uten betydning når man skal parre sammen slike apparat.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette bekrefter vel bare at Parasound-DACen er kresen på input. Det finnes imidlertid DACer som "spiser hva det skal være".

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man kobler digitalt mellom DVD-spiller og skjerm, eller eventuellt via en receiver, kan man da velge om enten DVD spiller eller skjerm/receiver/scaler skal gjøre deinterlacing osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, en CD-spiller er bedre enn en DVD spiller hvis det skal ut i stereo..Hvis jeg kan komme med en anbefalling, så har Marantz noen CD-spillere som er helt råe til prisen..Ca 2500,- og en blodtrimmet verson av denne til rundt 5000,-..Husker ikke type betegnelsen i farta..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd masse på cd fronten. Den nye cdspilleren til HK med upsampling spiller nok mye bedre enn liktprisede og dyrere dvdspillere. Hvis høyttalere og forsterker er bra nok, vil en dac, eller en egen cdspiller være tingen. Men, om du har en reciever på 10kg og 7*100w og høyttalere i ca 6000 nkr parret, da er det ikke mye å hente.
    Jeg snakker bare ut fra egne erfaringer, da jeg ikke har noe high end. Har prøvd en del cd spillere sammen med min panasonic s-75 og det var ikke nevneverdig forskjell til en marantz cd 6000 f.eks.
    Da jeg byttet til en nad 3020bee fra min gamle Accuphase var forskjellene heller dramatiske.
    Høyttalerene jeg bruker er black diamond versjon 1, men som sagt tror jeg dette " problemet" gjelder dem med litt bedre utstyr

Mvh postretro

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bing
    Uansett, en CD-spiller er bedre enn en DVD spiller hvis det skal ut i stereo..Hvis jeg kan komme med en anbefalling, så har Marantz noen CD-spillere som er helt råe til prisen..Ca 2500,- og en blodtrimmet verson av denne til rundt 5000,-..Husker ikke type betegnelsen i farta..
    Det er vel Marantz CD5400 til 2495.- du tenker på her.
    Fant en test i Lyd&Bilde`s kavalkade 2004-2005,der den ble kåret til Årets beste.
    Denne har også som nevnt i et svar ovenfor "upsampling", samme som de nye HK CD-spillerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde med meg dvd spilleren (ein Sony til 4000 for 1 år sio) min til hifi klubbben for å sammenligne den med Cambridge Azur 640. Etter ein halv time med litt forskjellig musikk så var all tvil satt til side. Cambridgen spillte Sonyen ned i støvlene, hadde aldri trudd at det skulle ver så stor forskjell, så dei 3000 kr betalte eg uten å blunke. For å sjekke om det bare var min dvd spiller som ikkje holdt mål, så tok kompisen min ned Pioneeren sin som var rekna som ein av topp modellene for nokre år siden (husker ikkje navn). Resultatet var det samme, Cambridgen viste seg nok ein gang som ein meget god cd spiller.
    Så no sitter eg å hører på Bjørn Berge med eit smil, han har aldri hørt så bra ut nokon gong!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allerede har en Pioneer 575 kan du vurdere å oppgradere lyddelen hos www.norskaudioteknikk.no med deler fra http://www.lcaudio.dk/index.php?page=19

Jeg oppgraderte en 1000.- Sony CD-spiller for noen år siden og den spilte jevnt med 10000.- CD-spillere senest i fjor. Jeg måtte levere tilbake en dyr nyinnkjøpt CD-spiller fordi kona klaget på lyden til den nye i forhold til den gamle..

LC Audio solgte ferdig oppgraderte 575 for DK 3000.- tidligere. Nå ligger det 585 i prislista.

LC Audio er seriøse greier. Sjekk oppgraderingssettet til Philips 963 nederst på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange sier philips dvp9000 er fullt på høyde med cd spillere i samme prisklasse (4000), og dette er folk som ikke vanligvis kjøper stereo på elkjøp, for å si det sånn.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble possitivt overasket over oppløsningen og lydbildet på Philips DVD 963SA spilleren som vel er forløperen til dvp9000, og er utstyrt med uppsampling av cd mediet og avspilling av SACD osv. En dedikert CD spiller til samme prisen som en DVD spiller burde vel pr. deffinisjon spille stereo audio bedre enn en DVD spilleren som må være utstyrt med andre lyd og bilde prosessorer som kan negativt påvirke hverandre, og som vel også gjenspeiler prissettingen av spilleren noe.

I en dedikert CD spiller, kan man prioritere litt anderledes og den kan konstrueres enklere hvor det fokuseres 100% på lyddelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Hvis du allerede har en Pioneer 575 kan du vurdere å oppgradere lyddelen hos www.norskaudioteknikk.no med deler fra http://www.lcaudio.dk/index.php?page=19

Jeg oppgraderte en 1000.- Sony CD-spiller for noen år siden og den spilte jevnt med 10000.- CD-spillere senest i fjor. Jeg måtte levere tilbake en dyr nyinnkjøpt CD-spiller fordi kona klaget på lyden til den nye i forhold til den gamle..

LC Audio solgte ferdig oppgraderte 575 for DK 3000.- tidligere. Nå ligger det 585 i prislista.

LC Audio er seriøse greier. Sjekk oppgraderingssettet til Philips 963 nederst på siden.
    Modda du den billi-Sonyen med ny op-amp i analogdelen eller monterte du ny
    "klokke"? Har faktisk vurdert dette også,men er litt skeptisk da jeg har garanti på Pioneer-spillern ennå. Tenkte å kjøpe op-amp til H/K HD710 spillern,men er i tvil om jeg skal kjøpe AD825 op-amp eller OPA2604AP op-amp, noen som har prøvd dette/disse?

Newcomer firmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kone faktor

Alltid hyggelig at sjefen i huset interesserer seg for hva disiplene i huset har som hobbyer!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppgraderte en 1000.- Sony CD-spiller for noen år siden og den spilte jevnt med 10000.- CD-spillere senest i fjor. Jeg måtte levere tilbake en dyr nyinnkjøpt CD-spiller fordi kona klaget på lyden til den nye i forhold til den gamle...
    Var det lyden eller økonomien pris/lyd forholdet som var problemet her? ....:-?

Mitt kjennskap til den generelle Audio og hifi interessen hos en del kvinner, så får jeg en misstanke om en liten omskriving av virkeligheten, eventuellt en liten manipulering for å få deg til å heve kjøpet å kunne bruke 10k kr på andre ting enn en cd spiller når jeg leste innlegget ditt Torf. Mulig jeg tar feil...;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •