Lyd og bildeproblemer med Denon DVD-3910

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd og bildeproblemer med Denon DVD-3910

Hei,

Jeg slo på stortromma og kjøpte en Denon DVD-3910 (sonefri fra HiFi-klubben) samt en Pioneer PDP-435HDE. Har kjøpt en HDMI (1 m) og koblet DVD med TV, samt en fiberoptisk kabel (1 m) mellom receiver (Sony STR-DB830 Surroundforsterker) for lyd.

Er i det store og hele glitrende fornøye med overføring og bildet som vises på skjermen. Men det er en liten skygge på min ellers så klarblå himmel...

Ved et par tilfeller (et par filmer - hittil) så har plutselig bildet og lyden blitt "rart".
    Bildet: Blokker i varierende størrelse dukker opp på skjermen. Innenfor disse blokkene er bildet av veldig dårlig kvalitet (i praksis viser de ikke gjenkjennelig bildet i det hele tatt, bare "grums").
    Lyd: Hakker, samt noe som delvis kan minne om "feedback" (som når man spiller elektrisk gitar og kommer litt feil ut av det med forsterkeren sin). På receiveren står det også hvilket lydbilde man har valgt, men ved valg av nytt lydbilde/oppstart av film så vises én type informasjon om lyden som formidles, for å bli erstattet av selve navnet på lydbildet etter et par sekunder. Når de nevnte problemene oppstår dukker "initierings"-teksten for lydbildet opp, så det kan virke som om spilleren sender denne informasjonen på nytt til receiveren.

Hittil så inntreffer problemet ved et gitt punkt på de berørte filmene, men de samme platene ble spilt uten problemer på min gamle spiller (har ikke fått testet dem på andre spillere nå i etterkant). Jeg er ikke i stand til å se noen som helst ripe eller annet på DVDenes overflate.

Håper forklaringen var forståelig. Jeg har sendt spørsmål til HiFi-Klubben også (siden det var der jeg handlet), men har foreløpig ikke hørt noe.

Alle filmene som hittil har feilet har vært sone 1, men ikke alle sone 1 har feilet. Spilleren ble kjøpt ferdig modifisert for å være sonefri.

Er det noen som har noen tips eller lignende erfaringer?

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om sonemodifiseringen har feila...Tror klubben bruker en CD som spilleren leser av og så oppgraderer den firmware. Jeg gjorde dette selv med min Denon DVD 900 en gang i tiden. Prøv å få de til å flashe firmwaren på nytt. Sikkert noe som har feila, eller det kan være en bug med firmwaren de har lasta inn. Du kan også prøve å søke på nettet etter firmware, brenne denne på CD-R og prøve å flashe selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det jeg reagerer på har egentlig ikke noe med problemet ditt men:

Hvorfor kjører du digitalt fra 3910 til Sony 830? Det blir som å sette gamle diagonaldekk fra en VW boble på ei ny Porsche 911. Dac-ene og analogdelene i 3910 er milevis bedre enn de som finnes i 830. Det samme gjelder helt sikkert 5.1-dekoderene. Hvis det er 5.1-inngang på Sonyen bør du benytte denne med analoge kabler og la 3910 ta seg av all dekoding. Skal du ha en receiver som utkonkurrerer lyddelen i 3910 er den kostbar.

Hvis du skal kjøpe ny receiver bør du samtidig teste den helt manuelle Cayin 1205 fra Norsk Audioteknikk til ca. 12K. Da lurer du "systemet" og får lydkvalitet som tilsvarer en receiver til 30K. Kobler du 3910 til en Thule Space IA350 til ca. 30k er du i stjernehimmelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torf
    Hei!

Det jeg reagerer på har egentlig ikke noe med problemet ditt men:

Hvorfor kjører du digitalt fra 3910 til Sony 830? Det blir som å sette gamle diagonaldekk fra en VW boble på ei ny Porsche 911. Dac-ene og analogdelene i 3910 er milevis bedre enn de som finnes i 830. Det samme gjelder helt sikkert 5.1-dekoderene. Hvis det er 5.1-inngang på Sonyen bør du benytte denne med analoge kabler og la 3910 ta seg av all dekoding. Skal du ha en receiver som utkonkurrerer lyddelen i 3910 er den kostbar.

Hvis du skal kjøpe ny receiver bør du samtidig teste den helt manuelle Cayin 1205 fra Norsk Audioteknikk til ca. 12K. Da lurer du "systemet" og får lydkvalitet som tilsvarer en receiver til 30K. Kobler du 3910 til en Thule Space IA350 til ca. 30k er du i stjernehimmelen.
    Jeg bare takker for tipset og skal se om jeg ikke får gjort noe med det snarest.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    macroblocking?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    macroblocking?
    Hm. Anta nå at jeg ikke vet hva du mener med det, og forklar det litt nærmere... :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør et googlesøk på det. ikke så lett å forklare. det er en mpeg artifakt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    gjør et googlesøk på det. ikke så lett å forklare. det er en mpeg artifakt.
    Blokker i bildet betyr normalt at drivverket ikke er istand til å lese ut signalet fra platen korrekt.

Ta spillern med tilbake til klubben og få et nytt eksemplar.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyd- og bildesynkronisering

Nå har jeg fått fjernet det optiske koblingen mellom DVD-spilleren og forsterkeren til fordel for 5.1 Channel Input, og ser nå at det er DVD-spilleren som håndterer lyden.

En annen ting jeg legger merke til er at lyd og bilde ikke alltid er 100 % synkronisert. Dette kan komme og gå i løpet av film. Noen tips til dette? (Dette opplevde jeg også med min gamle spiller, med optisk kobling mellom spiller og forsterker og nå også med 5.1 Channel Input)

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne spilleren er meget var for feil som gjøres under "moddingen"
    sjekk om spilleren er en M modell eller om den er moddet i butikk.
    om den er moddet i butikk kan det ha vært gjort en feil og da får du fikset det.
    en av fordelene ved å la HFK gjøre moddingen :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rodrik
    denne spilleren er meget var for feil som gjøres under "moddingen"
    sjekk om spilleren er en M modell eller om den er moddet i butikk.
    om den er moddet i butikk kan det ha vært gjort en feil og da får du fikset det.
    en av fordelene ved å la HFK gjøre moddingen :wink:
    Jeg kjøpte spilleren ferdig modifisert hos HiFi-Klubben, men det har vært sparsomt med tilbakemeldinger derfra (så langt).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Esp1's forslag, lever spilleren tilbake.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært innom HiFi-Klubben og levert spilleren, så får de se hva de får ut av det. Avhengig av hva som er problemet så repareres det eller så får jeg ny spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått tilbake spilleren. De har byttet "laserpickupen", og nå ser det ut til å fungere som forventet. Har ikke fått testet skikkelig enda, og det rekker jeg sikkert ikke før jeg reiser vekk på påskeferie heller :?

Får ta det igjen når jeg er tilbake i steden...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •