Den offisielle Blu-ray/HD-DVD-tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 288
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den offisielle Blu-ray/HD-DVD-tråden

Ser at det begynner å bli mange like tråder med diskusjon rundt disse to formatene, hva med å samle alt dette i en offisiell tråd for å unngå dobbeltpostinger?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Den første Blu-Rayspilleren til overkommelig pris ser ut til å bli PS3.
    Den har HDMi utgang.
    Ventes våren 2006.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger opp denne tråden med mer info. Som sagt kommer det nok til å kommer mer og mer nyheter angående dette så fornuftig å samle det i en tråd. Hva med å gjøre denne tråden sticky?

Blue-ray news fra philips:

"Hollywood, CA – May 2005 – Broad acceptance and adoption of Blu-ray Disc has led to the maturation of the complete disc manufacturing process. Having multiple companies involved with each step has contributed to process improvements and cost efficiencies that bring the long-term cost of manufacturing BD-ROM discs in line with current DVD replication costs.

“There are a lot of companies trying to stake out a position in various aspects of BD-ROM manufacturing,” said Kazuhiro Tsuga, executive officer of Matsushita Electric. “As a result, we are seeing multitudes of improvements in processes and technology, as well as the effects of economies of scale that make replication extremely cost effective.”

The most recent advances come in the area of cover-layer technology, where one of two approaches (film bonding and spin coating) can be used to apply the 0.1mm cover-layer used in a Blu-ray Disc.

The spin-coating process, which uses resin to form the cover-layer, is now being piloted in Torrance, California by Panasonic, who, in cooperation with Origin Electric, has developed replication technology and equipment for the mass production of spin-coated discs.

In film bonding, the development of new extruded film technology by several leaders in the chemical industry has significantly reduced film costs. A new film product from Teijin reduces the cost of the cover film to one-third of the cost of conventional polycarbonate materials, and Degussa, a new BDA member company, projects a single-digit Euro cents per-disc cost at launch. In addition to these advances in film materials, Lintec Corporation’s hard coat material and film bonding process makes the film bonding method very efficient.

With the improvements in cover-layer technology, and in preparation for mass production of BD-ROM discs, Singulus Technologies, a leading manufacturer of replication equipment, has developed replication systems that will target cycle times towards three seconds. Yields are expected to exceed 90 % in a full-scale, mass production environment.

Sony has developed equipment to streamline the disc mastering process by reducing the eleven steps currently used in DVD mastering to five for BD-ROM. This mastering process, Phase Transition Mastering (PTM), requires as little as one-fifth of the space required for DVD mastering and the equipment can be configured to allow mastering of both BD-ROM and DVD-ROM on a single system. The first two commercial machines are for Technicolor and Cinram for Q2, 2005 installation.

With these developments in the industry, replication facilities in the United States are setting up and preparing to mass produce BD-ROM Discs. Technicolor is establishing a complete pilot BD disc manufacturing process by July 2005. Cinram already has a pilot replication line that produced demo discs for CES 2005 and is awaiting the delivery of commercial lines.

“Fox is pleased to see the increasing number of technology companies and materials vendors committing to Blu-ray implementation, which is reducing costs to promising levels through technological breakthroughs and innovation,” said Danny Kaye, SVP Technology and Research Strategy at Twentieth Century Fox. “We look forward to continued technological progress along with developments in content protection.”

In addition to ramping up for mass production of the 50GB discs that will be available at format launch, Blu-ray has begun work to ensure that the format continues to grow as high-definition technology evolves. Blu-ray companies have successfully demonstrated 200GB discs in a laboratory environment and are poised to further expand the format’s capacity as needs dictate."

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Den første Blu-Rayspilleren til overkommelig pris ser ut til å bli PS3.
    Den har HDMi utgang.
    Ventes våren 2006.
    I Japan. Juletider er nok en mer realistisk norsk utgivelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som det blir et felles nytt DVD-format, og en formatkrig er nok dermmed tilfellet mellom HD-DVD og Blu-ray.

http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1306345

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vi får se.

Det kan bare være forhandlingstaktikk også.

Det ville i såfall være synd.

Det siste vi trenger er enda en formatkrig.

Hvis det blir formatkrig igjen kommer i hvertfall jeg til å sitte på gjerdet en stund for å se hvordan det utarter seg.

Uansett så vil det ikke ta så lang tid før de første multi spillerene kommer på markedet og da blir det ett spørsmål om hvilke plater man velger å kjøpe, slik som det er på tomme DVD plater i dag.

Skal bli intressant å se hva slags kampanjer de starter opp etter hvert for å få folk til å kjøpe filmene en gang til.

Kommer de til å videreføre dette enkeltdisk / dobbeltdisk systemet de har på DVD i dag tro?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg kommer til å kjøpe eller ikke, kommer nok an på prisen. Hvis spillerne koster 20k så vil jeg ikke være interessert i å investere med det første. Hvis den ligger på rundt 5-6k, så kan det være at det blir ny spiller på meg "snart". 8)

Mvh

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 vil nok ligge rundt den prisen, men om den er noe å bruke til film er vel tvilsomt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sanyo får ikke bestemt seg for hva de vil velge. Så sier man selvfølgelig? Ja takk, begge deler :wink:

http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1306397

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Twentieth Century Fox velger blue ray, dermed er Hollywood delt i to i sitt syn på HD-dvd vs Blue ray.

http://www.itavisen.no/showArticle.p...icleId=1306743

Det virker som om Blue ray har noe sterkere fotfeste på hardware fronten.

Mvh

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har godt grep på software siden også.

De eier jo Columbia Tristra og MGM blandt annet og er vel medeier i FOX i tillegg så støtter Disney Blye Ray så dette blir "blodig".

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    PS3 vil nok ligge rundt den prisen, men om den er noe å bruke til film er vel tvilsomt.
    Skulle gjerne likt å høre litt mer om hva du baserer den uttalsen der på altså. Dessuten er det anslått at den vil koste rundt 3000,- ikke 5-6000,-

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi PS 1 er en elendig CD spiller, spiller selv om den spiller dem og burde ha kapasitet nok i massevis.

Fordi PS2 er en elendig DVD spiller, selv om den spiller dem og burde ha kapasitet nok i massevis.

Fordi X-box er en elendig DVD spiller, selv om den spiller dem og burde ha kapasitet nok i massevis.

Hvorfor skulle 360 bli så mye bedre?

Det finnes ingen "alt i ett" spillere som kan konkurrere med dedikerte spillere.

En DVD spiller kan ikke konkurere med en CD spiller til samme prisen.
    En DVD opptaker kan ikke konkurere med en DVD spiller til samme prisen osv

Sånn er det bare og jeg tror ikke Microsoft har klart å snu på dette.

Prisen er vill gjetting, og jeg tror ikke jeg bummer mye i lanseringsøyeblikket.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men skal jeg tippe så vil nok PS3 (med Blue Ray/hd materiale) gi bedre bilder enn hvilken som helst DVD spiller. Men at det kommer HD spillere som er bedre enn disse er, det skal man ikke se bort i fra (det ville i såfall være rart om PS3 blir det ultimate).

Mvh

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp.
    Man får en smakebit av framtiden.
    PS2 var min første dvdspiller, og den knuste min 3 hoders videospiller ned i støvlene på billedkvalitet.
    Noen som tviler på at PS3 sin HD-avspilling vil gi et bilde som knuser en ordinær dvd-spiller sitt bilde?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke. Derfor jeg synes Arendal sin kommentar om at PS3 umulig kunne være noe å bruke til film, (fordi han mener PSX var dårlig på CD og PS2 er dårlig på DVD) var litt dårlig begrunnet.

Forøvrig var PS2 en meget habil DVD-spiller i forhold til DVD-spillere i samme prisleie som PS2 da den først kom (november 2000). Spesielt om man brukte S-video-, RGB- eller komponent-tilkobling var ikke bildet verst i det hele tatt. Jeg kan også legge til at DVD-spilleren i PS2 har blitt stadig modifisert og videreutviklet, og det er en helt annen og bedre spiller som sitter i de nye små, "New Editions" enn i de gamle.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet fra PS2 med RGB var jo deilig og grønt, husker jeg.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det må ha vært lokalt grønt hos deg, for hos meg og mine kompisser var det deilig bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da PS2 ble lansert i 2000 var det en slags sperre på RGB på DVD, visstnok for å hindre kopiering, som la et grønt lag over bildet. Var masse skriverier om dette i spillpressen, men Sony stod på sitt. Tror dette ble fjernet på nyere utgaver, men da var jeg allerede over på dedikerte spillere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Da PS2 ble lansert i 2000 var det en slags sperre på RGB på DVD, visstnok for å hindre kopiering, som la et grønt lag over bildet. Var masse skriverier om dette i spillpressen, men Sony stod på sitt. Tror dette ble fjernet på nyere utgaver, men da var jeg allerede over på dedikerte spillere.
    Det kan nok stemme, for jeg ble ikke helt klok her for litt siden da jeg testet min PS2 fra november 2000 mot en ny satin silver edition. De oppførte seg helt forskjellig med RGB tilkoblet. Hvis jeg ikke husker helt feil ble bildet grønt på DVD på den gamle, mens det ble blått på den nye. På spill funket det utmerket på den gamle, mens på den nye ble det blått også her. Snodig. Komponent på PS2 er hvertfall helt sjef

Side 1 av 15 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •