Er DVD pålitelig som arkivmedium?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er DVD pålitelig som arkivmedium?

Jeg har en VHS samling som jeg vurderer å kopiere til DVD. Mye av dette er opptak som sannsynligvis aldri vil bli utgitt på DVD, slik at kjøp av tilsvarende materiale på DVD ikke er noe alternativ.
    Aftenposten (tror jeg det var) hadde en test på spillere hvor det ble gjort et poeng av at mange spillere ikke tåler "hakk i plata". Dette gjør meg skeptisk til DVD mediet. Feil på VHS oppleves som regel som forvrengt bilde i noen sekund. Dette er til å leve med i min sammenheng. Jeg forstår at mindre feil på DVD plater kan føre til at spilleren i verste fall forkaster hele platen. Dette er i så fall helt uakseptabelt innen mitt bruksområde.
    Hva gjør jeg? Graver dypere i lommeboka og satser på semiprofesjonelt utstyr, eller hva?

:?:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,953
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Beklager sent svar, har hatt mye å gjøre!

DVD kan nok ikke beskyldes for å være det mest stabile lagringsmedium som er funnet opp... Får du en liten ripe, kan mye være gjort.

Kanskje du bør vente til Digital-VHS blir tilgjengelig på den norske marked (en gang til neste år), får du overfører alle dine taper? Du får 24 timer normal video på en eneste tape! Ganske festlig!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei og takk for svar, Lygren.

Som fersking er D-VHS nytt for meg, og etter å ha lest en introduksjon på nettet virker det lovende.

Spesielt viktig er det at formatet finner fotfeste både blant massene og filmprodusentene. De som kjenner Sony's produktlinje fra de siste 30 årene vet at de har hatt noen virkelig bra nyskapninger som har gått rett i toalettet fordi de enten har vært for dyre i anskaffelse/bruk eller ikke har klart å utkonkurrere etablerte standards. EL-kassetten er et godt eksempel på dette.

Uten å legge for mye i det vil jeg si jeg har en profesjonell innstilling til AV media. Jeg ønsker å trykke på knappen og se at det virker. Hver gang. Feilfritt. Jeg er ikke lengre så opptatt av teknologien bak. Med perfekte media behøver man ikke å være det.

Avslutningsvis minner jeg om det gamle ordtaket om ikke "å bære for mange egg i samme kurv", undeforstått at dessto mer komprimerte media, dessto mer skeptisk blir jeg. Sånn sett burde D-VHS være midt i blinken.

Hilsen evo

Lignende tråder

1. oppgradere fra 'gammeldags' surround?
    By thotved in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-2005, 09:48
  2. DRU-700A og DRX-700UL: Sony med tolags DVD
    By Peakman in forum Generell video
    Svar: 5
    Siste melding: 05-20-2004, 10:13
  3. Sanyo PLV-Z1 (LP-Z1)
    By lygren in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 12-14-2002, 20:18

Stikkord for denne tråden