hvis man må velge: DVD m/HDMI vs m/HDD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question hvis man må velge: DVD m/HDMI vs m/HDD

Kjøper min først LCD TV (Viewpia). Skulle gjerne kunne kjøpe en DVD med både harddisk og HDMI/DVI utgang, men kombinasjonen blir for dyrt så vidt jeg kan se (vil ikke bruke mer enn 6k på DVD). Hvor mye bedre blir TV bilder av å kunne koble DVDen til TVen med HDMI, spesielt med hensyn til lagrede fjernsynsprogrammer? Fordelene med harddisk er utallige etter min syn...

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags innganger har du på TV'n da? Scart og komponent?

....og velkommen til forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

innganger

[gjelder Viewpia, 26" LCD men 32" skal være det samme]
    innganger til TV: scart, DVI (HDCP), comp.DVD (norsk kilde)
    interfaces : PC In / D-SUB, Péritels, DVD (Y/Pb/Pr,AUDIO L-R IN, RS - 232C, DVI, S - VIDEO, DTV-IN (480p, 576p, 720p, 1080i) (fransk kilde)
    (har ikke kjøpt den ennå!)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best (skarpest) bilde får du med DVI/HDMI, dernest komponent/scart. Noen liker bilde bedre analogt for det kan bli vel skarpt og firkantet. Det vil si at med scart tilkobling kan du oppnå et tilfredstillende bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som klawrenc er jeg ut etter å optimalisere bildet på min Viewpia. Den er i dag koblet til DVD-spiller med en scart-kabel. Jeg så at de hadde en komponetkabel på Clas Olsson til ca. 150,-. Vil det bli merkbart bedre bilde om jeg bytter ut scartkabelen med denne?

Dårlig bilde på playstation (ps2) er også et problem. Min ps2 er i dag koblet direkte på skjermen med kabelen som fulgte med (tror det er en komposittkabel med scartovergang). Dersom jeg kobler dvd-spiller til skjerm med en komponent og kjører ps2 via dvd spiller, vil det gi et bedre bilde? Eller bør jeg kjøpe meg en bedre kabel direkte mellom ps2 og skjerm?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toft
    Som klawrenc er jeg ut etter å optimalisere bildet på min Viewpia. Den er i dag koblet til DVD-spiller med en scart-kabel. Jeg så at de hadde en komponetkabel på Clas Olsson til ca. 150,-. Vil det bli merkbart bedre bilde om jeg bytter ut scartkabelen med denne?
    Bruker du scart m/RGB skal denne være i nærheten av komponent, men til 150 kr så er det bare å prøve. Du får jo p-scan over komponent og hvis DVD'n gir ut dette bør det bli bedre. Går da utfra at din LCD tar imot dette.

Dårlig bilde på playstation (ps2) er også et problem. Min ps2 er i dag koblet direkte på skjermen med kabelen som fulgte med (tror det er en komposittkabel med scartovergang). Dersom jeg kobler dvd-spiller til skjerm med en komponent og kjører ps2 via dvd spiller, vil det gi et bedre bilde? Eller bør jeg kjøpe meg en bedre kabel direkte mellom ps2 og skjerm?
    Nei, dårligste ledd er fremdeles kompositt.
    Ja

Newcomer poda sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp LG RH7800H på Fyndbørsen Det koster deg ca 4500 ferdig levert i Norge! Den har HDMI + 160 GB HDD og inspilling på Dual Layer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Bidda. Kjøpte meg en componentkabel hos Clas Olsson og koblet til. Endret så til progresiv scan i setup-menyen på DVD-spilleren. Har switchet en del frem og tilbake mellom scart og componet og det kan virke som om bildet på DVD-filmene blir noe bedre med sistnevnte kobling. TV-bildet blir imidlertid det samme. At koblingen mellom skjerm og DVD er gjort med component påvirker vel ikke det vanlige bildet, men kun DVD-materialet? Det går en vanlig RF-kabel fra antenneuttak til DVD og fra DVD til LCD-skjermen, og det er vel denne koblingen som bestemmer kvaliteten på det vanlige TV-bildet?

Det er vel ikke noe problem at scartkoblingen fortsatt står i selv om vi nå bruker componentkoblingen? Det samme gjelder kabelen til PCen som står i bak skjermen selv om vi ikke har koblet til Pcen? Det er nemlig så mye styr å koble til og fra kabler etter hva som til enhver tid er i bruk.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare la kablene stå. RF signalet ditt påvirkes ikke, men du burde også få tv-signaler igjennom komponent, hvilken DVD recorder har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Jeg har en Panasonic DMR-E55. Den er tilkoblet antenneuttaket med en RF-kabel. Jeg har vel ikke muligheten til å ha komponet fra antenneuttaket til DVD-spilleren? Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg er som sagt rimelig fersk på dette området.

Når det gjelder ps2: Bør jeg skaffe meg en ny kabel mellom ps2 og skjermen? En vanlig kompositt med scart-overgang (det som fulgte med konsollen) er vel ikke det samme som en scart-kabel mellom konsoll og skjerm?

Når det gjelder TV-bildet vurderer jeg å skaffe meg digital tilkobling. Dette vil da koste meg 600,- i året + leie av dekoder 59,- pr. mnd. Blir det merkbart bedre bilde?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg missforstod, men RF inn må du ha (fra parabol tuner kan du bruke scart) og mulig at du kan sende dette videre til TV'n via komponent, les brukerveiledningen, Pioneer kan gjøre dette.

De 2 andre spørsmål stiller du i rett kategori så sikrer du at du får svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •