- Blu-ray holder i minst 20 år

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

- Blu-ray holder i minst 20 år

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heia blue ray!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta det med en klype salt. For 11år siden var den raskeste pc'en som var beregnet for den vanlige dødelige en P90, med 16mb ram og 1gb. HDD.
    Det var jo en fantastisk nyvinning som kunne brukes til det meste i årevis fremover, uten å måtte oppgraderes. Det slo vel litt feil? Det har nå gått 11år, og den maskinen er totalt ubrukelig, så hvis blu-ray hevder seg i toppen hva det gjelder lyd og bildekvalitet om 20år skal jeg spise hatten min.
    Den P90 maskinen kostet forøvrig 32000 uten skjerm, hvis noe skulle lure. (Cinet)
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at BlueRay er skalerbart og kan utvides med mer lagringsplass uten at en behøver å skifte ut spillere. I motsetningen til HD-DVD som allerede nå er skviset ut til det fulle hva lagringsplass angår.

Men tviler egentlig på at det skulle vare 20 år. Tipper mellom 7 og 15 år avhengig hvor populært formatet blir. Dessuten regner jeg med at det innen 5-6 år kommer lagringsformat som knuser totalt lagringskapasiteten på optiske medium.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen den tid har vi nok filmene våre på små minnekort. Mange vil nok si vi har godt helt over til nedlasting. Men jeg tror vår trang til å eie et fysisk medium vil være seiglivet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Innen den tid har vi nok filmene våre på små minnekort. Mange vil nok si vi har godt helt over til nedlasting. Men jeg tror vår trang til å eie et fysisk medium vil være seiglivet.
    Akkurat det kunne jeg ikke sagt meg mer enig i. De fleste vil nok ha det meste lagret på harddisker, mens entusiaster som meg selv fortsatt vil ha filmene stående i hylla

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne nok godta å ha filmene lagret på en form for disk/minne.

MUSIKK derimot, nei må ha pakka med inlay og tekster.
    Husker godfølelsen av LP'ene som også hadde en fantastisk lukt!?!?! :-)

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    JAAAAAAAAAA!!!!!! De lukter herlig, og endelig noen som forstår meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BlueRay

"Most of my people are die hard CRT projector fans. Their is just nothing that compares to DVHS right now and I've seen Blu-ray and it is not any better. I'll keep my D-Theater and DVHS dubs around for quite some time. And with DVHS we can record right now. The first HD disc players will not be able to and are going to be expensive."

Dette skrev en Amerikaner jeg har mailet med anngående DVHS, han har tydeligvis sett BlueRay

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de første dvdutgivelsene er ikke de beste heller da!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: BlueRay

I've seen Blu-ray
    Hvor i all verden har han gjort det? Er da ikke en eneste utgivelse klar ennå?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er noe demo greier på blueray ihvertfall

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, så en representant for Sony har sagt at Blu-Ray kommer til å vare i 20 år? Men da må det være sant da! Er vel ingen som er så dumme at de tror på det. Og dagens HD-oppløsning kommer til å være langt oversteget om noen år. Dagens 1920 x 1080 kommer til å være avleggs om 20 år, eller gjerne om enda kortere tid. Det er ikke slik at utviklingen stopper opp!

DVD var jo "fremtidens teknologi" når det kom på markedet, men vil være fullstendig "ut" om et års tid! Men at Blu-Ray har lenger levetid enn HD-DVD kan godt være. Dermed kan man jo spekulere i om studioene velger HD-DVD slik at de kan bytte det ut om f.eks. 10 år, og så gi ut alle storfilmer og bokser enda en gang...
    Salg av filmer over nettet vil jo også ta sin del av kaka, men jeg klarer ikke helt se for meg at vi noensinne vil sitte med all film og musikk levert over nett og avspillt av en datamaskin. Nå er jo den prosessen allerede igang, men hvor nerdete det etterhvert blir å ha hyllemeter med cover får tiden vise. Uansett er det på mange måter uinteressant om Blu-Ray varer 10 eller 15 år, for innen den tid vil ingen av formatene takle kravene til oppløsning og datastrøm som da vil være gjeldene.
    Jeg er egentlig mest spent på om vi da får nok et format på plater i cd-størrelse, eller om datamengdene da har blitt så enorme at man må gå over til minnebrikker av en eller annen art.
    Og hva skal man kalle arvtageren til HD? Ultra-HD??

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    I've seen Blu-ray
    Hvor i all verden har han gjort det? Er da ikke en eneste utgivelse klar ennå?
    Sony hadde demo på Blu-ray på Plaza-messen forrige gang.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vi venter vel på hologram og 3D film i framtiden, og da vil kravet til plass nesten dobles.
    Det er vel også en kjennsgjerning at å spekulere i data og lagring vedrørende hva som er stort nok, så vil vi nok gå fem på gang etter gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100K ought to be enough.. (eller noe sånt)

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av RBG
    "Most of my people are die hard CRT projector fans. Their is just nothing that compares to DVHS right now and I've seen Blu-ray and it is not any better. I'll keep my D-Theater and DVHS dubs around for quite some time. And with DVHS we can record right now. The first HD disc players will not be able to and are going to be expensive."

Dette skrev en Amerikaner jeg har mailet med anngående DVHS, han har tydeligvis sett BlueRay
    Haha, det minner meg om reaksjonene til mange laserdiscfans når DVD kom på markedet. Vi vet jo alle hva som skjedde

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye snakk om hva som kommer etter blue ray/hd dvd igjen, men jeg har ingen tro på at det vil komme noen flere optiske lagringsmedium å snakke om etter det. I alle fall ikke som vil få en så omfattende og utbredt kommersiell suksess som CD-platen og DVD'en har fått. Muligens til bruk innenfor nisjeområder og forskning, men jeg tror heller ikke blue ray/hd dvd vil bli en så stor suksess som DVD'en har blitt idag.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk-kassetter: lansert i 1963, arvtager lansert i 1983, død i 1990? 27 år
    VHS: lansert i 1976, arvtager lansert i 1996/7 over middagshøyden i 2001, 25 år
    CD lansert i 1983, flere mislykkede arvtagere lansert og over middagshøyden i 2005, 22 år
    DVD lansert i 1996/7, arvtager lanseres i 2006?,

Vil sikkert være litt uenighet om tallene, men formater har tidligere vært veldig seiglivede. Har man fått en god lansering av en enkelt etterfølger har den imidlertidig vært begrenset hvor lenge et format overlever. Om HD-DVD/Blueray får et samlet format og en god lansering så burde det i alle fall ta mindre enn 5 år før det nye formatet tar over for DVD.

Det som er forandringen idag er at det i en langt høyere grad må sees som et dataformat og der er levetiden langt mindre. HD-DVD/Blueray har fremdeles samme størrelse som en CD og den størrelsen virker allerede grotesk stor og uhåndterlig når det gjelder lyd. Jeg kan ikke se for meg at man fremdeles skal bruke et like stort lagringsmedium på bærbare dataenheter om 10 år. Drevene vil også bli altfor store i forhold til det man allerede har for flashbaserte enheter.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    JAAAAAAAAAA!!!!!! De lukter herlig, og endelig noen som forstår meg. :D
    Mine lukter godt ennå. Hender jeg må sniffe vinyl for å få opp matlysten.
    Saker ja!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •