Den offisielle Blu-ray/HD-DVD-tråden - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 288
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mulig nå ja
    Har selv installert DVI-D / HDMI inngang på min egen CRT, og dette har støtte for HDCP også.

Mer info i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/crt-projektorer/29477-dvi-hdmi-kort-installert.html

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt ingenting i veien for produsentene å la spillerene sende ut 1080p

"på skikkelig vis" hvis de vil.

Husk på at det er på broadcasting at man har de største problemene med båndbredde i forhold til 1080i/p. På Blue ray har man ikke denne begrensningen i samme grad.

2006 blir ett spennende år.

Så får vi se hvor lang tid det tar før vi "må" bytte ut DVD spilleren, projectoren og receiveren for å få glede av de nye platene.

Jeg gleder meg:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at 1080@30p er definert i ATSC. Denne vil jo ta like mye båndbredde som 1080@60i og kanskje være mer hensiktsmessig for film?

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man forvente like god kompresjon på 1080i60 som på 1080p30?

Det var i så fall nytt for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var litt upresis. Jeg mente at 30p ikke ville ta mer båndbredde enn 60i. Det ble fremsatt som et "problem" at 60p tar mye båndbredde ift 60i.

Nå skal det sies at enkoderne i broadcast nok er ganske effektive. Den reelle informasjonsmengden i alle disse signalene vil jo være begrenset til 24p (original film), og jeg vil tro at to identiske frames kodes veldig nært opp mot innholdet i den første framen pluss noe overhead.

"ekte" interlaced materiale vil selvfølgelig kunne inneholde ny informasjon i hver pixel og således ikke kunne komprimeres like mye uten tap av informasjon. Dessuten er interlacing generelt plagsomt ifbm prosessering.

mvh
    Knut

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Lagunen kjøpesenter (Bergen) i Sony butikken har de en Blu Ray spiller på utstilling (demo fra Sony)...heftige greier !!! Prøvde selvølgelig å kjøpe den men det gikk ikke !!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HD-mastere for film har alltid(stort sett) blitt gjort som 1080p/24fps. Ett format som det enkelt er å 'oversette' til både 1080i/60 og 1080p/60.

Angående analoge utganger, så er ingenting bekreftet i USA foreløpig, men det er fortsatt mulig at man får full oppløsning på component ut. Det er ihvertfall tilfelle i Japan, der det er bekreftet at BR-spillere vil med all software ikke ha noe begrensning på component. Og i motsetning til DVD så vil Japan og USA ha samme sone når det gjelder BR.

Skal bli spennende å se hvordan de priser BR-filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle HD mastere ja. Men det er vel ingen konsumentformater som vil inneholde dette? Det ville jo ha gjort tilværelsen utrolig mye enklere for alle de med forskjellige rare display-enheter, HTPC etc. Alle verdens filmer i progressive 24fps format, kaste alle de-interlacere. La avspiller/display konvertere til optimalt lokalt format...

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Alle HD-mastere for film har alltid(stort sett) blitt gjort som 1080p/24fps. Ett format som det enkelt er å 'oversette' til både 1080i/60 og 1080p/60.

Angående analoge utganger, så er ingenting bekreftet i USA foreløpig, men det er fortsatt mulig at man får full oppløsning på component ut. Det er ihvertfall tilfelle i Japan, der det er bekreftet at BR-spillere vil med all software ikke ha noe begrensning på component. Og i motsetning til DVD så vil Japan og USA ha samme sone når det gjelder BR.

Alle Columbia tristar og en del andre Sony kontrollerte selskaper ( de som lager superbit utgaver) har vel 4K HD mastere?

2K er minimum for HD mastere.

Newcomer Turist sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD er enten 1280x720p eller 1920x1080i (og i framtida 1920x1080p)
    4K er 4096x2160, 2K er 2048x1080.

For å kunne lage en HD DVD eller BR DVD må man nedkonvertere 4K eller 2K til HD.

Forøvrig skal man være litt forsiktig med å ønske seg 1080p som format, hvis man ikke har et desperat ønnke om å kjøpe ny TV eller prosjektor i samme slengen. "HD Ready" sier ingenting om 1080p.

30 og 60 fps er amerikansk standard, 25 og 50 er europisk.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke problemet i å kjøpe nytt apparat for de som vil ha det beste.

Spillerene vil kunne sende ut i lavere oppløsning likevel.

De fleste er vel enige om at 4K scanning er å foretrekke fremfor 2K, altså en betydelig oversampling.

Ved videobasert materiale er det selvsagt urealistisk med oppløsninger over 1080p på lang tid enda.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Turist
    HD er enten 1280x720p eller 1920x1080i (og i framtida 1920x1080p)
    4K er 4096x2160, 2K er 2048x1080.

For å kunne lage en HD DVD eller BR DVD må man nedkonvertere 4K eller 2K til HD.

Forøvrig skal man være litt forsiktig med å ønske seg 1080p som format, hvis man ikke har et desperat ønnke om å kjøpe ny TV eller prosjektor i samme slengen. "HD Ready" sier ingenting om 1080p.

30 og 60 fps er amerikansk standard, 25 og 50 er europisk.
    Hva er i veien for å gå direkte fra analog film (i den grad det enda finnes) og til 1080i/720p?

Jeg tester flatskjerm med HTPC og 1080p desktop. Hvis den ikke takler dette og 1:1 pixel havner den ikke på stua så den er grei...

Men gitt økende grad av internasjonalisering, prosessering og herværende forums ønske om å være "cutting edge" så tror jeg at 30/60 Hz er viktig å kunne håndtere også for oss europeere...

-k

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig kan du gå rett fra analog film.
    I den grad det finnes...

Hvis du ser på større produksjoner (LOTR etc) så er de digitalt manipulert i en slik grad at 2K/4K master er grunnlaget for den analoge filmen.
    Digital Cinema er et mål for filmindustrien, hvor film vises fra en 2K eller 4K prosjektor
    Europas første installsjon av en 4K prosjektor var forøvrig i Trondeheim (http://www.sonybiz.net/4k)
    Se http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_cinema for mere info

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva er i veien for å gå direkte fra analog film (i den grad det enda finnes) og til 1080i/720p?

-k
    Det er vel slik at all film prosseseres i en høyere oppløsning enn den endelige? For best mulig resultat gjøres all "cleaning", retursjering og evt effekter i så høy oppløsning som mulig. Disse tingene vil da bli mindre synelige i den nedskalerte versjonen enn om prosseseringen ble gjort i lavere oppløsning.
    Jeg tror det er slik. Men dette har jeg egentlig ikke greie på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Alle Columbia tristar og en del andre Sony kontrollerte selskaper ( de som lager superbit utgaver) har vel 4K HD mastere?

2K er minimum for HD mastere.
    Riktig, det jeg mener å presisere er at 1080-utgivelsene som er kommet hittil som f.eks. hdtv-sendinger og Dtheater-utgivelser er 1080p/24fps i utgangspunktet og ofte distrubert som det(nærsagt alle dtheater-titler ble også lagret på selve tapen som 1080p/24fps).

Du har rett i at selve masteren for ett 1080 signal i mange tilfeller er langt høyere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny

Jeg er relativt forundret?? Er HDCP og andre kopisikrings-systemer lagt vekk som krav fra filmselskapene??? Jeg har i det siste lest flere harde innlegg om HDMI/Component situasjonen i USA.Der er de fleste overbevist om at HDMI vil bli standard i USA og med full kopisperre.Jeg håper at det du skriver vil være det som blir resultatet,men jeg tror det ikke.
    Stølen

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det blir analoge utganger på HD-DVD / BR, blir de helt sikkert beskyttet med "CGMS-A (Copy Generation Management System--Analog)".
    Dette er et signal lagt i VBI-linjene på den analoge utgangen, som forhindrer at digitale opptakere tar opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Jeg er relativt forundret?? Er HDCP og andre kopisikrings-systemer lagt vekk som krav fra filmselskapene??? Jeg har i det siste lest flere harde innlegg om HDMI/Component situasjonen i USA.Der er de fleste overbevist om at HDMI vil bli standard i USA og med full kopisperre.Jeg håper at det du skriver vil være det som blir resultatet,men jeg tror det ikke.
    Stølen
    HDCP er på den digitale-datastrømmen og er garantert ikke lagt til side.

Alle film-selskaper i USA har sagt at de sannsynligsvis ikke aktiverer flagget som de-aktiverer hi-rez på component, ihvertfall ikke foreløpig. Bortsett fra Warner som har sagt, tja!

I Japan er det bekreftet at det blir hi-rez på component.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://pub.tv2.no/nettavisen/spillma...icle528034.ece

Hva vil PS3 inneholde, og hva vil den egentelig koste?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MS er ute med propaganda igjen ser jeg.. De gjør alt for å fremme sin egen burk (naturligvis). Tiden vil vise, men jeg tror at US $1k er for dyrt for en spillkonsoll.

Mvh

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •