For dere som tror at folk vil løpe å kjøpe HD. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 43
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For nye dekoder-bokser som tar imot hd signaler vil vel da fungere som tuner, for så å sende bilde og lyd til hd-skjermen?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Men er det da DVB-T tuneren som er akillesen her?
    For de skjermene som er HD-Ready nå, de takler vel de kravene du listet opp. Disse skjermene vil da takle et hd signal så lenge det kommer fra en DVB-T tuner?

Kan man da kjøpe skjerm nå, og tuner senere? (Kan vel da koble denne med hdmi...?)
    Ja, det er det som blir fremgangsmåten. I sverige koster slik bokser fra ca 1000 kr. De som selges nå i sverige støtter ikke HDTV slik at når de begynner å sendte HDTV via DVB-T så må de kjøpe seg en ny tuner med HDTV støtte og komponent/DVI/HDMI utgang.

Det man må huske på at man trenger slike bokser til hver eneste tuner, dvs en boks til tv'n i stua, en til videospilleren i stua, en til DVD opptakeren, en til tv'n på barnerommet osv. Mente jeg leste en plass at de fleste svenske hjem trenger i snitt 3 slike bokser. Har vært en del ramaskrik om det der borte. Spesielt siden de nå er begynt å slå av de analoge nettet slik at folk MÅ kjøpe disse for å se TV.

I dag finnes det allerde TV apparater og DVD opptakere med innebygd DVB-T tuner. Men disse støtter kun MPEG2 komprimering.

I fremtiden vil det nok finnes TV apparater med innebygd DVB-T tuner med støtte for MPEG4 og HDTV. Da trenger man ikke boks i tillegg. Disse apparatene vil nok utstyres med kortleser.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man trenger én boks til hvert apparat man vil bruke, så må jo fremtiden ligge i innebygget tuner.. Hvis da ikke noen klarer å lage en multi tuner som kan sende forskjellig signal til x antall kilder. (kanskje til og med over trådløst nettverk..? men det krever vel en del båndbredde)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sverige vil det i løpet av året komme i salg en tuner som kan kobles på antenne inntaket som konverterer signalet til standard PAL B/G slik at man kan bruke apparatene i huset som tidligere. Hvordan dette funker og hvor mange kanaler den klarer på en gang vet jeg ikke.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende utvikling, men viser jo kanskje at det kan være kjekt å sitte på gjærdet å vente med stor-kjøpet inntill de digitale sendingene begynner å bli etablert..

Men så var det det med PS3 da.. Den pusher jo veldig på tanken med å kjøpe noe mer høyoppløst enn en vanlig tv..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Moho!
    Jeg tror kanskje du har missforstått litt. Det nye digitale bakkenettet er ikke et HDTV-nett. Det er kun en digitalisering av det analoge bakkenettet på lik linje med digitaliseringen vi har vært igjennom for satellitt-TV. De nye digitale bakkenettet vil distribuere TV-kanaler i SD akkurat som digital-TV via satellitt. Begge systemene, DVB-S og DVB-T, vil kunne benyttes til distribusjon av HDTV i framtiden. Men i første omgang er det altså bare snakk om en digitalisering av SDTV.
    På samme måte som man må ha en satellitt tuner, en DVB-S tuner, må man også ha en DVB-T tuner for å motta de nye bakkesendingene. Denne tuneren kan være intern eller ekstern. Hver tuner kan kun mota èn kanal om gangen. Men det vil nok raskt dukke opp flertuner løsninger.
    På toppen av dette kommer dekoding av evt kodete kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man vil unngå eksterne set-top bokser kan en allerede i dag kjøpe TVer som er modulbygget slik at en kan oppgradere tven når det digitale bakkenettet står klart. Både Loewe og B&O er slik, selv på de rimeligste modellene, gjelder sikkert flere andre merker også.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hei, Moho!
    Jeg tror kanskje du har missforstått litt. Det nye digitale bakkenettet er ikke et HDTV-nett. Det er kun en digitalisering av det analoge bakkenettet på lik linje med digitaliseringen vi har vært igjennom for satellitt-TV. De nye digitale bakkenettet vil distribuere TV-kanaler i SD akkurat som digital-TV via satellitt. Begge systemene, DVB-S og DVB-T, vil kunne benyttes til distribusjon av HDTV i framtiden. Men i første omgang er det altså bare snakk om en digitalisering av SDTV.
    På samme måte som man må ha en satellitt tuner, en DVB-S tuner, må man også ha en DVB-T tuner for å motta de nye bakkesendingene. Denne tuneren kan være intern eller ekstern. Hver tuner kan kun mota èn kanal om gangen. Men det vil nok raskt dukke opp flertuner løsninger.
    På toppen av dette kommer dekoding av evt kodete kanaler.
    Visste vel at det digitale bakkenett ikke er det samme som hdtv. Leste en god artikkel om det i siste lyd og bilde! Men kan skjønne at mine utspill kan ha gitt illusjonen om at det var dette jeg var forvirret om...

Men er det sansynlig å tro at dette digitale bakkenetet også vil kunne bli brukt til distribusjon av hdtv? (Om jeg ikke har misforstått det du skrev.)

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    Ja, for forskjellen mellom SD og HD er jo virkelig merkbar på TVer under 20"
    På crt-skjermen som er tilpasset analoge SD-sendinger nei. På flatskjermer er det veldig lett å merke forskjell, uansett størrelse.
    Øyet har en begrensning på hvor små detaljer som oppfattes. På en 14" fra 2m avstand vil det være mer eller mindre umulig å se forskjell på 480p og 1080p.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for forskjellen mellom SD og HD er jo virkelig merkbar på TVer under 20"
    På crt-skjermen som er tilpasset analoge SD-sendinger nei. På flatskjermer er det veldig lett å merke forskjell, uansett størrelse.
    Øyet har en begrensning på hvor små detaljer som oppfattes. På en 14" fra 2m avstand vil det være mer eller mindre umulig å se forskjell på 480p og 1080p.
    Nå er det vel ingen som sitter 2 meter unna 14" Ungene sitter seg som regel 0.5 meter unna om ikke nærmere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man tror man ikke merker forsjell på SD og HD på små skjermer så har en ikke testet en PC med tv-kort før, eller sett divX-filmer på PCen. Sammenlikn dette med noen HD-klipp.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Nå er det vel ingen som sitter 2 meter unna 14" Ungene sitter seg som regel 0.5 meter unna om ikke nærmere.
    Jeg sitter faktisk ca 2m fra min 14" Grundig tv. Meget god tv med skjevt bilde, knukket antenne og ikkefungerende fjernkontroll .

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, når jeg bodde hjemme hadde jeg 14" TV og laserdisc-spiller. Satt ca. 1.5-2m unna. På barnerommet her er det en 25", seeravstand 2-2.5m. 0.5m unna er ikke akkurat behagelig i lengden. De fleste amerikanere har også TV på kjøkkenet og soverommet, her er seeravstand også typisk ihvertfall et par meter. Med de størrelsene som er vanlige spiller det ingen rolle om det er SD eller HD.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man tror man ikke merker forsjell på SD og HD på små skjermer så har en ikke testet en PC med tv-kort før, eller sett divX-filmer på PCen. Sammenlikn dette med noen HD-klipp.
    Jeg har en 19" på kontoret. Om jeg står et par meter unna er det umulig å se forskjell på 720p HD og 624x352 xvid. Det er en formel for hvor små detaljer øyet kan oppfatte, skal se om jeg finner den igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 19" på kontoret. Om jeg står et par meter unna er det umulig å se forskjell på 720p HD og 624x352 xvid. Det er en formel for hvor små detaljer øyet kan oppfatte, skal se om jeg finner den igjen.
    Det trengs ikke. Det står allerede i denne tråden her:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...amp;highlight=

Det er likevel mer enn bare oppløsning som skiller standard bakkesendt PAL og HD..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker heller ikke noen forskjell på SD og HD på en 42" plasma fra 30 meters avstand, men det betyr ingenting.

Selv de minste LCD apparatene vil i fremtiden være HD-ready.

Jeg merker iallfal stor forskjell på min PC skjerm på normal titteavstand. De som sitter 2 meter unna 14" bryr seg nok heller ikke om HDTV i stua.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merker heller ikke noen forskjell på SD og HD på en 42" plasma fra 30 meters avstand, men det betyr ingenting.

Selv de minste LCD apparatene vil i fremtiden være HD-ready.

Jeg merker iallfal stor forskjell på min PC skjerm på normal titteavstand. De som sitter 2 meter unna 14" bryr seg nok heller ikke om HDTV i stua.
    Mitt eksempel med 14" var for eksempel til bruk på kjøkkenet. Mange amerikanere har TV der, og den er stort sett alltid ganske liten og blir sett på fra flere meters avstand mens man lager mat o.l.

Poenget er at det er meningsløst å ta slike apparater med i betraktningen ang. HD-utbredelse. Den eneste måten å måle på er IMHO om husstandens hoved-TV er HD eller ikke.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har amerikanernes interiørvalg på kjøkkenet med dette å gjøre?

Har jeg forstått riktig hvis det digitale bakkenettet sørger for at TV-sendingene blir i DVD-kvalitet?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Har jeg forstått riktig hvis det digitale bakkenettet sørger for at TV-sendingene blir i DVD-kvalitet?
    I Sverige opplever man det motsatte. Her er kvaliteten dårliger digital enn analog. Det er fordi de stapper inn mange stasjoner inn på samme frekvens og dermed blir det lite båndbredde igjen. Gjelder jo dagens satelitt sendinger også som baserer seg på samme system. Noen kanaler er bra mens andre er forferdelige. MPEG4 som KAN gi bedre kvalitet blir nok mest sikker brukt til å tilby flere kanaler isteden for bedre kvalitet. Det er det folk bryr seg om.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk..da er jo hele poenget med digitalt bakkenett borte.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •