Lovte tidligere under linken "Cd spiller valg til Audiovector høyttalere" å kommer med en liten omtale av Arcam CD82T.

Testet med Audiovector S6 Avantgarde, EC 4.6, OAL A30.0 effekttrinn og Nordost Red Dawn kabler.

Jeg har hatt spilleren siden torsdag forrige uke og må si at dette er en utrolig bra spiller. Har lest at lyden skal være svært oppløst i diskanten og nesten helle litt mot det lyse. Dette er ikke mitt inntrykk. Lyden blir servert med en "varme" som etter mine ører best kan betegnes som naturlig og tilstedeværende, samtidig som detaljene kommer klart frem uten å være påtrengende.

Bassen går dypt og presisjonen gjør det lett å skille bass, stortromme og ellers det som skjer i bassområdet. Techno (ikke meg, en av småbrødrene mine høres rått ut pga dette. Spilleren lar deg enkelt følge svært raske rytmer helt naturlig.

Mellomtonen er nydelig i mine ører. Stemmer gjengis med kropp og høres på gode innspillinger skremmende ekte ut.

Diskanten er oppløst, oppløst, oppløst uten å bli påtrengende. Først nå forstår jeg hva dårligere spillere gjør galt i dette området. Kraft/fylde/varme/kropp i diskantområdet høres kanskje rart ut men det hørtes nå sånn ut...

Har hørt den forrige versjonen av Hegel sin spiller til 12000 og den forrige versjonen av Primare sin spiller til 19000. Den knuser Hegel!!! Er ikke så sikker på hvor den står i forhold til Primare, men prisforskjellen....

Spilleren er herved anbefalt.

En liten kommentar angående Audiovector S6 Avantgarde. De er solgt. De har en hardhet i diskanten jeg ikke blir kvitt (ikke Arcam sin feil!) som alltid har vært der. Må nok kjøre oppgraderingen til den nyere (Si6) eller dyrere (Aretee) versjonen for å helt bli kvitt denne "signaturen". I tillegg vil jeg også ha mer bass, enkelt og greit.
Går nå for et par rimeligere høyttalere, antagelig Patos 502, og Panasonic PTA-E700 pluss lerret Synes Arcam spilleren blir å skyte litt over mål i denne sammenheng og leverer den tilbake for å kjøpe en bedre DVD spiller. Popper nok snart opp med nye spørsmål i dette for meg litt ukjente segmentet.

Mvh
Ivan