Bør jeg oppgradere DVDspiller eller holder min Pioneer 454

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør jeg oppgradere DVDspiller eller holder min Pioneer 454

Jeg har en PT-AE700 i bestilling. Jeg har ikke kjøpt noen kabler til den fordi jeg var usikker på hva som er lurt. Jeg har en Pioneer 454 DVD spiller som jeg kan kjøre kompositt eller SVHS fra.

Bør jeg kjøpe en komposittkabel (trenger ca. 15m.) eller bør jeg glemme det og heller oppgradere DVD spilleren og kjøpe en DVI eller HDMI kapabel spiller med progressive span nå? Jeg tenker at det er lite vits å kjøpe en kompsittkabel om det alikevel ender med at jeg kjøper meg HDMI senere!

Eller vil det bli bedre å kjøre DVD'er i PC og kjøre PC signal til PJ via DVI-HDMI?

Kablene koster vel omtrent det samme, men kjøper jeg en kompsitt vil jeg vite at det er bra en god stund fremover...

Til sist lurer jeg på om en nyere DVD spiller vil spille audioCD'er bedre enn min SONY X303es kjøpt brukt i 1994? Skal jeg satse på at jeg kan slå to fluer i en smekk ved å oppgradere til en bedre DVD spiller? Vil jeg da få merkbart bedre lyd og bilde?

EDIT: Jeg glemte å si at penger selfvølgelig er en issue! Jeg vil helst ikke ut med mer enn et par-tre tusen + kabler!

Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med kompositt er at det gir svært dårlig kvalitet med blafrende farger og kornete bilde. Og dette var på en TV skjerm så jeg tror du kan glemme det på en projektor. Svideo derimot gir bra kvalitet, men sammenlignet med RGB og komponent er det noe å hente. Bildet får liksom ikke helt den samme glansen og spruten i fargene blir ikke helt den samme.

Hvis du tenker på å kjøre DVI/HDMI så vær oppmerksom på at signalkvaliteten kan lide over en så stor avstand som 15m. Her vil du antageligvis trenge en kabel av bedre kvalitet for at signalet ikke skal forringes for mye.

Panasonic S97/S77, Denon 1910 eller Cambridge DVD79 er aktuelle modeller, der spesielt Cambridge'en har god lydkvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sorry

Takk for svar!
    Sorry, jeg er så fersk i faget at jeg blandet kompositt og komponent.
    Jeg mente selvfølgelig komponent ikke kompositt.

Du sier ikke noe konkret om du synes jeg BØR oppgradere, men det er kanskje ikke så rart siden jeg skrev kompositt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg kan se etter å sjekket litt på nettet har ikke Pioneer 454 komponent utgang. Den har derimot SCART utgang med RGB og samme inngang har AE700 så det burde være mulig å kjøre RGB via SCART. Personlig synes jeg bilde med RGB overføring gir meget bra kvalitet, så det jeg ville ha gjort var kanskje å prøve å låne med en kabel for å se hvordan resultatet ble.

Som sagt hvis du planlegger å kjøre DVI/HDMI over 15m bør du kanskje være forberedt på å måtte betale litt for en god kabel. Analoge kabletyper skal være bedre egnet til signaloverføring over lengre strekk, så jeg er slett ikke sikker på om en rimelig DVD spiller med digitalutgang og DVI kabel av slettere kvalitet vil være bedre enn en med analog overføring. Igjen går det jo an å prøve å få lånt med seg hjem. HIFI klubben f.eks. er som regel behjelpelig med deponering av utstyr.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kompositt og s-video er ihvertfall ikke å anbefale. brukte det litt mens jeg ventet på ny dvd spiller i høst, og når spilleren kom ble komponent tatt i bruk. det var som om å få en ny proj nesten.
    kompositt er ganske likt s-video syns jeg, s-video har litt skarpere bilde. men fargene er like elendig på begge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med audio?

Takk folkens!

Hva med audio da? Vil en nyere DVD spiller spille fletta av min gamle CD spiller på CD fronten, eller vil jeg ikke merke så mye forskjell?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lån med deg aktuelle spillere hjem og hør hva du syns...

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hva med audio?

Sitat Opprinnelig postet av Bernhard
    Takk folkens!

Hva med audio da? Vil en nyere DVD spiller spille fletta av min gamle CD spiller på CD fronten, eller vil jeg ikke merke så mye forskjell?
    Kobler du digitalt er det jo DA-konverterne i receiveren som håndterer lyden, så da vil du nok ikke merke noen forskjell....... :wink: Vil nok tippe at det er på bildesiden du vil merke mest forskjell.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Analog

Hei.
    Pr. i dag kjører jeg analog fra CD spilleren. Jeg syntes det gir en varmere og bedre klang enn digitalt.

Etter å ha lest Mastif sin artikkel på Hw.no har jeg har bestemt meg for å bygge meg en HTPC i stedet for å kjøpe DVD spiller. Jeg kommer sikkert til å trenge mer hjelp av dere, så en foreløpig takk til alle!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •