CD-spilleren hakker, kan noe gjøres?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-spilleren hakker, kan noe gjøres?

Jeg har en snart 10 år gammel Onkyo CD-spiller som gradvis har begynt å hakke. Spilleren er forsiktig brukt og har ingen andre mangler eller feil. Det er oftest de første sporene på CD'en som hakker (Gjelder også helt nye disker, så det er ikke riper i Cd'ene som er årsaken.)

Jeg mener denne spilleren bør kunne snurre ennå noen år til, og trenger tips til hva som kan gjøres for å rette feilen.

Er dette tegn på en cd-spillers død, eller kan en enkel justering/rensing være løsningen på problemet?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan forsøke å rense laseren. Dette kan du gjøre selv med q-tips og rensevekse beregnet på elektronikk. Det er lang fra sikkert at dette vil hjelpe, så spilleren må nok sikkert ha seg en tur på verksted...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt vanlig at "glidemiddelet" på Lasertransporten blir "besatt" av støv,dritt og fluer. Du må rense "stangen" og tilføre nytt glidemiddel. Gjerne en super-lenge-holdbar sykkelkjede-smørning, eller noe som "glider" i mange år.

Bruker det på egen CD-spiller, Denon DCD-1560 som snart blir 16 år, men spiller som en DRØM, fortsatt, men kun på Orginal-CD'er. Har ikke skiftet laser på den ennå.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har òg en følelse, som dere, at det kun er snakk om behov for rensing. Vil prøve å fikse på dette selv (q-tips o.l.), men håper å kunne nå inn til laser og "laseroppheng" uten å måtte demontere for mye av spilleren.

Vil jeg nå inn til aktuelle områder via CD skuffen?
    Og mens jeg er i gang, hvem fører rensevæske for den type elektronikk?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.diskuter.no/showthread.php?t=6306

Juster potmeteret og rens laseren

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller kjøp en ny spiller!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CDF, takk for informativ link!
    Rensing av laser skal la seg gjøre, men hva er et potmeter?
    Samtidig står det skrevet en del om "sleden" uten av jeg anser denne komponenten for å være særlig tilgjengelig for smøring da jeg ikke har 3 år teknisk høgskole?

Fant denne rensedisken hos play.com
    http://play.com/play247.asp?pa=genbr...C&title=688800
    Er det noen som tror denne kan fungere bedre enn om jeg selv bruker rensevæske og q-tips?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson har diverse rensemedier for cd/dvd

http://www.clasohlson.no/shop/store/...3A53+PM#q17909

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    CDF, takk for informativ link!
    Rensing av laser skal la seg gjøre, men hva er et potmeter?
    Samtidig står det skrevet en del om "sleden" uten av jeg anser denne komponenten for å være særlig tilgjengelig for smøring da jeg ikke har 3 år teknisk høgskole?

Fant denne rensedisken hos play.com
    http://play.com/play247.asp?pa=genbr...C&title=688800
    Er det noen som tror denne kan fungere bedre enn om jeg selv bruker rensevæske og q-tips?
    Sleden er sikkert bare den føringen for laseren.
    Bør være glatt og fin slik at den sklir lett.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Holy Diver
    Vil jeg nå inn til aktuelle områder via CD skuffen?
    Og mens jeg er i gang, hvem fører rensevæske for den type elektronikk?
    Du må nok skru dekselet av spilleren for å komme til, men du trenger ikke demontere så mye mer. Mulig det sitter et deksel eller lignende på selve drivverket også. Med litt teknisk innsikt skulle det ikke være no problem å finne fram.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sled er de saken som flageborg snakker om. Potmeter er en motstand ,men det er noe du kan justere. Somregel så er det noe som du kan stikke en stjernetrekker nedi. Du kan rense laseren (åpne den og rense) og hvis den fortsatt hakker så kan du justere opp laserspenningen. Dette skrev jeg når jeg gikk på VK2 serviceelektronikker så det ligger jo godt under fagskolen

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk på butikken og kjøp følgende:
    Tannbørste.
    Q-Tips
    Ett eller anett smørende (jeg brukte lipsyl sist Har holdt i 3 år nå)

Åpne spilleren og dra cdluken ut. Bruk tannkosten til å rense drevet på laseren og smør den på nytt med "luben".
    Rens rundt om med q-tips.
    Monter sammen og kjør på med musikk. FUnker det fremdeles ikke så er det snakk om potmeter justering etc.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da har jeg en viss formening om hva som må gjøres. Skal teste ut disse tipsene. Takk for hjelp alliopa!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke prøv å justere opp laserstyrken med potmeteret først.. Rens først, fungerer det ikke da så kan du prøve å skrue opp spenningen.. Men det fører bare til at laseren ryker etter kort tid..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her i trådene over, og ren laserlinse og en visuell kontroll og fjerning av støv og andre fremedlegemer, er vel et greit sted å begynne. Justering av potmetere for laser eller andre kretssløp som påvirker plateavlesningen, er etter min mening ikke uten videre å anbefale, hvis man ikke kjenner konstruksonen godt, og vet hva man gjør. Problemene kan fort bli værre også med slike inngrep, og det kan være vanskelig å komme tilbake til utgangspunktet, hvis man er litt ivrig, for å si det sånn.

Går ut i fra at avlesnings problemet gjelder generellt for alle plater som blir satt inn, og ikke bare gjelder 1 eller 2 "problem" plater eller helt i begynnelsen når cd spilleren ikke er oppvarmet, slik at cd spilleren kan ha et termisk problem eller litt dårlige loddepunkter osv.

Har ellers etter en del cd reperasjoner vært ute for mye rart av forurensninger som kan komme inn i cd spilleren og kan skape problemer. Et eksempel at det har samlet seg tråder, hår eller en hel farm av "hybelkaninar" rundt senterspindel akselen som roterer cd plata, noe som kan bygge seg opp og påvirke laser picup vogna negativt så det blir vanskelig å spille av de første sporene nermest senter av plata.
    Hvis det ikke er noe tvinnet opp rundt centermotorakselen der når du inspiserer, så kan en mulig feilkilde være at smøremiddelet på sleidene som laser picup vogna kjører på, over tid har tørket ut eller er blitt "forurenset", så ikke vogna klarer å flytte seg helt jevnt i det området med de største avlesnings problemene. Er litt usikker på hva slags smøring de forskjelige fabrikantene benytter seg av her, men det kan kanske være en ide å bare vaske vekk det som er der i problem området, og overføre litt av overskuddet fra lenger ut på sleiden.Fremmed legemer som over tid kommer inn sammen med cd plata, kan legge seg de utroligste plasser også, sjekk også at det ikke ligger noe å fysisk stenger for laserlinse bevegelsen eller endestopp for laser picup vogna.
    Enkelte produsenter benytter en plast skrue som roterer og flytter/skrur cd picup vogna frem og tilbake på sleidene, har du en slik skrue, kan denne være en feilkilde. Er den utslitt, skadet eller full av fremdelegmer som forstyrrer sleide transporten. noen cd transporter benytter også små metall fjærer i forskjellige sammenhenger, slike fjærer har en tendens til å hoppe av, knekke eller på andre måte over tid slutter å fungerer, noe som igjen kan påvirke nøyaktigheten til avlesningen.

Hører man litt etter på hvordan cdspilleren jobber når den har problemer med avlesningen, kan man av og til få litt mer indikasjoner på hva som kan være feil. Hører man f.eks litt stygge raslelyder, kan friksjonen mellom senter av plata og senter leiet blitt litt for dårlig, så cd spilleren ha litt problemer med å spinne plata opp og holde riktig rotasjons hastigheten på plata og den gradvise rotasjons hastightsorandringen er størst når plata avleser de første sporene, så smuss eller andre dårlige arbeidsforhold her , kan føre til at avlesningen for laseren blir vanskelig. (i motsetning til vinyl platespillerene, hvor rotasjons hastigheten er mest mulig konstant og pickupen begynner ytterst og går unnover, jobber en cd spiller litt anderledes med at den leser plata innerst og går utover , og streber å holde periferi hastigheten i avlesnings området, eller klokker seg inn så datastrømmen kommer ut til riktig ...)

Sjekk gjerne også at den "platestrammeren" som kommer ned og skal presse cdplata mot spindelen, kommer på plass, og at det ikke har byggd seg opp smuss, som gjør at ikke denne kommer helt på plass så det blir introdusert vibrasjoner eller at plata ikke spinnes opp skikkelig.

Nå kommer jeg ikke på flere ting gitt....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folkens, takk så mye for utfyllende og lettfattelige tips! Jeg har aldri hatt behov for å åpne spilleren før, så det blir en ny erfaring for min del. Derfor er det beroligende å høre at relativt enkle grep bør prøves ut først, som forsiktig fjerning av synlige og lett tilgjengelige fremmedlegemer o.l.
    Dette skal prøves ut i kveld, kommer tilbake med rapport og resultat!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå åpnet spilleren og sveipet forsiktig over laseren med q-tips og lofritt papir. Kunne ikke se støv på linsen, men det er vel ikke mye som skal til før det blir trøbbel. Sleden så hverken tørr eller greasy ut, så jeg lot den være foreløpig. Spilleren er skrudd sammen igjen og fungerer som om den var ny. Fatter ikke at det bare var dette som skulle til..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt normalt. Der er intet å se på linsen, sveipe med en q-tip og den er som ny...har gjort det på min dvd spiller også.
    Så fint at den funker igjen da....

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og tenk deg de med 10 tommeltotter som enten kaster eller sender inn spilleren på service og betaler dyre penger for at en ler og gnir seg i fingrene mens han renser laseren med e Q-tip
    :O

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •