Brukt DAC med varm og god lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Brukt DAC med varm og god lyd?

Jeg vurderer svakt om en DAC er neste oppgradering i anlegget, og ønsker meg nok i så fall en DAC med litt "vinylfølelse" ? .. Fikk nylig AW100 i hus, som ga meg et åpnere lydbilde samtidig som det ble mindre skarpt i diskanten og litt varmere i mellomtonen. Dette ga såpass med mersmak at jeg vurderer om en DAC som bidrar ytterligere til disse egenskapene kunne vært moro.

Noen som har forslag til slike, da gjerne eldre som kan skaffes rimelig på bruktmarkedet, jo færre tusenlapper jeg slipper unna med jo gladere blir jeg
    --
    Thorbjørn

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville absolutt sett i retning av en brukt Doxa DAC 014, helst mk2 varianten. Lyden i de forskjellige variantene er ganske lik. Varm og detaljert med en virkelig god mellomtone, og en diskant/dypbass som er litt tilbaketrukket helt ute på flankene. Lyden har av mange blitt beskrevet som vinyl-aktig.
    Disse får du for mellom 3-4000,-
    Jeg angrer på at jeg solgte min, for å si det slik.

Ellers kan du jo se etter en brukt EC DAC, ECD-1.

- Freddy

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke ut disse. Hva med Cambridge Audio DAC3, noen som vet noe om den?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da motsier jeg meg selv litt som vanlig, og begynner å gruble litt:

Jeg begynte å vurdere om en ny DAC hadde vært tingen for å oppgradere anlegget ytterligere, men når jeg begynner å se på brukte DACer fra noen år tilbake så slår det meg at er dette virkelig noe særlig lurt? Går ikke utviklingen såpass fort at teknologien som satt i dyre DACer for noen år siden er "allemannseie" i dag? Ser f.eks Electrocompaniet sin ECD1 med sin 192khz/24bit DAC.. fra tja.. 2000-2002? Dette er jo samme type DAC som sitter i surroundrecieveren min i dag? Er EC DACen virkelig bedre, og i så fall hvorfor?
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lyder blir ikke nødvendigvis noe bedre av en 24bit da... den 10år gamle doxan er forøvrig 20bit. plata er 16bit. men dette er ikke en datamaskin hvor bare mhz regjerer. specs spiller null rolle om ikke komponentene er gode og greit sammensatt.
    har den doxan. til 2500-3000 som den bruker å gå for er den et lite scoop. en dvd til 500kr, doxa dac og bling en cd spiller til nesten 10k. den spiller iallefall bedre enn cayin 251b

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    (...) men når jeg begynner å se på brukte DACer fra noen år tilbake så slår det meg at er dette virkelig noe særlig lurt? Går ikke utviklingen såpass fort at teknologien som satt i dyre DACer for noen år siden er "allemannseie" i dag? (...)
    Som Einis sier er det også andre kvaliteter en selve dac chip'en som bestemmer lydkvaliteten. De analoge kretsløpene etter selve chip'en og strømforsyningen er det som koster mest å lage skikkelig bra i dag, og er de som har mest å si for det endelige resultatet.

Og i tillegg finnes det kvalitetsvariasjoner på selve chip'ene også, selv om de tilsynelatene har de samme spesifikasjonene.

Cambridge DAC'en har jeg ingen erfaring med.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

ikke for å ødelegge denne tråden..: men hva er en DAC?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC er en boks som tar inn et digitalt lydsignal (spdif eller AES/EBU) fra en CD-spiller (transport) og lager analog lyd av signalet. En vanlig cd-spiller har en dac og en transport.

Den vanligste grunnen til å kjøpe en dac er for å bruke spilleren (DVD eller CD) du har og få mye bedre lydkvalitet.

Var det forståelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du tak i en brukt Parasound DAC1000, så kjøp den! Du blir strålende fornøyd!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Får du tak i en brukt Parasound DAC1000, så kjøp den! Du blir strålende fornøyd!
    Den er varm i klangen? Aner du hva de ligger på i bruktmarkedet? alder?
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke karakterer som varm lyd er noe som gjør særlig til forskjeller i bare dacn. langt enklere å dreie forsterkeren den veien.

Newcomer Asbjørn sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer å komme over en Audio Note Dac 3 så er det bare å kjøpe ASAP :-) Her er det et fantastisk stort og behagelig lydbilde (spesielt mellomtonen er magisk, Audio Note bruker/brukte rør på utgangen).

Min Denon 3910 har kanskje et mer nyansert, men kan ikke hamle opp med den feelingen som Audio Noten gir (den er vel nå ca 8 år gammel). Den kostet ca 18 lapper i sin tid (men burde vel være mulig å kjøpe for et par tusen, hvis noen er villig til å selge)

Som du sikkert skjønner så har jeg en selv ;-) og den blir nok med meg en del år til......

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Freddy
    En DAC er en boks som tar inn et digitalt lydsignal (spdif eller AES/EBU) fra en CD-spiller (transport) og lager analog lyd av signalet. En vanlig cd-spiller har en dac og en transport.

Den vanligste grunnen til å kjøpe en dac er for å bruke spilleren (DVD eller CD) du har og få mye bedre lydkvalitet.

Var det forståelig?
    yes yes!! forstod det jge! =)=) gjør den musikken liksom litt mer rolig og oppløst?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    (...) gjør den musikken liksom litt mer rolig og oppløst?
    Det kommer an på hvor bra dac'en er i forhold til den spilleren du kobler den til for å oppgradere :-) Men jeg ville heller sagt mer naturtro lyd, det er i hvertfall det jeg har opplevd ved å koble på en dac på dvd-spillere og litt eldre cd-spillere. Forskjellen varierer jo naturligvis med utgangspunktet.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    ikke for å ødelegge denne tråden..: men hva er en DAC?
    ren oversettelse norpimp.
    D igital
    A nalog
    C onverter

gjør om det digitale signalet til ett analogt
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en electrocompaniet eci 2, samme med en meridan 566 og synest det fungerer meget bra. Den er dog kanskje litt gammel, men vil vel tro at nyrere merdian dac vil ha lik klangkarakter. Jeg har selv hatt cambrigde dac og må si at merdian var mye bedre til min forsterker.

Ellers føler jeg at det har fungert bra med billig dvd spiller og en "dyr" dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Den er varm i klangen? Aner du hva de ligger på i bruktmarkedet? alder?
    Jeg kjøpte min i 1995. Den kostet da kr. 8000,-. Jeg vil tro at du kan få den brukt for ned mot 2000,- Sjekk førøvrig denne linken her:
    http://www.parasound.com/service_inf...cod_index.html
    De andre Parasound DAC'ene på denne listen er også veldig interessante bruktobjekter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •